Olika bilbatterier med samma amp och cca

Sixten-Eriksson-123
26 december 2022 · 3 Inlägg

Hej har ett agm bilbatteri och undrar om man kan skaffa ett annan typ som är billigare men så länge det är samma amp och cca?
Tack i förhand

Batteriet jag har är på 100amp och 820 cca

krambriw
26 december 2022 · 427 Inlägg

Om du har agm idag så antar jag det kanske är för att du har automatiskt stopp/start system i bilen eller?
I så fall bör du ta ett ersättningsbatteri som är specat för det

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2022 · 17 448 Inlägg

Frågan är var batteriet ska vara? Bil? Båt? Hemma? Är det nuvarande batteriet kört? Provat och ladda?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dan-kristian
26 december 2022 · 518 Inlägg

antar 100ah ..billigare än? beror på vad du jämför med.

jaka54
27 december 2022 · 5 713 Inlägg

Du kan sätta in vilket batteri som helst i din bil (för det är väl bilbatteri du frågar om). behöver inte  ens vara på 100 Ah, kan vara mindre och större . Det som är viktigt är att det passar fysiskt i din bil.

granadadr
27 december 2022 · 7 284 Inlägg

jaka54 skrev:
Du kan sätta in vilket batteri som helst i din bil (för det är väl bilbatteri du frågar om). behöver inte  ens vara på 100 Ah, kan vara mindre och större . Det som är viktigt är att det passar fysiskt i din bil.

mja bör ju vara anpassat för start/stopp teknik,,annars så ryker batteriet snabbt, jag säger så här ju större ju bättre så länge det passar och har rätt teknik för bilen smile

Senast redigerat av granadadr (27 december 2022)

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 december 2022 · 17 448 Inlägg

TS har ju inte sagt vilken bil denna har...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Sixten-Eriksson-123
27 december 2022 · 3 Inlägg

Bilen är en v70 från 2006 och det är för jag behöver mer ström till mitt ljud

Tack för all respons hittills

Brådhis * Voff voff *
28 december 2022 · 10 275 Inlägg

Sixten-Eriksson-123 skrev:
Bilen är en v70 från 2006 och det är för jag behöver mer ström till mitt ljud

Tack för all respons hittills

Du behöver inte ha ett AGM i den bilen, så köp det som ger mest för pengarna. Men undvik skräpmärken, håll dig till Tudor, Exide, Varta, Yuasa så får du bra saker.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
28 december 2022 · 2 790 Inlägg

Sixten-Eriksson-123 skrev:
Bilen är en v70 från 2006 och det är för jag behöver mer ström till mitt ljud

Tack för all respons hittills

Oavsett hur stort batteri du har, kan du inte omsätta mer ström än det hinner laddas av generatorn. Då går det minus och batteriet tar slut förr eller senare hur stort eller hur många paralellkopplade batterier det än är.
Ladda batterier tar längre tid än att ladda ur. Så med ladddning kan man inte bara räkna Ah rakt av.

Används så mycket ström att orginalbatteristorlek inte räcker till måste det underhållsladdas för att hålla i längden.
Antar att det står stilla och spelas med motor av?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 december 2022 · 13 729 Inlägg

Brådhis skrev:

Sixten-Eriksson-123 skrev:
Bilen är en v70 från 2006 och det är för jag behöver mer ström till mitt ljud

Tack för all respons hittills

Du behöver inte ha ett AGM i den bilen, så köp det som ger mest för pengarna. Men undvik skräpmärken, håll dig till Tudor, Exide, Varta, Yuasa så får du bra saker.

hans beskrivning säger exakt raka motsatsen det är ett agm han ska ha..   betydligt bättre för batteriet ihop med billjud att köra agm..


jag kör ett 100aha agm i min A2 kanonnöjd och ett 100ah får lätt plats i skuffen på en volvo v70 i batterihållaren.. du kan köpa biltemas agm batteri och kasta i.. många som kör deras ihop med billjud..


en tumregel   100ah batteri för 1000watt steg..

verkar fungera bra ihop med mitt 780watts dls ra10 i min a2 smile kan spela full mutter utan problem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 december 2022 · 13 729 Inlägg

Mossan1 skrev:

Sixten-Eriksson-123 skrev:
Bilen är en v70 från 2006 och det är för jag behöver mer ström till mitt ljud

Tack för all respons hittills

Oavsett hur stort batteri du har, kan du inte omsätta mer ström än det hinner laddas av generatorn. Då går det minus och batteriet tar slut förr eller senare hur stort eller hur många paralellkopplade batterier det än är.
Ladda batterier tar längre tid än att ladda ur. Så med ladddning kan man inte bara räkna Ah rakt av.

Används så mycket ström att orginalbatteristorlek inte räcker till måste det underhållsladdas för att hålla i längden.
Antar att det står stilla och spelas med motor av?

visst är det så men har man ett 1000watts steg så ger det inte 1000watt 100% av tiden derför brukar det faktist fungera ganska bra men har man för klena batteri så kan man ju hamna i det läget att det inte finns tillräckligt med  batteri att ge.        tycker man alltid ska försöka ha största möjliga batteriet i bilen oavsätt om man behöver det eller ej.    en v70 har ju lätt och ledigt plats för ett 100ah direkt på batteriplatsen.. så det är vad man kör på..

ganska roligt för i min a2 sitter det 100ah orginal i en liten audi a2 ;-)    nu har jag bytt till ett Agm batteri och vilket jä'vla lyft för billjudet... det är stor skillnad..   där spelar jag full mutter varje dag jag åker till och från jobbet aldrig varit med om att det är dåligt drag i batteriet  nu har den stått här i 3månader pga avsaknad av tid att byta länkarm..  och starta den efter sista kylan och den startade perfekt.. gött med stort batteri kan jag säga smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 december 2022 · 17 448 Inlägg

Tar ett AGM upp laddningen snabbare? Klarar det mer djupurladdning? Kanske ska byta själv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
28 december 2022 · 10 275 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Sixten-Eriksson-123 skrev:
Bilen är en v70 från 2006 och det är för jag behöver mer ström till mitt ljud

Tack för all respons hittills

Du behöver inte ha ett AGM i den bilen, så köp det som ger mest för pengarna. Men undvik skräpmärken, håll dig till Tudor, Exide, Varta, Yuasa så får du bra saker.

hans beskrivning säger exakt raka motsatsen det är ett agm han ska ha..   betydligt bättre för batteriet ihop med billjud att köra agm..


jag kör ett 100aha agm i min A2 kanonnöjd och ett 100ah får lätt plats i skuffen på en volvo v70 i batterihållaren.. du kan köpa biltemas agm batteri och kasta i.. många som kör deras ihop med billjud..


en tumregel   100ah batteri för 1000watt steg..

verkar fungera bra ihop med mitt 780watts dls ra10 i min a2 smile kan spela full mutter utan problem

Men frågan var ju om han kunde köpa ett billigare, och svaret är ja, det kan han. Sedan är ett AGM säkert bättre, men också dyrare. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Sixten-Eriksson-123
28 december 2022 · 3 Inlägg

Tack för alla svar

krambriw
28 december 2022 · 427 Inlägg

Bytte faktiskt batteri i frugans A3 igår. VARTA AGM är det, 2700 kr kostade det. Nu startar den direkt!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang