3503
Sök

Lite info om BE kort?

12 086 Inlägg
6 februari 2007
Trådstartare
Efter en del diskuterande igår om att dra släp mm har jag funderat på att ta BE kort, sökte både på forumet och på VV.se men utan några direkta svar. Vad kostar de att ta de, alltså själva uppkörningen. Läste på VV och jag verkar uppfylla kreterierna för o få ta iaf smile
Får snacka med lokala körskolan vilka som lär ut skiten oxå.

Snabb =)
247 Inlägg
6 februari 2007
varför inte ta C och CE mkt finare big_smile

Just real power no turbo shit =)

12 086 Inlägg
6 februari 2007
Trådstartare
enberg_187 skrev:
varför inte ta C och CE mkt finare big_smile

För att de är fett dyrt och jag har ingen användning av de direkt.
BE därimot kan nog va jävligt vettigt..

Wankel
1 080 Inlägg
6 februari 2007
som jag fattade det är det väldigt dyrt..skulle ta CE så hörde med körskolan och C-kortet skulle kosta 30.000 och E ungefär lika mycket till..
men jag vet inte om det är olika på BE och CE ( är ju ändå lite skillnad släpvagn på bil eller lastbil)
Senast redigerat av StiFf (6 februari 2007)

MDS Västerås

Snabb =)
247 Inlägg
6 februari 2007
jag tog det gratis genom skolan så det var i princip gratis, men är lätt att få ngn firma och stå för det för det finns ju hur mkt åkeri överalllt som behöver folk så det ger jobb också

Just real power no turbo shit =)

Drifttekniker
224 Inlägg
6 februari 2007
Nu var det ju frågan om BE :p

Kostar två,  tre tusen vad jag hört.

*BECE**
334 Inlägg
6 februari 2007
Det bästa, snabbaste och mest exakta svaret får du nog om du ringer Vägverket. Många snackar ganska mycket skit och tror att dem vet och kläcker ur sig något bara för att verka kunniga eller snälla:)

Tro mig det går att köra fortare än 110:)
215 Inlägg
6 februari 2007
Bästa svaret får du nog från din lokala körskola..
Men jag skulle nog ta det privat.. billigare så om du har kört mycket med släp så är det inga problem..
Typ samma frågor som på vanliga b kortet..
Tog mitt bece förra sommaren å dom malde på att vi skulle backa mycket med bil å vagn så det är ett tips..
Lycka till

Jag kör traktor:)

12 086 Inlägg
6 februari 2007
Trådstartare
Backa med släp är min specialite wink

Tro mig det går att köra fortare än 110:)
215 Inlägg
6 februari 2007
Ja men dåså då äre väl inge problem..

Jag kör traktor:)

12 086 Inlägg
6 februari 2007
Trådstartare
haha..

Ringde nyss, uppkörningen kostar 840kr, teorin kostar 180kr.
Mittkörkortstillstånd går ut 17 feb =P Så då måste jag köpa nytt för 220kr =/

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
6 februari 2007
Skynda dig före då haha smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

320 Inlägg
6 februari 2007
Exakt din lokala körskola ( men jämför gärna priser)

tror en jag känner fick betala några tusen iaf, mellan 2-5 beroende på.
det är väl mest böcker/teori som borde kosta, tror inte man behöver direkt några lektioner?

uppkörningen går på tid iaf, manöverprov backa runt ett hörn samt backa in i en "parkeringsficka"

sj ska jag ta C-kort . då borde väl man få E på köpet till B ?
eller åtminstone vid cE ....

498 Inlägg
6 februari 2007
Errol skrev:
Exakt din lokala körskola ( men jämför gärna priser)

tror en jag känner fick betala några tusen iaf, mellan 2-5 beroende på.
det är väl mest böcker/teori som borde kosta, tror inte man behöver direkt några lektioner?

uppkörningen går på tid iaf, manöverprov backa runt ett hörn samt backa in i en "parkeringsficka"

sj ska jag ta C-kort . då borde väl man få E på köpet till B ?
eller åtminstone vid cE ....

Jo tar du CE så får du BE men tar du bara C får du "bara" C!

Ingen som vet måtten på banan så man kan träna på den hemma? eller de blir till att ringa körskolan!

De har en körskola här i Skåne men på dem lät de som de va ett mindre företag att få BE? med massa körlektioner??
Senast redigerat av andreas_940 (6 februari 2007)

Rallyförare
1 075 Inlägg
6 februari 2007
Ska skriva den 24:e, kostar 200nånting att skriva & 800nånting att köra upp, obs du måste hålla med eget släp & bil annars får du hyra av VV...

498 Inlägg
6 februari 2007
carnageman skrev:
Ska skriva den 24:e, kostar 200nånting att skriva & 800nånting att köra upp, obs du måste hålla med eget släp & bil annars får du hyra av VV...

Har du kört något på körskola?
isf vilka moment har du gjort och vilka ska man kunna?

498 Inlägg
11 februari 2007
Kan man ta ett vanligt lätt släp o träna med hemma så man får rutin på hur ekipaget beter sig?
och även göra momenten med vanligt släp? (hemma då)

Eller man ska ha tag på ett boggiesläp direkt?

12 086 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
Tänkte på de med? Vad ska man köra upp med för släp då? Kan ma ta vilken bromsad kärra som hällst lr? Hela grejen är ju att man ska ta körkort för tungt släp, lite fånigt o komma med en liten myskärra? smile

Ska fan ringa o anmäla mig till uppskrivning o se hur de går, vad är de man bör tänka på mer än de regler man redan lärt sig om att dra släp? Är de mer om lastfördelning och sånt lr?

4 824 Inlägg
11 februari 2007
andreas_940 skrev:
Kan man ta ett vanligt lätt släp o träna med hemma så man får rutin på hur ekipaget beter sig?
och även göra momenten med vanligt släp? (hemma då)

Eller man ska ha tag på ett boggiesläp direkt?

När jag gjorde det militärt för drygt 10 år sedan så hade vi vanliga släp med kåpa (går med vilket täckt släp som helst) så det är bara att koppla på en släp och ut och öva.

JapMax skrev:
Ska fan ringa o anmäla mig till uppskrivning o se hur de går, vad är de man bör tänka på mer än de regler man redan lärt sig om att dra släp? Är de mer om lastfördelning och sånt lr?

Förutom dom frågorna som är till B kort så är det några extra om mått och vikter, har för mig att det var 10 frågor när jag gjorde det militärt men som sagt det var drygt 10 år sedan.

Jag har själv funderat på att ta BE kort några år nu men aldrig fått tummen ur att göra det men får la ta tag i det nu till våren så man får det gjort någon gång.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

498 Inlägg
12 februari 2007
Idag ringde jag VV och de skulle skicka papper med allt vad man behövde veta inför provet så jag får återkomma med den infon senare.

Men jag fick lite andra svar osså.

Till övningskörningen kunde man träna med ett lätt släp men det var bra om man även prova på ett tungt innan uppkörningen.

Man kunde använda sin egen bil o släp, men när man ska köra upp så ska släpet vara täkt, då man skulle använda backspeglarna och ekipaget ska framföras så man egentligen redan skulle behövt ha BE-kort.
Senast redigerat av andreas_940 (12 februari 2007)

Sök