ECU-n spärrar inte - A traktor

Turtolaa
20 december 2022 · 25 Inlägg

Nu äre så att min a traktor inte vill spärra i 30, har inte ägt den så länge så vet inte så mycket om den.
För ett tag sen så var ja o rota bakom radion o hitta ett halvt färdig kopplat h reg bakom radion? Då trodde ju jag att de va h reg som gällde på den, men då kolla ja i papprerna o så stod det att dom hade strypt den via fordonets styrenhet. Alltså att den ska vara ECU spärrad egentligen. Hörde me gamla ägaren o han sa Inte så mycke, bara att ECU-n inte spärrar alls så då hade han (Eller ägaren innan) börjat koppla H reg bakom radion.
Men började kanske få en tanke till varför den inte funkar, på dom flesta ECU spärrade a traktorerna kan man bara rycka ABS säkringen så går de snabbt, var o kolla säkringarna men alla var i, sen såg jag av misstag att hela ABS pumpen hängde o dingla i nån kabel bara. Misstänker då att om jag kopplar in alla slangar o de i ABS pumpen igen så borde den börja spärra igen. Är inget el proffs men vill höra nån Annas åsikt också vad det kan vara

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 december 2022 · 13 674 Inlägg

igentligen spelar det noll och ingen roll...  om bilen går för fort när abs är ur funktion är den direkt underkänd vid bes... dom kollar detta man får inte längre plombera säkringar och dyligt till abs enheten...      och polisen kommer garanterat ge nedslag på det.. och skulle man köra med h-reg måste den reggas med detta. 

idag krävs abs safe ecu spärr..    hurvida man kan göra det på en så gammal v70 låter jag vara osagt....     men i ditt fall skulle jag bara koppla in en h-reg efterkonstens regler.  och regga om bilen med den..    för har någon hackat sönder halva absen på bilen kan det bli en kostsam histioria som endå blir underkänd på bes..    för det första dom gör är att sätter abs enheten ur spel när dom gör bes på den och förlägger om reggning endå..  och polisen är ju långt ifrån lika snälla utan dom kommer hålla på och bråka om att den är en personbil och dra in lämpet      men har du gjort allt själv med en h-reg så vet du att det blivt rätt gjort och kan slappna av när du kör runt och vet att polisen inte kan göra ett skit.        det är baksidan av alla fuskbyggda a-traktorer som folk byggt för att tjäna pengar som kostar ungar och föräldrar en massa pengar i slutänden..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Turtolaa
20 december 2022 · 25 Inlägg

Ja jo visst, vart som sugen nu på h reget. Måste ta en titt senare nån gång o kolla vart alla kablar går och kolla så att alla kablar sitter i och så. Men måste inte jag sätta gaspedalsstyrning/app sensor add on då också för jag har ju elektronisk gaspedal. Eller räcker de bara med h reget?
Är inte super kunnig när de kommer till h reg o sånt men kan lite grunder, min farbror är elektriker så han kan nog ta en titt på dedär

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang