Extraljus audi a4 2005

Makowski
12 januari 2023 · 20 Inlägg

Hej, jag har precis skaffat en a4 som jag tycker har så överdrivet dåligt helljus så den behöver en ledramp.

Vart kan jag ta plussignal till relät eller måste jag ha nån sån canbus enhet?
Om jag behöver en sån är det i odb2 uttaget man stoppar den?

Finns det och isåfall vilken kabel framme vid strålkastarna kan man koppla på en strömtjuv för 12v signal till helljuset?

Jomn
12 januari 2023 · 47 Inlägg

Makowski skrev:
Hej, jag har precis skaffat en a4 som jag tycker har så överdrivet dåligt helljus så den behöver en ledramp.

Vart kan jag ta plussignal till relät eller måste jag ha nån sån canbus enhet?
Om jag behöver en sån är det i odb2 uttaget man stoppar den?

Finns det och isåfall vilken kabel framme vid strålkastarna kan man koppla på en strömtjuv för 12v signal till helljuset?

Kopplar extraljus relativt ofta (några gånger i månaden) och brukar ta plus från batteriets pluspol (även på nyare bilar). Än så länge har jag inte haft några bekymmer. Batteriet på en A4 sitter ju i motorutrymmet så enklaste lösningen.

Signalen bör du mäta dig fram till, relativt enkelt om du har en multimeter och någon som hjälper dig "blippa" med helljuset medan du mäter. VW Passat har jag för mig är vit kabel till helljus, inte helt hundra dock smile


/ Jomn

Makowski
12 januari 2023 · 20 Inlägg

Att ta pausen ifrån batteriet är absolut inga problem, problemet är att det är samma lampa till hel och halvljus, jag har läst att det är en "skätm" som ändrar sig när man sätter på helljus och det är bara 5v, är det någon som vet vilken kabel det är man ska ta av?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 januari 2023 · 17 478 Inlägg

Mät. Tar du fel kabel så kan det kosta många tusenlappar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
12 januari 2023 · 4 025 Inlägg

Om det är som på Golf V och Vi kan der på säkrinsgboxens framsida finnas plats för bladsäkring
man behöver då följande:
2st muttrar N10118105
1st skruv 1K0919625
1st 5 mm ringkabelsko
1st bladsäkring av midityp på  20-80A

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MammDiin
12 januari 2023 · 2 019 Inlägg

På min A4 med bi-xenon tog jag signal till extraljusreläna inifrån strålkastaren från kabeln som går till avskärmningen. Hade bort strålkastaren (man får inte bort strålkastarna utan att ta bort stötfångaren) när jag fixade med extraljusen och vill minnas man såg vilken som var plus för den andra kabeln delade jord med något annat, eller så mätte jag med multimeter. Sen borrade jag bara ett litet hål baktill på täcklocket på strålkastaren och kabeln igenom det.

Personligen brukar jag vanligtvis ta helljussignalen inifrån strålkastaren så man inte behöver göra åverkan på bilens kablage. Brukar vanligen löda fast kabeln direkt på kontakten till helljuslampan om det är möjligt. Annars skalar av isoleringen och löder på en extra kabel och lite eltejp runt (vilket jag gjorde i detta fall vill jag minnas) eller klipper av kabeln och löder ihop igen med en extra kabel och krympslang med lim ovanpå.

Strömtjuvar är inte bra för de brukar skada kardelerna och släpper även in fukt (speciellt i motorrummet) och luft så kopparn ärgar och det blir problem efter en tid. Sen så är inte alltid kontakten den bästa speciellt inte på så tunna kablar som i detta fall.

Makowski
12 januari 2023 · 20 Inlägg

Hmmm det verkar alldeles för jobbigt att riva hela fronten för att få bättre belysning, jag får nog ge upp på den idéen

Lasse62
13 januari 2023 · 292 Inlägg

Det är alltså Bixenon? Du har inte två extra helljusstrålkastare med vanlig halogen (H7) förutom den "ställbara" Xenonlampan?

Makowski
14 januari 2023 · 20 Inlägg

Aa precis

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 januari 2023 · 17 478 Inlägg

Makowski skrev:
Hmmm det verkar alldeles för jobbigt att riva hela fronten för att få bättre belysning, jag får nog ge upp på den idéen

Det är inte så krångligt att riva fronten. Ett antal skruvar/pluggar så ramlar den av!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Makowski
14 januari 2023 · 20 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Makowski skrev:
Hmmm det verkar alldeles för jobbigt att riva hela fronten för att få bättre belysning, jag får nog ge upp på den idéen

Det är inte så krångligt att riva fronten. Ett antal skruvar/pluggar så ramlar den av!

Ja det kanske är jag som tycker att det är ett större jobb än vad det är, är det verkligen  ärt det för att få dit extra belysning?
Finns det inte mått smidigare sätt att ta styrning?
Nån som vet om den har canbus, och kopplar man in det i odb2 uttaget?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 januari 2023 · 17 478 Inlägg

Makowski skrev:

Hybrid_ skrev:

Makowski skrev:
Hmmm det verkar alldeles för jobbigt att riva hela fronten för att få bättre belysning, jag får nog ge upp på den idéen

Det är inte så krångligt att riva fronten. Ett antal skruvar/pluggar så ramlar den av!

Ja det kanske är jag som tycker att det är ett större jobb än vad det är, är det verkligen  ärt det för att få dit extra belysning?
Finns det inte mått smidigare sätt att ta styrning?
Nån som vet om den har canbus, och kopplar man in det i odb2 uttaget?

Tja, kan du genom bättre ljus undvika en viltolycka så varför inte? Är bilen helförsäkrad?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
14 januari 2023 · 10 388 Inlägg

Makowski skrev:

Hybrid_ skrev:

Makowski skrev:
Hmmm det verkar alldeles för jobbigt att riva hela fronten för att få bättre belysning, jag får nog ge upp på den idéen

Det är inte så krångligt att riva fronten. Ett antal skruvar/pluggar så ramlar den av!

Ja det kanske är jag som tycker att det är ett större jobb än vad det är, är det verkligen  ärt det för att få dit extra belysning?
Finns det inte mått smidigare sätt att ta styrning?
Nån som vet om den har canbus, och kopplar man in det i odb2 uttaget?

Eller så tar du bara den från kablaget och gör det "ordentligt" (hylsor med smältlim osv) istället.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Makowski
15 januari 2023 · 20 Inlägg

it_mutt skrev:

Makowski skrev:

Hybrid_ skrev:

Det är inte så krångligt att riva fronten. Ett antal skruvar/pluggar så ramlar den av!

Ja det kanske är jag som tycker att det är ett större jobb än vad det är, är det verkligen  ärt det för att få dit extra belysning?
Finns det inte mått smidigare sätt att ta styrning?
Nån som vet om den har canbus, och kopplar man in det i odb2 uttaget?

Eller så tar du bara den från kablaget och gör det "ordentligt" (hylsor med smältlim osv) istället.

Kablaget inne i lyktan?

it_mutt Avstängd
15 januari 2023 · 10 388 Inlägg

Makowski skrev:

it_mutt skrev:

Makowski skrev:

Ja det kanske är jag som tycker att det är ett större jobb än vad det är, är det verkligen  ärt det för att få dit extra belysning?
Finns det inte mått smidigare sätt att ta styrning?
Nån som vet om den har canbus, och kopplar man in det i odb2 uttaget?

Eller så tar du bara den från kablaget och gör det "ordentligt" (hylsor med smältlim osv) istället.

Kablaget inne i lyktan?

Kablaget till lyktan.  Dvs; skarva in dig på kablaget mellan bil och strålkastare. TROR (utan att orka kolla, men det ger dig ett hum om var du bör mäta) det är vit, alt vit/gul som bär helljussignal. Mät hur eller hur fram rätt stift och kabel. Klipp kabeln en bit från kontakten. Sätt en skarvhylsa med smältlim på "kontaktänden" och kläm ihop. I andra änden tar du en tunn kabel, 0.75 räcker och tvinnar ihop med kabeln som kommer från bilen. Stoppa in båda i hylsan, kläm ihop. Sen värmer du hylsan med en tändare eller dylikt så limmet smälter. För att sen "snygga till det" lägger du lite "hockeytejp" runt. Klart. Du har nu kabel med styrsignal till ditt relä till extraljus.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang