4133
Sök

Styrservo + laddlampa felar "ibland" V70 2001

5 Inlägg
11 januari 2023
Trådstartare
#1
Volvo V70 2001 2,4 140hkr bensin

Lite underligt problem, ibland så går styrningen tungt samtidigt som laddlampan då lyser rött, detta under 10-20sekunder för att sedan fungera igen. (servon funkar igen, laddlampan slocknat)

En direkt kommentar är dålig/slirande multirem (driver både generator och servopump), men den är spänd, inget gnissel eller slirande hörs, eller lukt av bränt.
Remmen som är en flerspårig rem ser hel ut, inga torrsprickor, inga släpp.

Jag ser ingen fukt eller oljespill på remmen, vid det tillfälle jag sprungit ut och försökt kontrollera felet.

Har inte hunnit mäta laddningen under ett sådant feltillfälle.

Det är rätt nivå servoolja i behållaren.

Några tips, eller chansbyta rem oavsett?
- kan remspray vara ett test?

58 Inlägg
12 januari 2023
#2
Tace skrev:
Volvo V70 2001 2,4 140hkr bensin

Lite underligt problem, ibland så går styrningen tungt samtidigt som laddlampan då lyser rött, detta under 10-20sekunder för att sedan fungera igen. (servon funkar igen, laddlampan slocknat)

En direkt kommentar är dålig/slirande multirem (driver både generator och servopump), men den är spänd, inget gnissel eller slirande hörs, eller lukt av bränt.
Remmen som är en flerspårig rem ser hel ut, inga torrsprickor, inga släpp.

Jag ser ingen fukt eller oljespill på remmen, vid det tillfälle jag sprungit ut och försökt kontrollera felet.

Har inte hunnit mäta laddningen under ett sådant feltillfälle.

Det är rätt nivå servoolja i behållaren.

Några tips, eller chansbyta rem oavsett?
- kan remspray vara ett test?

Lustigt fel, hade det varit en elservo så hade man ju förstått sambandet.

Skulle prova byta rem, känns inte som det är felet men då har man i alla fall uteslutit det och för en relativt liten peng (remmen byts ju hursomhelst om man t.ex. skulle bestämma sig för att byta generator sedan).

Edit: läste lite nu och på vissa V70 finns det en elektrisk styrassistans (dålig översättning från engelska) på styrväxeln, även på äldre modeller. Osäker om det finns på din, värt att kolla.

/ Jomn
Senast redigerat av Jomn (12 januari 2023)

7 456 Inlägg
12 januari 2023
#3
haha är ju remmen som slirar då får generatorn ej laddning å servon ej kraft,  byt rem och ev spännare smile


5 Inlägg
12 januari 2023
Trådstartare
#4
Tack för återkoppling, jag testar med ett rembyte som steg 1, samtidigt som jag googlar kring elektrisk styrassistance.

5 Inlägg
12 januari 2023
Trådstartare
#5
Kring att remmen slirar var min tanke nr 1, men får inte ihop det rent praktiskt, i skicket på rem och dess spänning, inget gnissel eller lukt.
Kom från garaget precis, har tagit av remmen och kollat (mätt längd, inför ett köp) den ser bra ut.
Men har mätt den, så beställer en ny. 😀

7 456 Inlägg
12 januari 2023
#6
Tace skrev:
Kring att remmen slirar var min tanke nr 1, men får inte ihop det rent praktiskt, i skicket på rem och dess spänning, inget gnissel eller lukt.
Kom från garaget precis, har tagit av remmen och kollat (mätt längd, inför ett köp) den ser bra ut.
Men har mätt den, så beställer en ny. 😀

känn på remhjul å spännare med så allt känns ok smile hoppas detta är felet smile
Senast redigerat av granadadr (12 januari 2023)


Forummoderator
18 254 Inlägg
12 januari 2023
#7
granadadr skrev:
haha är ju remmen som slirar då får generatorn ej laddning å servon ej kraft,  byt rem och ev spännare smile

Håller med 100%.
Remmen kan ju vara fin men spännaren är kass/skuren.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 553 Inlägg
12 januari 2023
#8
När remmen är borta är också bra läge att kontrollera att generatorns frihjul i remskivan fungerar.

Även att alla löphjul går lätt.
Så inte servopumpen stannar/låser sig ibland, och att det då också skulle påverka generatorn är fullt möjligt.

Dålig rem är det knappast.

En 2001 med elektrisk styrservo har jag inte hört  om, och då finns i så fall ingen servopump eller behållare.  Då är allt i styrväxeln.

5 Inlägg
12 januari 2023
Trådstartare
#9
Perfekt forum, bra kommentarer.
Jag har lite att gå på.
Alla hjul (som kan handsnurras) och även spännaren snurrar utan missljud/hugg.

Generatorn snurrar lätt - men behöver läsa på om frihjulet, hur det ska funka.
Den snurrar lätt åt båda hållen - tänkte mig tex som ett cykelnav utan bakbroms, men den går som sagt att snuttar lätt åt båda hållen.

Har servopumpen kvar att rotera - men undersöker jag den på tomgång  (tidigare) snurrar allt på utan missljud - även vid varierat varvtal.

7 456 Inlägg
13 januari 2023
#10
Tace skrev:
Perfekt forum, bra kommentarer.
Jag har lite att gå på.
Alla hjul (som kan handsnurras) och även spännaren snurrar utan missljud/hugg.

Generatorn snurrar lätt - men behöver läsa på om frihjulet, hur det ska funka.
Den snurrar lätt åt båda hållen - tänkte mig tex som ett cykelnav utan bakbroms, men den går som sagt att snuttar lätt åt båda hållen.

Har servopumpen kvar att rotera - men undersöker jag den på tomgång  (tidigare) snurrar allt på utan missljud - även vid varierat varvtal.

frihjul på generator ska hugga in åt höger,, men rulla lätt åt vänster så att säga,, kan MKT väl vara den som hugger i bland, tappade mitt efter E4 en gång,,vart flipperspel i bilen å tjöt,, stannade å trodde remmen gått,, men nope hela remhjulet hade lossnat,, så var bara å köpa nytt,, hade en generator liggande så monterade den å bytte sen på den som var paj smile glömde skriva att man stoppar in en skruvmejsel FÖRSIKTIGT så man låser kylfläkten å sen känner på remskivan,, att bara snurra ger absolut ingenting då känner man bara på lager i själva generatorn
Senast redigerat av granadadr (13 januari 2023)


* Voff voff *
10 890 Inlägg
13 januari 2023
#11
Om det kommer ibland så är det ju någonting som går tungt och som påverkar remmen - ibland.

Vad finns det anslutet till remmen som belastar den ibland? AC-kompressorn...

Så, prova att köra med AC´n avslagen och se om felet försvinner. Om det gör det, byt kompressor.
Senast redigerat av Brådhis (13 januari 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 553 Inlägg
13 januari 2023
#12
Generatorn kan rotera åt båda hållen så. Den är inte stum i DEN bemärkelsen.
Frihjulet kontrolleras medelst att hastigt vrida generatoremskivan fram och tillbaka. Man ska då känna/höra att det är frihjul åt ena hållet. Rotorn i genratorn är ganska tung så den massan gör att man känner om frihjulet "slirar" som det ska.
Stumt är det aldrig men är frihjulet skuret känns att rotorn inte slirar utan följer med fram och tillbaka i vridningen.
Senast redigerat av Mossan1 (13 januari 2023)

5 Inlägg
14 januari 2023
Trådstartare
#13
Ok, tack för info, ska kolla.


Sök