V70n instrumentbelysning lyser även när bilen är avstängd

Volvonissen12
29 december 2022 · 2 Inlägg

Hej,

Jag har nu fått problem med min Volvo v70n, där det till en början började strula något med servo,  blev något mer trögstyrd än vanligt, men mer temporärt, sedan började batteri lampan tändas fram & tillbaka med olika minuters mellanrum.
Bilen går precis som den ska, men tänt någon enstaka lampa som ”Anti-sladd service erfordras” bl.a..

Meeeen, nu till det stora problemet, instrumentbelysningen tillsammans med alla varningslampor samt mittkonsol vid fläkt/stereo är konstant igång även när jag dragit ur nyckeln ur tändingslåset, alltså jag har nyckeln i näven & allt lyser endå? Slocknar dock när jag startar bilen igen.. Bilen går precis som den ska men ser ut som jag har tändning på fast bilen är avstängd. Ska tillägga att bilen ej går att låsa nu heller, samt att den elektroniska spärren till växelspaken som kickar i när man trycker på bromsen började klicka endel, samt stereon ville spotta ut skivor som inte fanns..


Snälla någon, har någon av er haft detta problem & hittat felet? Blir inte klok på det.. Rädd för att det kan vara CEM boxen eller liknande.

Tacksam för alla svar & hjälp jag kan få!

Mossan1
30 december 2022 · 2 827 Inlägg

Vad kan vi ha för årsmodell?
Stor skillnad före och efter 2005

CAN störning orsakad av spänningsfall återställer sig inte alltid utan en omstart medelst strömlös.

V70N har bara hydrualisk servo vad jag vet. Borde inte påverkas av spänningen.

Senast redigerat av Mossan1 (30 december 2022)

Volvonissen12
30 december 2022 · 2 Inlägg

Servon har säkerligen med pump eller något löphjul att göra.
Detta gäller en 2006, D5 automat. Tråkigt nog säger många att det är CEM boxen som fått sig en kyss med vatten alternativt ballat ur totalt.. Men vet inte

Mossan1
31 december 2022 · 2 827 Inlägg

Visst kan du inspektera CEM.
CEM sitter under en lucka i torkardiket på förarsidan.
Under all plast.  Det blev en annan lucka 2005 och dom kunde läcka redan under garantitiden så CEM vattenskadades. Därför uppdaterades luckan snarast. Dom byttes i förebyggande under den tiden men har du ett ex som inte serverades på Volvo i sin tid som ny så kan den ha gått igenom det nätet.
Men tusan vet om inte en 2006 fick nya luckan redan från start. Men visst kan dom läcka ändå....

CEM är flera lager kretskort och yttre är bra skyddade medan inre är oskyddade. Syns om den är ärg och annat.  Osannolikt, men KANSKE kan ses från luckan i instrumentbrädan med en stark ficklampa. (Bara kanske)

CEM borde ju inte påverka stereon med annat än strömförsörjning möjligen. Framförallt inte CD utmatningen. Den signalen går inte via något nätverk. Om det inte är en växlare bak.

Men jag hade inte börjat med CEM.
Den är lite besvärlig. Du kan INTE köpa en begagnad och montera Plug and play. Antingen ska den "nya" klonas med din befintliga (=plug and play) eller, så måste den "nya" tömmas och laddas med virginfil. Då kan Volvo lägga in den som med en spiller ny.

Det finns också företag som lagar dom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang