B230f äter tändstifft

Wimble
17 december 2022 · 20 Inlägg

Hej garaget jag har problem med min b230f då den äter vädligt mycket tändstift och den böjer topparna på stiften ibland. Om ja varit ute en kväll o legat i väldigt mycket så vill den inte starta dagen efter eller ibland hoppar den igång går på nån cylinder sen dör den. Har också varit med om att om den stått ett tag och när jag startar den så går den på alla sen når man varvar så går den på mindre o mindre burkar eftersom. Luftmassemätaren och lambdasonden är i och fungerar tro jag eftersom båda två är nya. Antingen om ni vet några bättre stift än biltemas eller om ni haft samma problem.

xXSammy
17 december 2022 · 6 568 Inlägg

Wimble skrev:
Hej garaget jag har problem med min b230f då den äter vädligt mycket tändstift och den böjer topparna på stiften ibland. Om ja varit ute en kväll o legat i väldigt mycket så vill den inte starta dagen efter eller ibland hoppar den igång går på nån cylinder sen dör den. Har också varit med om att om den stått ett tag och när jag startar den så går den på alla sen når man varvar så går den på mindre o mindre burkar eftersom. Luftmassemätaren och lambdasonden är i och fungerar tro jag eftersom båda två är nya. Antingen om ni vet några bättre stift än biltemas eller om ni haft samma problem.

Provat Volvo original istället?

De/Dem
Mossan1
17 december 2022 · 2 790 Inlägg

Inga fel med Biltemas (Brisk) tändstift så länge dom är rätt värmetal för motorn i fråga.

Hur står tändningen? Spikar den?
Är övriga tändsystemet orginal?

Vad är det för lamdasond?
Rätt sond, eller nån universell dynga där KONTAKTEN eller antalet kablar är "modellanpassningen"?
Är hjärtat i systemet bara nästan rätt blir allt åt pipan.

Går den för snålt blir det varmt....
Kan tom bränna ventil.

Senast redigerat av Mossan1 (17 december 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang