Pålitlig VW-diesel nyare än 2012? Alternativ?

HannesJ
15 januari 2023 · 50 Inlägg

Hej,

Har vissa funderingar på att byta bil. Kraven är som följer:

- Bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, behöver inte lågväxel och diffspärrar, jag ska ej ut i skogen på riktigt, vägrar bara fwd.
- 150hk +
- Automat
- Skatt som helst inte överstiger 3000kr/år.
- Måste dra under 1.05-1.1 L/mil blandad körning (bensin), under 0.8L/mil om det är diesel. Framförallt vill jag att bilen ska gå betydligt billigare när man kör långt, nuvarande bilen drar runt 0,77-0,8 bensin i motorvägshastighet.
- <150000kr
- Har även en dröm om adaptiv farthållare, men tror det blir svårt men denna budget...

Jag har tidigare gjort en tråd om Subaru XV diesel här på garaget, jag tror dock att det har lite för dålig komfort relativt till hur tråkig jag misstänker att den är att köra, den kommer heller inte med automat.

Dom bilar som bäst stämmer överens med mina krav kommer tyvärr från VW-koncernen. Jag vet dock att det har kommit mycket dåliga motorer därifrån, om det inte är dåliga motorer är det svajiga DSG-lådor. Finns det någon drivlina som stämmer överens med ovan som inte är överdrivet opålitlig?

Den på pappret perfekta bilen för mig hade varit en Seat Leon X-Perience 2.0TDI 4 Drive, likt denna. Men utgår nästan från att den är opålitlig? https://www.blocket.se/annons/stockholm … /104969772

Audi A4 med Quattro hade också passat bra. Hur är 2.0TDI med 177hk?
https://www.blocket.se/annons/sodermanl … /105808542

En bubblare är Opel Insignia Sports Tourer 4x4, tycker dock att den är lite väl klumpig, dom ska också vara lite törstiga för att vara dieslar enligt reviews jag sett.
https://www.blocket.se/annons/kalmar/op … /105937187

Mycket tacksam för input!

Oreggad Ruter Knekt
15 januari 2023 · 646 Inlägg

En VAG automat med rwd efter 2012 blir svår att hitta. DSG problemen är väl avhjälpt efter 2012? Dock varit med om ras på en lågmilad manuell VAG från -14.

2.0tdi är okej i min värld, inte sett några problem direkt. Men en 8 år gammal bil med 10-15 000 mil för 150 000 är för mig ett dåligt köp.

Under 10 000 mil med runt 150 med dina kriterier gör för mig mitsubitshi asx. 0,5-0,6 långfärd beroende på motor och rätt pålitliga är min upplevelse. Dock cirka 3300 i skatt.

Senast redigerat av oreggad (15 januari 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Jesper328
15 januari 2023 · 2 366 Inlägg

https://www.blocket.se/annons/skaraborg … /106271100

MB W204 C200-220-250d med 7g automataren.
Med denna så åker du grymt bekvämt, har en fantastisk driftsäkerhet, och drar sisådär 0.44 på landsväg/motorväg.

Ångrar mig varje dag att jag sålde min. smile
Kalasbilar på vintern också.
Snittade 0.52 med min över 5000 mil blandad körning.

Senast redigerat av Jesper328 (15 januari 2023)

Up the RA
HannesJ
15 januari 2023 · 50 Inlägg

oreggad skrev:
En VAG automat med rwd efter 2012 blir svår att hitta. DSG problemen är väl avhjälpt efter 2012? Dock varit med om ras på en lågmilad manuell VAG från -14.

2.0tdi är okej i min värld, inte sett några problem direkt. Men en 8 år gammal bil med 10-15 000 mil för 150 000 är för mig ett dåligt köp.

Under 10 000 mil med runt 150 med dina kriterier gör för mig mitsubitshi asx. 0,5-0,6 långfärd beroende på motor och rätt pålitliga är min upplevelse. Dock cirka 3300 i skatt.

Jo det inser jag blir tufft, det måste inte vara VAG, men rwd/awd är krav.

Det är möjligt att DSG-lådorna blev pålitligare efter 2012, någon kunnig får gärna svara här.

2.0tdi tillhör alltså inte dom som drar massa olja eller har andra problem? Tycker också det är ganska dyrt, tror dock man ska kunna hitta dom runt 120000kr. Fördelen är att man åker bekvämare i en sådan än i dom flesta asiatiska bilarna i den prisklassen och att dom går ganska mycket bättre. Någon som har någon uppfattning hur den automatlådan håller ihop och om dom har några andra dyra problem?

Ska absolut kolla på den mitsubishin, 3300kr skatt kan jag leva med. Tycker den modellen är ganska snygg, sen är det om man kan leva med 150hk...

HannesJ
15 januari 2023 · 50 Inlägg

Jesper328 skrev:
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/mercedes_benz_c_220_t_cdi_7g_tronic_avantgarde_amg_drag/106271100

MB W204 C200-220-250d med 7g automataren.
Med denna så åker du grymt bekvämt, har en fantastisk driftsäkerhet, och drar sisådär 0.44 på landsväg/motorväg.

Ångrar mig varje dag att jag sålde min. smile
Kalasbilar på vintern också.
Snittade 0.52 med min över 5000 mil blandad körning.

Jag har kollat lite på dessa. Dom är generellt driftsäkra alltså? Inga problem med några kamkedjor eller automatlådor som så många bilar verkar ha problem med? 0,52 låter onekligen väldigt bra!

Oreggad Ruter Knekt
15 januari 2023 · 646 Inlägg

Jesper328 skrev:
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/mercedes_benz_c_220_t_cdi_7g_tronic_avantgarde_amg_drag/106271100

MB W204 C200-220-250d med 7g automataren.
Med denna så åker du grymt bekvämt, har en fantastisk driftsäkerhet, och drar sisådär 0.44 på landsväg/motorväg.

Ångrar mig varje dag att jag sålde min. smile
Kalasbilar på vintern också.
Snittade 0.52 med min över 5000 mil blandad körning.

Det var mycket bang for bucks, en AMG merca för 130 papp!????

Senast redigerat av oreggad (15 januari 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Jesper328
15 januari 2023 · 2 366 Inlägg

HannesJ skrev:

Jesper328 skrev:
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/mercedes_benz_c_220_t_cdi_7g_tronic_avantgarde_amg_drag/106271100

MB W204 C200-220-250d med 7g automataren.
Med denna så åker du grymt bekvämt, har en fantastisk driftsäkerhet, och drar sisådär 0.44 på landsväg/motorväg.

Ångrar mig varje dag att jag sålde min. smile
Kalasbilar på vintern också.
Snittade 0.52 med min över 5000 mil blandad körning.

Jag har kollat lite på dessa. Dom är generellt driftsäkra alltså? Inga problem med några kamkedjor eller automatlådor som så många bilar verkar ha problem med? 0,52 låter onekligen väldigt bra!

Ja de är driftsäkra.
Har arbetat med MB i några år, dock transportbilar men denna motor och växellåda sitter i dom också.
Har aldrig varit med om kedjeras, eller några större problem.

Det vanligaste på dom här är;
Bränslefilterhållaren - denna leder kylarvätska in i toppen, och kan börja läcka.
Det är bara att lysa en lampa på insuget och se om det är blött.
Insuget - skruvar skakar loss, eller går av.
Det märker du om det väser/piper under belastning.
Avgasläckage förbi spridarna - Ta väck motorkåpan och håll en hand ovanför spridarna så känner du om det läcker.

Annars är det lite givare och sånt som kan ge sig precis som på alla andra bilar.

Den sjuväxlade lådan är en jättefin låda.
Den har en produktegenskap med att den kan växla lite hårt mellan 1-2-3, men detta avhjälpes oftast med en adaptering.
Lamellen i turbinen kan även få lite problem med sin lock-up, men detta är väldigt ovanligt.

Visst har jag fått bilar med hål i kolvar eller vevstakar som tittar ut genom blocket.
Men det är ju som sagt transportbilar som går med överlass och full gas hela dagarna.. oftast så hittar man även en KCR-box i dom bilarna med motorras. smile

Up the RA
Jesper328
15 januari 2023 · 2 366 Inlägg

oreggad skrev:

Jesper328 skrev:
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/mercedes_benz_c_220_t_cdi_7g_tronic_avantgarde_amg_drag/106271100

MB W204 C200-220-250d med 7g automataren.
Med denna så åker du grymt bekvämt, har en fantastisk driftsäkerhet, och drar sisådär 0.44 på landsväg/motorväg.

Ångrar mig varje dag att jag sålde min. smile
Kalasbilar på vintern också.
Snittade 0.52 med min över 5000 mil blandad körning.

Det var mycket bang for bucks, en AMG merca för 130 papp!????

Nja, snarare AMG-paket.
Avantgarde + AMG-paket = fullsmetad.. Är nog en jättefin bil.

Bör nog tilläggas att det där är ett bra pris.
Sålde min Avantgarde med 22500 mil på mätaren för 105.000kr.. för två år sedan.

Senast redigerat av Jesper328 (15 januari 2023)

Up the RA
Oreggad Ruter Knekt
15 januari 2023 · 646 Inlägg

Jesper328 skrev:

oreggad skrev:

Jesper328 skrev:
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/mercedes_benz_c_220_t_cdi_7g_tronic_avantgarde_amg_drag/106271100

MB W204 C200-220-250d med 7g automataren.
Med denna så åker du grymt bekvämt, har en fantastisk driftsäkerhet, och drar sisådär 0.44 på landsväg/motorväg.

Ångrar mig varje dag att jag sålde min. smile
Kalasbilar på vintern också.
Snittade 0.52 med min över 5000 mil blandad körning.

Det var mycket bang for bucks, en AMG merca för 130 papp!????

Nja, snarare AMG-paket.
Avantgarde + AMG-paket = fullsmetad.. Är nog en jättefin bil.

Bör nog tilläggas att det där är ett bra pris.
Sålde min Avantgarde med 22500 mil på mätaren för 105.000kr.. för två år sedan.

Ja den ser ju allt annat än dum ut. Bra fynd. Väga den mot en a4 quattro eller leon för 20 papp mer så finns ingen diskussion.

Senast redigerat av oreggad (15 januari 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
simlar
15 januari 2023 · 5 524 Inlägg

Alla VW/Skoda/Seat med 2,0TDI har våtkopplings-DSG.
Dessa är väldigt driftsäkra, se bara till att sköta oljebytena så verkar dom hålla hur länge som helst. Dom flesta har 6000mil mellan bytena, någon av dom vet jag har 12000mil intervall.

EA288 2,0TDI EU6 har ett vanligt problem och det är gnissel från kamremmen. Gnisslar det i motorrummet på tomgång så är det bara begära byte av kamremssats innan köp.


Seat Leon är en fin bil, dock upplever jag dom bullrig och trånga jämfört med syskonen Golf och Octavia.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
HannesJ
15 januari 2023 · 50 Inlägg

Jesper328 skrev:

HannesJ skrev:

Jesper328 skrev:
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/mercedes_benz_c_220_t_cdi_7g_tronic_avantgarde_amg_drag/106271100

MB W204 C200-220-250d med 7g automataren.
Med denna så åker du grymt bekvämt, har en fantastisk driftsäkerhet, och drar sisådär 0.44 på landsväg/motorväg.

Ångrar mig varje dag att jag sålde min. smile
Kalasbilar på vintern också.
Snittade 0.52 med min över 5000 mil blandad körning.

Jag har kollat lite på dessa. Dom är generellt driftsäkra alltså? Inga problem med några kamkedjor eller automatlådor som så många bilar verkar ha problem med? 0,52 låter onekligen väldigt bra!

Ja de är driftsäkra.
Har arbetat med MB i några år, dock transportbilar men denna motor och växellåda sitter i dom också.
Har aldrig varit med om kedjeras, eller några större problem.

Det vanligaste på dom här är;
Bränslefilterhållaren - denna leder kylarvätska in i toppen, och kan börja läcka.
Det är bara att lysa en lampa på insuget och se om det är blött.
Insuget - skruvar skakar loss, eller går av.
Det märker du om det väser/piper under belastning.
Avgasläckage förbi spridarna - Ta väck motorkåpan och håll en hand ovanför spridarna så känner du om det läcker.

Annars är det lite givare och sånt som kan ge sig precis som på alla andra bilar.

Den sjuväxlade lådan är en jättefin låda.
Den har en produktegenskap med att den kan växla lite hårt mellan 1-2-3, men detta avhjälpes oftast med en adaptering.
Lamellen i turbinen kan även få lite problem med sin lock-up, men detta är väldigt ovanligt.

Visst har jag fått bilar med hål i kolvar eller vevstakar som tittar ut genom blocket.
Men det är ju som sagt transportbilar som går med överlass och full gas hela dagarna.. oftast så hittar man även en KCR-box i dom bilarna med motorras. smile

Stort tack för det utförliga svaret, lägger till dessa till min blocketbevakning.

HannesJ
15 januari 2023 · 50 Inlägg

simlar skrev:
Alla VW/Skoda/Seat med 2,0TDI har våtkopplings-DSG.
Dessa är väldigt driftsäkra, se bara till att sköta oljebytena så verkar dom hålla hur länge som helst. Dom flesta har 6000mil mellan bytena, någon av dom vet jag har 12000mil intervall.

EA288 2,0TDI EU6 har ett vanligt problem och det är gnissel från kamremmen. Gnisslar det i motorrummet på tomgång så är det bara begära byte av kamremssats innan köp.


Seat Leon är en fin bil, dock upplever jag dom bullrig och trånga jämfört med syskonen Golf och Octavia.

Det var trevligt att höra! Är det bara gnissel eller kan det leda till att något går sönder?

Det är möjligt att dom är bullrigare än Octavian, tänkte att Skoda och Seat är på ungefär samma nivå. Både Skoda och Golf har väl dock liknande modeller tror jag.


En mer generell fråga. Är det det helt dumt att köpa en diesel om man endast har 1 mil motorväg till jobbet? På sommaren kör jag 4mil+ enkelväg flera gånger i månaden. Gör det någon skillnad om man kör motorvärmaren på vintern? Man läser ju att dieslarna mår bättre av långa sträckor, är det bara för att dom ska bli helt varma eller någon annan anledning? Jag kör upp för göteborgsbacken varje dag vilket ju belastar motorn ganska mycket, så tänker att det i form av belastning på motorn borde räknas som mer än om det vore plant. Men man kanske inte kan resonera på det sättet? Det kanske sliter mer?

Anledningen till att jag ens kollar på dieslar är för att det inte verkar finnas någon bensinare som lever upp till ovan krav.

simlar
15 januari 2023 · 5 524 Inlägg

HannesJ skrev:

simlar skrev:
Alla VW/Skoda/Seat med 2,0TDI har våtkopplings-DSG.
Dessa är väldigt driftsäkra, se bara till att sköta oljebytena så verkar dom hålla hur länge som helst. Dom flesta har 6000mil mellan bytena, någon av dom vet jag har 12000mil intervall.

EA288 2,0TDI EU6 har ett vanligt problem och det är gnissel från kamremmen. Gnisslar det i motorrummet på tomgång så är det bara begära byte av kamremssats innan köp.


Seat Leon är en fin bil, dock upplever jag dom bullrig och trånga jämfört med syskonen Golf och Octavia.

Det var trevligt att höra! Är det bara gnissel eller kan det leda till att något går sönder?

Det är möjligt att dom är bullrigare än Octavian, tänkte att Skoda och Seat är på ungefär samma nivå. Både Skoda och Golf har väl dock liknande modeller tror jag.


En mer generell fråga. Är det det helt dumt att köpa en diesel om man endast har 1 mil motorväg till jobbet? På sommaren kör jag 4mil+ enkelväg flera gånger i månaden. Gör det någon skillnad om man kör motorvärmaren på vintern? Man läser ju att dieslarna mår bättre av långa sträckor, är det bara för att dom ska bli helt varma eller någon annan anledning? Jag kör upp för göteborgsbacken varje dag vilket ju belastar motorn ganska mycket, så tänker att det i form av belastning på motorn borde räknas som mer än om det vore plant. Men man kanske inte kan resonera på det sättet? Det kanske sliter mer?

Anledningen till att jag ens kollar på dieslar är för att det inte verkar finnas någon bensinare som lever upp till ovan krav.

Vet inte om något tar skada av gnisslet, men känns ju som man kör något skrot när det gnisslar tongue

1mil enkel väg är inte mycket det.
Det är partikelfiltret som påverkas av kortkörningar, det hinns inte med någon regenerering av dpf och det sotar då igen. Kör man nog länge utan regenerering är det byte av dpf som krävs, bara filtret själva partilelfilterenheten kostar närmare 20k + lite packningar och minst 4h arbetstid.

Kör du så kort vore en snål bensinare bättre, tyvärr snålt utbud med krav på fyrhjulsdrift.
1.8tsi och 2.0tsi är vanligast men dom får man räkna med minst 0,7L/mil på landsväg.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
MisterAxl
15 januari 2023 · 103 Inlägg

Själv kör jag en Skoda Octavia 2.0tdi, årsmodell 2008.
Inköpt för två år sedan, då hade den gått 16.000 mil. Nu, 6000 mil senare, så kan jag säga att jag fick spendera mer pengar än vad jag trodde att jag skulle behöva göra för att rusta upp den men när allt är sagt och gjort så ångrar jag inte köpet en sekund. Snittar ungefär 0,43L/mil på landsväg beroende på min körstil. Bra med utrymme i bagaget vilket var ett av mina krav när det kom till bilar då jag allt som oftast behöver ta med mig stora grejer i bilen.

Det jag kan ge som tips till dig om du är ute efter en diesel, är att inte köpa en. Inte om du kör 1 mil enkel väg till jobbet. En dieselbil mår bäst om vi pratar om minst 2 mil, helst 3 mil enkel väg vid varje körning.
Precis som simlar säger så är det partikelfiltret som tar stryk av korta sträckor och det sotar igen nåt så fasansfullt om motorn inte blir ordentligt varm under körningen. Med långa, jämna intervaller så tillåter motorstyrningen en fetare bränsleblandning och då ökar temperaturen inne i partikelfiltret och sotet bränns bort, om då temperaturen är tillräckligt hög.

Gör du det någon enstaka gång ibland så händer inte så mycket, men om dina körningar alltid kommer att vara korta sträckor så får du förr eller senare kosta på dig ett riktigt dyrt verkstadsbesök som följd.
Alternativet är ju att du tar ut bilen och motionerar den ibland, alltså att du kör en sträcka på drygt en timme utan paus så att den blir riktigt varm. Säg två gånger i månaden?

Senast redigerat av MisterAxl (15 januari 2023)

HannesJ
15 januari 2023 · 50 Inlägg

simlar skrev:

HannesJ skrev:

simlar skrev:
Alla VW/Skoda/Seat med 2,0TDI har våtkopplings-DSG.
Dessa är väldigt driftsäkra, se bara till att sköta oljebytena så verkar dom hålla hur länge som helst. Dom flesta har 6000mil mellan bytena, någon av dom vet jag har 12000mil intervall.

EA288 2,0TDI EU6 har ett vanligt problem och det är gnissel från kamremmen. Gnisslar det i motorrummet på tomgång så är det bara begära byte av kamremssats innan köp.


Seat Leon är en fin bil, dock upplever jag dom bullrig och trånga jämfört med syskonen Golf och Octavia.

Det var trevligt att höra! Är det bara gnissel eller kan det leda till att något går sönder?

Det är möjligt att dom är bullrigare än Octavian, tänkte att Skoda och Seat är på ungefär samma nivå. Både Skoda och Golf har väl dock liknande modeller tror jag.


En mer generell fråga. Är det det helt dumt att köpa en diesel om man endast har 1 mil motorväg till jobbet? På sommaren kör jag 4mil+ enkelväg flera gånger i månaden. Gör det någon skillnad om man kör motorvärmaren på vintern? Man läser ju att dieslarna mår bättre av långa sträckor, är det bara för att dom ska bli helt varma eller någon annan anledning? Jag kör upp för göteborgsbacken varje dag vilket ju belastar motorn ganska mycket, så tänker att det i form av belastning på motorn borde räknas som mer än om det vore plant. Men man kanske inte kan resonera på det sättet? Det kanske sliter mer?

Anledningen till att jag ens kollar på dieslar är för att det inte verkar finnas någon bensinare som lever upp till ovan krav.

Vet inte om något tar skada av gnisslet, men känns ju som man kör något skrot när det gnisslar tongue

1mil enkel väg är inte mycket det.
Det är partikelfiltret som påverkas av kortkörningar, det hinns inte med någon regenerering av dpf och det sotar då igen. Kör man nog länge utan regenerering är det byte av dpf som krävs, bara filtret själva partilelfilterenheten kostar närmare 20k + lite packningar och minst 4h arbetstid.

Kör du så kort vore en snål bensinare bättre, tyvärr snålt utbud med krav på fyrhjulsdrift.
1.8tsi och 2.0tsi är vanligast men dom får man räkna med minst 0,7L/mil på landsväg.

Klurigt det här. Håller med om att en bensinare nog hade varit bättre, men det är ju som sagt väldigt dåligt utbud.

HannesJ
15 januari 2023 · 50 Inlägg

MisterAxl skrev:
Själv kör jag en Skoda Octavia 2.0tdi, årsmodell 2008.
Inköpt för två år sedan, då hade den gått 16.000 mil. Nu, 6000 mil senare, så kan jag säga att jag fick spendera mer pengar än vad jag trodde att jag skulle behöva göra för att rusta upp den men när allt är sagt och gjort så ångrar jag inte köpet en sekund. Snittar ungefär 0,43L/mil på landsväg beroende på min körstil. Bra med utrymme i bagaget vilket var ett av mina krav när det kom till bilar då jag allt som oftast behöver ta med mig stora grejer i bilen.

Det jag kan ge som tips till dig om du är ute efter en diesel, är att inte köpa en. Inte om du kör 1 mil enkel väg till jobbet. En dieselbil mår bäst om vi pratar om minst 2 mil, helst 3 mil enkel väg vid varje körning.
Precis som simlar säger så är det partikelfiltret som tar stryk av korta sträckor och det sotar igen nåt så fasansfullt om motorn inte blir ordentligt varm under körningen. Med långa, jämna intervaller så tillåter motorstyrningen en fetare bränsleblandning och då ökar temperaturen inne i partikelfiltret och sotet bränns bort, om då temperaturen är tillräckligt hög.

Gör du det någon enstaka gång ibland så händer inte så mycket, men om dina körningar alltid kommer att vara korta sträckor så får du förr eller senare kosta på dig ett riktigt dyrt verkstadsbesök som följd.
Alternativet är ju att du tar ut bilen och motionerar den ibland, alltså att du kör en sträcka på drygt en timme utan paus så att den blir riktigt varm. Säg två gånger i månaden?

Stort tack för svar!

Svårt det här, men det är nästan så att det är värt att åka ut och åka en lite längre sträcka lite då och då på vinterhalvåret, just för att bensinutbudet är så ruskigt dåligt i den här prisklassen. Verkar ju även finnas medel som man kan hälla i tanken som ska hjälpa till att rensa ur filtret, men det kanske bara är skräp...

Jesper328
15 januari 2023 · 2 366 Inlägg

Att åka en mil i stöten och sedan ta en ordentligare tur var eller varannan helg fungerar alldeles utmärkt.
Bortsett från DPF så mår varken en diesel eller bensinare speciellt bra av att aldrig få komma upp i riktig arbetstemp.

Har du uppnått arbetstemp så kan du peta ner några växlar så att du hamnar mellan 2000-3000rpm, sen ligger du där i 20-30 minuter.

Vad gäller alla medel som finns så vill jag inte uttala mig.
Utgår ifrån att det mesta är heligt vatten. smile

Up the RA
HannesJ
16 januari 2023 · 50 Inlägg

Jesper328 skrev:
Att åka en mil i stöten och sedan ta en ordentligare tur var eller varannan helg fungerar alldeles utmärkt.
Bortsett från DPF så mår varken en diesel eller bensinare speciellt bra av att aldrig få komma upp i riktig arbetstemp.

Har du uppnått arbetstemp så kan du peta ner några växlar så att du hamnar mellan 2000-3000rpm, sen ligger du där i 20-30 minuter.

Vad gäller alla medel som finns så vill jag inte uttala mig.
Utgår ifrån att det mesta är heligt vatten. smile

Det känns som att du har rätt. Min känsla är att den absoluta majoriteten av människor inte tänkt en tanke på att partikelfiltret kan sota igen om dom kör för mycket stadskörning relativt till långkörning. Men det kanske är jättevanligt att det blir problem med partikelfilter, jag är för dåligt insatt.

Det kanske är ett bra tips ja, tack!

Mossan1
16 januari 2023 · 2 805 Inlägg

Med tanke på hur många tusentals bilar som har partikelfilter så, nej, vanligt fel är det inte!
Men bland dom som har problem är nog idel kortkörare överrepresenterade.
Regenereringen funkar inte då.

DSG/Stronic har ett oförtjänt dåligt rykte numera.
Dom håller bra tvärsemot vad många påstår. Bara man tänker på att det faktiskt är lameller och ingen momentomvandlare. Inget onödigt dragläge i tex trafiken.
Oljebytet för kopplingen är väldigt viktigt. Tyvärr lite dyrt.

ADblue systemen har blivit bättre med tiden också.  Ju nyare, desto mer avbuggad.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari 2023 · 13 736 Inlägg

2.0tdi är inte dålig när dom är så gamla..  förutom 170hk som jag hört dåligt om.. vete fasen vad som skulle vara fel..    140hk ska iallfall vara väldigt bra..  och med en optimering så har du över 150hk..  dsg fungerar bra på dessa bilar   det som är svaga punkten är svänghjulet men det är det på flera bilar..kostnaden för ett nytt svänghjul och koppling är inte jättefarligt om man kan byta det själv..     jag har misshandlat min 1.6tdi ganska hårt nu under flera år och inte hört ett ljud från svänghjulet ännu (pepparpeppar ta i trä)
iof en manuell men det spelar mindre roll..   du har våtkoppling på 2.0tdi så det är inte något att direkt oroa sig för.  det går relativt lätt att byta koppling om något skulle hända..   
det är ju mer än manuell låda än en automat.       dom man ska akta sig för är torrkopplingslådorna som är 7vxl som sitter på 1.6orna för dom är inge bra.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang