Problem med AC

audiA32007
21 november 2022 · 1 Inlägg

Hej,

Jag har en Audi A3 2007 sedan flera månader tillbaka. Bilen har problem i ACn sedan jag köpte den så jag vet inte riktigt hur problemet uppstod men.

Det är en Audi A3 2007 85kW.

När jag köpte bilen så blåste vänster sida (passageraresida) kall luft och förare sida varm luft hela tiden oavsett vilken temperatur man har på display. Innan sommaren så var jag hos en mekanikern som ändrade även föraresida till kall luft genom att öppna under ratten och ändrade något. Trotts detta så kunde bilen bara ge kall luft oavsett vad jag ändrar på displayn. Nu var jag hos en annan mekaniker han lyckades ändra det till så som det var innan: föraresida blåser varm luft passageraresida blåser kall luft.

Nu vill jag hitta en riktigt lösning till problemet pga tight ekonomi vill jag försöka felsöka problemet själv.

gjorde en diagnostik på bilen och fick följande fel:

00538:007    Referensspänning - kortslutning mot gods

Är det någon som känner igen detta problemet eller felkoden som kan förklara och tipsa mig var jag kan påbörja felsökningen?

mvh,

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2022 · 17 477 Inlägg

Ta ut klimatenheten och kolla kablaget. Finns det inga dolda koder på dessa man kan få fram?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
22 november 2022 · 2 823 Inlägg

Låter som om ett spjäll inte fungerar.
Kan vara mekaniskt fel där ställmotorn rör sig som den ska men utan att spjället följer med, om der inte finns någon felkod.

Man måste ga en scanner som läser alla styrdon efter som felkoden sätts i kimatstyrdonet.  En billig generisk som bara läser motorstyrdonet fungerar inte.  Några "dolda" felkoder finns inte så.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang