3401
Sök

chassinummer stämmer inte överens med regbevis

6 Inlägg
9 november 2022
Trådstartare
Har köpt en bil där en bokstav av 17 siffriga vin/chassinumret inte stämmer överens. På regbeviset är den 3e bokstaven ett B istället för ett C som står på bilen i vindrutan resten av numret stämmer överens. Bilen är importerad,reggad och bessad 1993 av han jag köpte den av så antar att någon har klantat sig när dom skrev in chassinumret vid registreringen. Den har blivit bessad utan anmärkingar ända sen dess att den blev intagen så har svårt att tro att någon skulle lägga märke till det nu men tänkte mest om jag skulle ha den oturen va gör jag då? Försökte söka lite och de verkar som detta händer ibland vid inreggning av importerade fordon och enl utsago skulle de räcka med ett samtal till transportstyrelsen. Någon som har erfarenhet av detta?
Senast redigerat av jokkimus (9 november 2022)

4 541 Inlägg
9 november 2022
Vilket är det rätta? Regbeviset eller dekalen på instrumentpanelen.Du måste väl även ha numret inslaget på nått ställe!

6 Inlägg
9 november 2022
Trådstartare
På alla ställen där chassinumret står på bilen även det som blivit instansat på ramen när det blev krav så har chassinumret ett C som tredje tecken men på regbeviset har det ett B som tredje tecken resten av bokstäverna/siffrorna stämmer exakt. Har även prövat sökt på chassinumret som står i regbeviset på olika vin avkodare och det verkar inte ens finnas en bil med det numret söker jag numret som står på bilen får jag såklart upp min bil.

* Voff voff *
10 886 Inlägg
9 november 2022
Du får kolla med generalagenten vad tredje tecknet betyder och om det ens är rimligt att det skulle kunna vara ett B och/eller vad det blir för bil (om den ens existerar). Det borde räcka kan man tycka...

Vad är det för bil?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 Inlägg
9 november 2022
Trådstartare
Det är en 94 cheva pickup. Tredje tecknet är tillverkarspecifikt och i det här fallet står C för Chev truck och B för Chev incomplete. Är det Chev incomplete så är det tänkt att den ska få ombyggnationer på sig efter så då sitter det inget flak på och annat. Söker jag på numret i regbeviset i olika vin decoders så verkar det inte ens finnas någon cheva med det chassinumret.

7 602 Inlägg
9 november 2022
På bilar jag känner till visar 3:dje bokstaven tillverkningsland.
Exempelvis J = Japan, E = Espania, F = France, B = Belgien.
Analogt med detta kan C på din bil stå för Canada och B sannolikt felaktigt.
GISSAR jag.

* Voff voff *
10 886 Inlägg
10 november 2022
torsen skrev:
På bilar jag känner till visar 3:dje bokstaven tillverkningsland.
Exempelvis J = Japan, E = Espania, F = France, B = Belgien.
Analogt med detta kan C på din bil stå för Canada och B sannolikt felaktigt.
GISSAR jag.

Nej, dom första två tecknen är tillverkare (Volvo heter tex YV) och i detta kan man utläsa vilken region dom tillhör. Vissa tillverkare använder tredje tecknet för att kategorisera sina fordon (vilket vi ju sett här i tråden). Se lista här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_i … ion_number (en bit ner på sidan)
Senast redigerat av Brådhis (10 november 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 Inlägg
10 november 2022
Trådstartare
Kom på att eftersom alla tecknen förutom tredje stämmer så stämmer ju dom 6 sista siffrorna som är serienumret vilket ska vara unikt för just den bilen. Ska ju inte kunna finnas 2 bilar från samma år och märke med ett likadant serienummer. Antagligen därför det aldrig blivit anmärkt på besiktningen. Är det ens nått att bry sig i då tro?

Forummoderator
18 254 Inlägg
10 november 2022
Har reglerna ändrats? Var ute och tittade på bilen nu och där står 3C6UR5FL2NG...... En Dodge.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
10 november 2022
Trådstartare
Vad skulle de krävas för att få de där Felaktiga tecknet i reggbeviset ändrat till de rätta som står på bilen. Måste bilen reggas om ,nån som vet?

6 206 Inlägg
10 november 2022
Väck inte den björn som sover, skulle jag säga. Börjar du rota i det här kanske det visar sig inte gå att fixa och så har du ingen laglig bil längre.

3 553 Inlägg
10 november 2022
Ringa transportstyrelsen och beskriva sitt problem kan man ju och fråga hypotetiskt.

Man behöver ju inte presentera sig eller nämna regnummer.....

6 Inlägg
10 november 2022
Trådstartare
Tänkte ja skulle få svar av nån som varit med om något liknande för de känns ju väldigt konstigt om alla andra siffror i chassinumret stämmer inklusive dom som betyder år,tillverkare, ursprungsland och serienummer att dom skulle kunna säga att nått annat hänt än en felskrivning vid reggning

4 541 Inlägg
11 november 2022
Bilprovningen sa till mig att alla 17 tecken måste vara med!  Gällde en -88 Camaro....

Sök