Startar inte när den är varm Passat b6 2.0 fsi

Hugan
10 december 2022 · 29 Inlägg

Bil: Vw Passat b6 från 2006
Motor: 2.0 FSI
Övrigt: En A-traktor

Problem:

Bilen går att starta lätt utan problem när den är kall. Efter 30 minuter / när den är på 90 grader så dör bilen och sen efter det går det inte att starta den innan den har blivit kall. Tar ca 1 timme kanske.

Fundering:

Har sökt upp det men svårt att finna något vettigt. Vissa säger att det kan vara fel på bränslepumpen, men jag förstår inte varför det skulle ha med det att göra? Borde väl vara minst lika bra flöde när den är varm?
Isåfall om det är olika elektriska system som kommunicerar fel med varandra.

En annan funderade på om det hade med tempen till kylaren att göra.


Själv har jag inga alls tankar om vad det kan vara. Batteriet som inte laddad ordentligt kanske? Har behövt kabla den ett x antal gånger.

Vill få högen att funka igen så den går att använda. Kan ta mig till tåget som är någon km ifrån, men jobba med den finns inte på kartan.

Kom med förslag så kikar jag om jag finner fel!

//
Hugo

torsen
11 december 2022 · 7 233 Inlägg

Hade det varit en äldre bil/motor, med brytarspetsar och kondensator, hade jag anklagat kondensatorn för att vara boven i dramat.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 december 2022 · 17 466 Inlägg

Jadu torsen. Så sant men inte i detta fallet.

FSI-motorn som A-traktor... Hur är den spärrad? Kan den varvas ut?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hugan
12 december 2022 · 29 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jadu torsen. Så sant men inte i detta fallet.

FSI-motorn som A-traktor... Hur är den spärrad? Kan den varvas ut?

Spärrad med H-can, varvspärr på 3000 tror jag.

Dock har h-canen lagt av för ett tag sen och vet inte varför. I samband med att bilen inte klarar sig längre när den börjar bli varm.

Tänkte att jag skulle försökt fixa motorproblemet först, men kan det vara h-canen som strular till det med? När man drar ur den lilla lådan ur den kontakten som är där så hör man att bränslepumpen låter till. Dock får inte h-canen tillräckligt med ström för att lysa och fungera.

Otroligt jobbig situation jag sitter i med bilen, för det är ingen som har en aning om vad som faktiskt har gått fel. Just att det är en a-traktor gör allt så mycket värre big_smile

Har fått smygköra lite med endast dragläge, men nu börjar det bli tröttsamt och vill ha iordning skiten..


Värt att notera är att jag har blandat etanol och 95 några gånger.. Kan det även vara inspruten som har gjort sitt?

spillolja
12 december 2022 · 4 020 Inlägg

Felkoder
Mätt spänning så det är ca 13-14 volt när motorn är igång, >14V vid gaspådrag

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jdmboy96
12 december 2022 · 241 Inlägg

Fsi ska endast köras på 98a!
Men har du ingen felkodläsare ? Eller känner någon som har en?

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
Hugan
12 december 2022 · 29 Inlägg

spillolja skrev:
Felkoder
Mätt spänning så det är ca 13-14 volt när motorn är igång, >14V vid gaspådrag

Vart ska man mäta det?

Gasen är nämligen avstängd pga. att spärren som spärrar hastigheten (h-canen) är urkopplad, och därför fungerar inte gasen.

Har sökt på felkoder och hittade något med bränslesystemet, men var kanske 2 veckor sen så minns inte exakt vad det var hmm Tänkte inte på det så mycket då.

Hugan
12 december 2022 · 29 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Fsi ska endast köras på 98a!
Men har du ingen felkodläsare ? Eller känner någon som har en?

Kan mycket väl stämma. Har alltid tankat 95 för det är billigare för tillfället, men nu verkar det inte ha blivit billigare i längden wink

Har läst felkoder 2 gånger. Första gången var när bilen funkade prima, då raderade jag alla koder som fanns. Var bl.a koder om att den klagade om h-cansystemet som inte gick ihop med bilens elektronik som den ville.

Efter jag raderade alla de koderna så har jag bara stött på problem. Sist jag läste felkoderna var för 2 veckor sen, och då visade den bara att det var något fel på bränslesystemet. Minns tyvärr inte vilken kod det var. Har heller ingen felkodläsare, men kanske värt att införskaffa någon simpel?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 december 2022 · 17 466 Inlägg

Köra en FSi på låga varv är inte så bra. Bygga en A-traktor på en sådan var ingen bra idé. Kan vara kraftig igensotning som är en del eller hela problemet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hugan
12 december 2022 · 29 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Köra en FSi på låga varv är inte så bra. Bygga en A-traktor på en sådan var ingen bra idé. Kan vara kraftig igensotning som är en del eller hela problemet.

Borde ha kommit tidigare isåfall. Gas och allt fungerar när h-canen är inkopplad, och bilen går otroligt bra i övrigt.

Bara det vanliga dieselknacket, men har hört att det är så de låter.

Bilen har varit reggad som a-traktor nu i minst 2 år så kan väl tycka att det ska ha kommit tidigare isåfall ifall det gäller igensotning. Eller är jag fel ute?

Tror allt handlar om elektroniska fel eller att någon elektronisk sak har gett upp. Felkod på något med bränslet och fel med h-can som gör att jag inte har gasrespons är iallafall 2 fel som bör åtgärdas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang