Spridare går sönder

Sgr
3 december 2022 · 5 Inlägg

Hej,
Jag kan inget om bilar men tänkte be om råd.

Har en 2014 Ford Transit där spridarna har gått sönder en efter en, efter att alla 4 gått sönder nu och bytta (via aukt Ford verkstad) har nu en spridare till gått sönder (dvs en ny är bytt igen inom 1-2 år).

Det borde finnas någon underliggande förklaring men verkstaden har inte gjort mer än att byta spridaren nu. Finns det någon speciell service eller felsökning man kan göra för att försöka åtgärda problemet? Eller är det bara att göra sig av med bilen

Volvofarfar
3 december 2022 · 1 312 Inlägg

Hur har dom gått sönder? Defekt sprutbild? Igensatta? Läckage? Hur går motorn?.
Vet inte vad Ford använder för spridare, men det finns riktigt billiga kassa tillverkare av spridare..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Utmarks-Loke
3 december 2022 · 5 813 Inlägg

Vi får ju inte ens veta om det är en bensinmotor eller diesel...

Sgr
4 december 2022 · 5 Inlägg

Förlåt, dieselmotor. Det som hänt är att jag fått motorlampa och bilen börjat gå som en fiskebåt. Tror att de har varit igensatta men imellan reparationer så har det fungerat perfekt

Utmarks-Loke
4 december 2022 · 5 813 Inlägg

Om de varit igensatta får du nog kolla vad det är för bränslefilter du har, och kanske börja tanka någon annanstans. Preem har exempelvis haft en del problem förut men det kanske är fixat nu.

Sgr
4 december 2022 · 5 Inlägg

Okej, ja funderade också på det med bränslefilter. Jag ska ta reda på vad som har varit fel med spridarna.

Är det värt med tillsatser i dieseln som ska rena spridare osv?

Sgr
5 december 2022 · 5 Inlägg

Hej,
Jag har nu fått infon att det var elektroniken i spridaren, något piezo element

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2022 · 13 673 Inlägg

vissa spridare är bara sånna.  vet att min polo har den typen av spridare som ofta går sönder.. en fjäder som går av i dom.. så dom slutar spruta in diesel..  nu har jag kört många tusen mil med min utan problem men har man otur kan dom paja efter något år dock är det 6k för 4st nya så har aldrig sätt det som ett problem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
5 december 2022 · 7 268 Inlägg

Growe skrev:
vissa spridare är bara sånna.  vet att min polo har den typen av spridare som ofta går sönder.. en fjäder som går av i dom.. så dom slutar spruta in diesel..  nu har jag kört många tusen mil med min utan problem men har man otur kan dom paja efter något år dock är det 6k för 4st nya så har aldrig sätt det som ett problem

faan är ju 1500 kr st,, dyrt sad

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2022 · 13 673 Inlägg

granadadr skrev:

Growe skrev:
vissa spridare är bara sånna.  vet att min polo har den typen av spridare som ofta går sönder.. en fjäder som går av i dom.. så dom slutar spruta in diesel..  nu har jag kört många tusen mil med min utan problem men har man otur kan dom paja efter något år dock är det 6k för 4st nya så har aldrig sätt det som ett problem

faan är ju 1500 kr st,, dyrt sad

visst det är ju inte gratis.. men köper man dom i sverige ä'r det över 7k styck på autoexperten...ebay.de    För 650euro för 4 smile

men visst det är inte gratis.. helt klart.. men samtidigt en bil från 2010 så har den hållt en stund håller den lika lång till så är det ju lungt.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Sgr
5 december 2022 · 5 Inlägg

Det är inte så dyrt med självrisken mest att  man aldrig vet när det händer och plötsligt är utan bil 1-2 veckor. Samt att motorgarantin kommer löpa ut om 2 år eller om jag når miltaket först

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang