Råka köra varvstopp vid kallmotor

Brappa
6 januari 2023 · 1 Inlägg

Hallå,har fundering,har en 2.0 tdi.
Jag körde upp den i arbetstemp ställde bilen utan i 1 timme ,starta den lät den gå nån minut,skulle komma loss sedan så gasa på lite men kom upp till varvstoppet,motortempen visa lågt,visa arbetstemp efter 3 minuter. Är det någon fara för motorn eller kan man va lugn för att motor antagligen var varm.
Tack i förhand

Utmarks-Loke
6 januari 2023 · 5 813 Inlägg

Ingen fara.

Lucif3r
6 januari 2023 · 2 183 Inlägg

Varvstoppet är till för att just rädda motorn från övervarvning.
Så att komma åt varvstoppet några gånger är inget att bry sig i, däremot ska man ju inte ligga på varvstoppet konstant smile

... Sen finns det såklart fler faktorer som spelar in, t ex hur sliten motorn är. Men en gång är ingen gång.

Presidento Of World
6 januari 2023 · 3 306 Inlägg

Min nybytta koppling fick känna på arbete idag. Det luktade satan (lameller) efter att jag fick backa ut från igensnöad parkering.

Tror inte den tog skada av det då det handlade om nån millisekund men man blir ändå lite nojig trots allt så jag förstår din fråga ändå men som dom tidigare sa så överlever motorn det.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 januari 2023 · 17 380 Inlägg

Är det riktigt kallt ute så tar det en stund för min bil att bli varm pga löjligt liten motor som är lite för effektiv. Då låser jag lådan på 2:an och håller 3500 varv genom kvarteren (Nej, den låt inte mycket heller) ut till stora vägen där jag petar över spaken till D. Då hinner den bli lite varm iaf. Sen får man står på lite om väglaget tillåter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
7 januari 2023 · 7 198 Inlägg

Brappa skrev:
Hallå,har fundering,har en 2.0 tdi.
Jag körde upp den i arbetstemp ställde bilen utan i 1 timme ,starta den lät den gå nån minut,skulle komma loss sedan så gasa på lite men kom upp till varvstoppet,motortempen visa lågt,visa arbetstemp efter 3 minuter. Är det någon fara för motorn eller kan man va lugn för att motor antagligen var varm.
Tack i förhand

Motorn var ju i princip varm = oljan flödade/trycktes ut till alla ställen.
Annat med en HELT kall motor.
Hydrauliska ventiltryckare och kamrem-/kedjespännare utan tryck.
Kan om man har otur orsaka motorskada då rem eller kedja kan "hoppa över".
Men i ditt fall = ingen risk för motorskada.
Anser jag.

MisterAxl
7 januari 2023 · 103 Inlägg

Tveksamt att din motor tog skada av en sådan grej eftersom motorn inte var kall.

simlar
7 januari 2023 · 5 516 Inlägg

Absolut ingen fara, motorn hinner inte bli allt för kall på 1h.
Även om motorn vore helt kall så är risken minimal att motorn skulle ta skada av enstaka varvstoppsvarvning.


För att lugna TS kan jag berätta en historia som utspelade sig för 10år sedan.

Det var -30°C och jag och en vän bestämde oss för att åka till Biltema i grannkommunen helt plötsligt, hans Volvo 745 var då helt kall då den stått sen dagen innan.
Han ville snabbt få bilen varm så han gick ut, startade bilen och höll full gas i några minuter!
Ända tills tempmätaren började röra på sig.
Sen när han släppte upp kopplingen för att köra iväg så var växellådsoljan helt genomfrusen, växellådan var helt stum så vi fick ta min bil istället tongue

Den 745an levde flera år och 10,000+ mil efter det. Motorn gick fortfarande som en klocka när bilen blev inlöst pga skadegörelse.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Utmarks-Loke
7 januari 2023 · 5 813 Inlägg

simlar skrev:
Absolut ingen fara, motorn hinner inte bli allt för kall på 1h.
Även om motorn vore helt kall så är risken minimal att motorn skulle ta skada av enstaka varvstoppsvarvning.


För att lugna TS kan jag berätta en historia som utspelade sig för 10år sedan.

Det var -30°C och jag och en vän bestämde oss för att åka till Biltema i grannkommunen helt plötsligt, hans Volvo 745 var då helt kall då den stått sen dagen innan.
Han ville snabbt få bilen varm så han gick ut, startade bilen och höll full gas i några minuter!
Ända tills tempmätaren började röra på sig.
Sen när han släppte upp kopplingen för att köra iväg så var växellådsoljan helt genomfrusen, växellådan var helt stum så vi fick ta min bil istället tongue

Den 745an levde flera år och 10,000+ mil efter det. Motorn gick fortfarande som en klocka när bilen blev inlöst pga skadegörelse.

Sånt funkar på en gammal volvo men gör du samma på en Ferrari får du leva på havregrynsgröt och nudlar resten av året

torsen
8 januari 2023 · 7 198 Inlägg

simlar skrev:
Det var -30°C.
Sen när han släppte upp kopplingen för att köra iväg så var växellådsoljan helt genomfrusen, växellådan var helt stum.

På en JEEP Cherokee KJ CRD 2.8 automat 2006 trodde jag hela transmissionen skulle gå i bitar när jag vid kallstart vid ungefär samma gradtal som ovan lade i Drive.
Det smällde som ett kanonskott och bilen tog ett kortare skutt framåt.
Hur ska man göra för att undvika detta vid låga temperaturer?
Någon som har erfarenhet och råd att ge?

Automatväxellådan har har oljekylare som borde fungera omvänt?
D v s sommartid kyler motorns kylare växellådsoljan..
I detta fall kanske man skulle låta bilens kylare värma växellådsoljan?
Men det skulle ju ta "en evighet" att värma växellådsoljan på detta sätt?

Synpunkter någon?

Lucif3r
8 januari 2023 · 2 183 Inlägg

Om lådan är så fryst så får man nog stå på neturalen/parken en bra stund, och hoppas att oljan blir lite fesljummen så pass att den börjar cirkulera i lådan. Tar en evighet? Det gör det säkert och mer därtill.

Annars får man väl krypa under med en varmluftspistol eller liknande och tina lådan big_smile
Det tar nog bara en halv evighet smile

simlar
8 januari 2023 · 5 516 Inlägg

torsen skrev:

simlar skrev:
Det var -30°C.
Sen när han släppte upp kopplingen för att köra iväg så var växellådsoljan helt genomfrusen, växellådan var helt stum.

På en JEEP Cherokee KJ CRD 2.8 automat 2006 trodde jag hela transmissionen skulle gå i bitar när jag vid kallstart vid ungefär samma gradtal som ovan lade i Drive.
Det smällde som ett kanonskott och bilen tog ett kortare skutt framåt.
Hur ska man göra för att undvika detta vid låga temperaturer?
Någon som har erfarenhet och råd att ge?

Automatväxellådan har har oljekylare som borde fungera omvänt?
D v s sommartid kyler motorns kylare växellådsoljan..
I detta fall kanske man skulle låta bilens kylare värma växellådsoljan?
Men det skulle ju ta "en evighet" att värma växellådsoljan på detta sätt?

Synpunkter någon?

På en automat så funkar det som du skriver, att  den vätskekylda oljekylaren blir en oljevärmare när kylvätskan är varmare än oljan.
Så då kan man värma lådan genom att låda motorn vara igång.


Manuell växellåda är svårare dock, räcker inte bara lägga i neutralen då dreven ändå snurrar i lådan med uppsläppt koppling så man får då även motorstopp på neutralväxeln. (Därför man alltid ska trycka ner kopplingen vid motostart)

Gäller då att värma växellådan med t.ex kupévärmare under bil riktad mot lådan eller elda under växellådan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang