Besiktningen gör så att bilen läcker olja

EmulFFS
22 december 2022 · 42 Inlägg

Tjena.
Ska besiktningen verkligen vara på oljetråget med "besshammaren" (ni vet den med smal spets). Jag tänker så här, läcker en bil olja så ser man ju det utan att vara på och pilla överallt. Motorn ska väl ändå inte besiktningen ens pilla på ifall de inte ser något direkt?

Bilen hade inte ens en droppe olja under tråget innan besiktningen, nu läcker den som ett soll.

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
Lucif3r
22 december 2022 · 2 214 Inlägg

Om den blev att läcka olja av det lilla så var det inte många mil kvar innan den skulle bli att läcka iaf. Plåt tråg ska vara så friska att dom blir buckliga långt innan dom läcker, och alutråg ska vara så starka att det krävs typ slägga för att spräcka dom.

Jag har dock aldrig varit med om att dom knackat på tråget, men så är mina tråg i alu och/eller i fint skick också...

EmulFFS
22 december 2022 · 42 Inlägg

Kanske inte hade varit länge ändå, men då hade jag nog märkt det när jag ska byta olja om typ en vecka. Besiktningsmannen va dock på och slog väldigt mycket, just på vad jag uppfattade det (från fönstret) som oljetråget men jag har inte varit under och kollat än.
Blir bara så sur när jag fixade det till förra besiktningen men aja.

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
Mossan1
22 december 2022 · 2 823 Inlägg

Om det är så ruttet tråg att det slogs hål på så lätt ska du vara tacksam att det skedde så kontrollerat.
Ddt hade snart börjat läcka ändå, och då kanske inte bara sipprande utan "plask" ut på marken. Kanske under färd....

Tråget såg säkert riktigt ruttet ut. Därför denna koll.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2022 · 13 742 Inlägg

antar att du fick en 2:A på det oxå..     antar att det var ett ganska rostigt plåttråg.. och finns det en anledning att tro att det kan börja läcka inom ett år måste dom kolla att plåten är tjock nog.. och i detta fallet verkar det vara just den anledningen.   är det så att du inte är nöjd med resultatet så kan du alltid kontakta någon högre upp så¨får du svar på om dom gjort fel eller inte..

dom gör inte saker för att jävlas utan det är ett regelverk dom måste följa .

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
22 december 2022 · 2 371 Inlägg

Skulle också vilja ta del av besiktningsprotokollet här.

Är det ens plåttråg på vitblockare av den här årgången?
Har säkert fel men kan inte minnas att det är det.
Om det nu gäller din S80 då.

Up the RA
Lucif3r
22 december 2022 · 2 214 Inlägg

Jesper328 skrev:
Är det ens plåttråg på vitblockare av den här årgången?

Nej det är det inte.

Brådhis * Voff voff *
22 december 2022 · 10 279 Inlägg

EmulFFS skrev:
Kanske inte hade varit länge ändå, men då hade jag nog märkt det när jag ska byta olja om typ en vecka. Besiktningsmannen va dock på och slog väldigt mycket, just på vad jag uppfattade det (från fönstret) som oljetråget men jag har inte varit under och kollat än.
Blir bara så sur när jag fixade det till förra besiktningen men aja.

Du menar att du redan lagat tråget? Då är det kanske inte så konstigt om han knackar på det...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
22 december 2022 · 7 236 Inlägg

Om besiktningsteknikern ser att tråget är lagat blir han kanske misstänksam och kollar hur väl lagningen är gjord.
Ett oönskat oljeutsläpp är en katastrof  för miljön, och en driftstörning för dig.
Var tacksam att bilprovningen arbetar för en bra miljö och att tillbud samt olyckor förebyggs.

Hur var "fixningen" av tråget gjort?

EmulFFS
26 december 2022 · 42 Inlägg

Oljetråget är inte lagat sedan tidigare. Jag har haft ner det och fixat packningen vilket han på något sätt tog sönder (hade ner det idag och fixade det).
Jag blir lite fundersam när besiktningsmannen knackar på ett oljetråg som inte har en droppe olja på sig, vad jag har för mig ska de titta på oljetråget efter droppar och sedan konstatera att det inte läcker.

Här är besiktningsprotokollet: https://w.snapchat.com/eqN7nkpV?share_i … cale=en-US

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
it_mutt Avstängd
26 december 2022 · 10 388 Inlägg

EmulFFS skrev:
Oljetråget är inte lagat sedan tidigare. Jag har haft ner det och fixat packningen vilket han på något sätt tog sönder (hade ner det idag och fixade det).
Jag blir lite fundersam när besiktningsmannen knackar på ett oljetråg som inte har en droppe olja på sig, vad jag har för mig ska de titta på oljetråget efter droppar och sedan konstatera att det inte läcker.

Här är besiktningsprotokollet: https://w.snapchat.com/eqN7nkpV?share_i … cale=en-US

Bara av ren nyfikenhet; hur menar du att han lyckats ta sönder packningen? Kan inte se hur det skulle kunna ske...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2022 · 13 742 Inlägg

it_mutt skrev:

EmulFFS skrev:
Oljetråget är inte lagat sedan tidigare. Jag har haft ner det och fixat packningen vilket han på något sätt tog sönder (hade ner det idag och fixade det).
Jag blir lite fundersam när besiktningsmannen knackar på ett oljetråg som inte har en droppe olja på sig, vad jag har för mig ska de titta på oljetråget efter droppar och sedan konstatera att det inte läcker.

Här är besiktningsprotokollet: https://w.snapchat.com/eqN7nkpV?share_i … cale=en-US

Bara av ren nyfikenhet; hur menar du att han lyckats ta sönder packningen? Kan inte se hur det skulle kunna ske...

ja man undrar ju hur det gått till. dessutom inte sätter en 2a på oljeläckan....vilket alla besiktare skulle gjort..

Senast redigerat av Growe (26 december 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
EmulFFS
26 december 2022 · 42 Inlägg

Jag har faktiskt ingen aning hur det gick till. Jag satt på en stol och tittade på, såg honom knacka på tråget och när jag körde från besiktningen hade jag en oljeläcka som jag inte hade innan besiktning. Gissar att han inte märkte läckan då den endast läckte när oljan var varm och motorn var på. I och med att den inte läckte innan gjorde så att det inte hängde en droppe på oljetråget och han inte var uppmärksam när han gjorde avgasvärdestestet (endast gissning / spekulation).
Tyckte bara att besiktningsmannen gjorde fel när han knackar på ett oljetråg där det inte hänger en droppe olja.

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
Lucif3r
26 december 2022 · 2 214 Inlägg

Vitblockare har ingen trågpackning, dom är limmade............ Det är omöjligt att "ha sönder packningen" av yttre åverkan.

Jesper328
26 december 2022 · 2 371 Inlägg

Kan vi inte få en bild på vart läckan uppstod?

Up the RA
Svenska_bil
27 december 2022 · 218 Inlägg

Men snälla…
Besiktningspersonalen har inte haft sönder din bil eller då främst ditt oljetråg som du verkar ha fastnat på.
Du gjorde ett dåligt jobb som nu har börjat visa sig och du fick nu göra om det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang