Min B234F 16v knackar behöver hjälp

Ogge_nilsson
14 januari 2023 · 3 Inlägg

Tjena min 16 ventilare knackar på tomgång o upp till 1500 varv har läst gamla trådar och bytt olja o filter sen tomgång i ca 15-20 min men det hjälpte inte nån som har tips elr nått?

RubenRutegard
14 januari 2023 · 86 Inlägg

Vad är det för sorts knack? Alla volvos knackar ju en del, det betyder inte att dem är dåliga. Men om det känns som att något är fel så sitter det en platta mellan toppen och ventilkåpan där ventiltryckarna hålls. Dessa brukar bli dåliga med tiden och behövs bytas ut, ganska enkelt att reparera själv utan några specialverktyg. Kan också vara en idé att kolla kamaxeln samtidigt efter slitage. Jag kan hela proceduren utantil vid det här laget men rekomenderar att kolla upp en guide istället så att man får en egen förståelse.

Lycka till!

Ogge_nilsson
14 januari 2023 · 3 Inlägg

Låter som diesel knack men ska kolla på ventilerna

RubenRutegard
14 januari 2023 · 86 Inlägg

Det säger inte så mycket, har själv en 16v med splitterny motor och har i stort sätt gått 1000mil. Hade jag suttit bredvid den med ögonbindel hade jag trott att de var en diesel. Det viktigaste är att man inte kan känna knackningarna om man håller med handen på. Men skadar ju aldrig att vara extra säker, se bara till att du nollar motorn ordentligt om du ska av med kammen.

Ogge_nilsson
14 januari 2023 · 3 Inlägg

Yes tack för tipsen

Brådhis * Voff voff *
15 januari 2023 · 10 275 Inlägg

RubenRutegard skrev:
Det säger inte så mycket, har själv en 16v med splitterny motor och har i stort sätt gått 1000mil. Hade jag suttit bredvid den med ögonbindel hade jag trott att de var en diesel. Det viktigaste är att man inte kan känna knackningarna om man håller med handen på. Men skadar ju aldrig att vara extra säker, se bara till att du nollar motorn ordentligt om du ska av med kammen.

Då mår den inte som den ska... Min 16V i min båt låter definitivt inte som någon diesel, varken med eller utan ögonbindel. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 januari 2023 · 17 454 Inlägg

Brådhis skrev:

RubenRutegard skrev:
Det säger inte så mycket, har själv en 16v med splitterny motor och har i stort sätt gått 1000mil. Hade jag suttit bredvid den med ögonbindel hade jag trott att de var en diesel. Det viktigaste är att man inte kan känna knackningarna om man håller med handen på. Men skadar ju aldrig att vara extra säker, se bara till att du nollar motorn ordentligt om du ska av med kammen.

Då mår den inte som den ska... Min 16V i min båt låter definitivt inte som någon diesel, varken med eller utan ögonbindel. smile

Jaså, den är uppstartad?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
RubenRutegard
15 januari 2023 · 86 Inlägg

Då skulle jag säga att vi är överens om att vara oense! Jag refererar till det jag skrev innan: "Det viktigaste är att man inte kan känna knackningarna om man håller med handen på"

Brådhis * Voff voff *
16 januari 2023 · 10 275 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

RubenRutegard skrev:
Det säger inte så mycket, har själv en 16v med splitterny motor och har i stort sätt gått 1000mil. Hade jag suttit bredvid den med ögonbindel hade jag trott att de var en diesel. Det viktigaste är att man inte kan känna knackningarna om man håller med handen på. Men skadar ju aldrig att vara extra säker, se bara till att du nollar motorn ordentligt om du ska av med kammen.

Då mår den inte som den ska... Min 16V i min båt låter definitivt inte som någon diesel, varken med eller utan ögonbindel. smile

Jaså, den är uppstartad?

Ja, fast på släpet, inte i båten ännu. wink Dock är den ilyft nu och till 75% inkopplad. Så provstart i båten hoppas jag på till helgen. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
16 januari 2023 · 10 275 Inlägg

RubenRutegard skrev:
Då skulle jag säga att vi är överens om att vara oense! Jag refererar till det jag skrev innan: "Det viktigaste är att man inte kan känna knackningarna om man håller med handen på"

Ja, då är det så vi får se det. En motor ska inte knacka enligt mig, då är den trasig. Det finns inga "grader" där. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
16 januari 2023 · 5 715 Inlägg

En bensinmotor ska inte "knacka" !
Gör den det (och det gjorde min Audi 100 för ett femtontal år sedan) så är det troligen ventillyftarna som behöver bytas ut.

H-Karlsson KARLSSON
16 januari 2023 · 111 Inlägg

hade samma fel på min.
det är dom hydrauliska tryckarna. blir dom slitna tappar dom oljetryck på tomgång.
byt ALLA 16 !!!
gjorde det på min, gick som en symaskin efter

Volvo V70 "Brukisen" (2006)
Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari 2023 · 13 729 Inlägg

som sagt nog mest troligen lyftarna...  ändras ljudet när du varvar upp och den går ner i varv..  lagerknack brukar ju ändas när motorn inte belastas..   

vet inte hur dom nyare rödblockarna är men jag hade något överjävligt kolvbultsknack på min b230K jag hade i min 87:ans 245   aldrig hört något liknande knack i hela mitt liv.. men den motorn kunde jag inte döda...    inte ägaren efter heller tills han lånade ut bilen då dog den motorn..   men vet inte om det var relaterat till kolvknacket..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
16 januari 2023 · 4 020 Inlägg

Vet ej om sådan hokuspokus hjälper:
https://www.wynns.eu/product/hydraulic- … treatment/
ska finnas något liknande på hyllan hos ÖoB

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
H-Karlsson KARLSSON
17 januari 2023 · 111 Inlägg

Growe skrev:
som sagt nog mest troligen lyftarna...  ändras ljudet när du varvar upp och den går ner i varv..  lagerknack brukar ju ändas när motorn inte belastas..   

vet inte hur dom nyare rödblockarna är men jag hade något överjävligt kolvbultsknack på min b230K jag hade i min 87:ans 245   aldrig hört något liknande knack i hela mitt liv.. men den motorn kunde jag inte döda...    inte ägaren efter heller tills han lånade ut bilen då dog den motorn..   men vet inte om det var relaterat till kolvknacket..

Jag har också lite knack i min 230K, har haft bilen i 17år. det blir inte värre. oftast bara på kall motor.
låter lite som original FT knack

Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
Volvo V70 "Brukisen" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2023 · 13 729 Inlägg

H-Karlsson skrev:

Growe skrev:
som sagt nog mest troligen lyftarna...  ändras ljudet när du varvar upp och den går ner i varv..  lagerknack brukar ju ändas när motorn inte belastas..   

vet inte hur dom nyare rödblockarna är men jag hade något överjävligt kolvbultsknack på min b230K jag hade i min 87:ans 245   aldrig hört något liknande knack i hela mitt liv.. men den motorn kunde jag inte döda...    inte ägaren efter heller tills han lånade ut bilen då dog den motorn..   men vet inte om det var relaterat till kolvknacket..

Jag har också lite knack i min 230K, har haft bilen i 17år. det blir inte värre. oftast bara på kall motor.
låter lite som original FT knack

min knackade som en gammal d24...  det var riktigt illa smile 
men som sagt jag fick t.o.m den bilen uppmätt av farbror blå   160 i medelsnitts fart under 3km.. hade tur tog en stund för dom att komma ikapp då körde jag 90km/h smile  mätaren stog på 195 när jag passerade civilbilen så den bilen var duktigt hårt körd. helt utan service utan bara körde skiten ur den

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang