2725
Sök

Stopp i bränsletillförseln vid fukt (Ford Ranger Supercab, 2,5L Diesel -02)

2 Inlägg
31 oktober 2022
Trådstartare
Har ett problem med min Ford Ranger A-traktor (supercab 2.5L Diesel -02).
Så fort det är lite blött eller fuktigt ute så lägger bilen av lite då och då, brukar vara 0,5-2 min mellanrum.
Står jag still i en korsning till exempel så kan bilen bara lägga av. Om jag kör som vanligt så hackar den sig fram nästan som när man rullstartar (2-3 hack sen så går den som vanligt)
För övrigt så har jag bytt bränslefilter för dryga ett år sen
Detta är även en A-traktor med H-regg, induktiv givare som mäter vid kardan.
Har tagit en titt vid givaren och även inuti dosan där den sitter men allt såg normalt ut.
Senast redigerat av Dalle123 (31 oktober 2022)

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
31 oktober 2022
kanske kommit in fukt i givaren eller kablaget..    den bryter väll bränslet på pumpen eller?

har lite dålig erfarnhet just när det gäller spärrar på dieselmotorer med "mekanisk" pump  men det är det mest logiska att när den tappar signal stänger den av som ett skydd för att man inte bara ska kunna klippa av kabeln till givaren.       så det är ju där jag skulle börja kolla...  tänk på att om något är plomberat där så slutar den vara a-traktor om du bryter en plomb...

Kör fort så hinner inget hända...

2 Inlägg
31 oktober 2022
Trådstartare
Growe skrev:
kanske kommit in fukt i givaren eller kablaget..    den bryter väll bränslet på pumpen eller?

har lite dålig erfarnhet just när det gäller spärrar på dieselmotorer med "mekanisk" pump  men det är det mest logiska att när den tappar signal stänger den av som ett skydd för att man inte bara ska kunna klippa av kabeln till givaren.       så det är ju där jag skulle börja kolla...  tänk på att om något är plomberat där så slutar den vara a-traktor om du bryter en plomb...

Mycket möjligt, men har kollat vid givaren och även inuti dosan, men såg inget konstigt. Inge smuts, fukt eller liknande.

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
31 oktober 2022
Dalle123 skrev:
Growe skrev:

Mycket möjligt, men har kollat vid givaren och även inuti dosan, men såg inget konstigt. Inge smuts, fukt eller liknande.

Kan ju vara i givaren det är inget som syns på utsidan

Kör fort så hinner inget hända...

Sök