Volvo 945 ltt års modell 95. Startar inte.

Arkalym
26 januari 2023 · 3 Inlägg

Hej!
   Jag fick nyligen ta över ett projekt av en kompis då han inte lyckades få bilen att gå som den skulle. Bilen startar ibland, igår när det var 5 grader ute startade den problem fritt. Idag är det -11 grader och den startar inte. När jag hämtade bilen lyckades jag få igång den, -15 ute, och det ända jag gjorde då var att bygla bränsle reläet för att se om det var felet. Bilen gick inte starta något mer den kvällen.
   Det jag lyckats komma fram till är att det är något med tändningen. Soppa kommer fram då man väl lyckats få igång den, men den startar inte på startgas när den väl jävlas. Har ingen ström till tändspole eller tändmodulen. Har testat byta tändningslåset utan resultat. Har även mätt om jag får ström i kontakt stycket som kommer in i från bilen "hel blå" ingen ström där heller. Felsöknings apparaten A6 funkar inte att få ur några felkoder med.
   Det ända jag kan tänka mig nu är att det är tändboxen, men det känns väldigt långsökt. Snälla, ge mig alla goa tips som ni sitter på för jag vet inte hur jag ska reda ut detta.

Övrig info om bilen som kan ha betydelse.
-3T turbo, 3 tums intercooler.
-Chippad box, röda saab spridare.

Nyligen bytt vid tidigare felsök av "kompisen".
-Tändkablar, tändstift, rotor, fördelarlock, tändmodul (bosch), tändlås.
-Bränsle relä, hallgivare, knacksensor, luftmassemätare.

Senast redigerat av Arkalym (26 januari 2023)

Arkalym
27 januari 2023 · 3 Inlägg

Uppdatering: Kontrollerade att bränsle box samt tändningsbox fungerade, de gjorde de. Började ta isär alla jord punkter och flytta dem till sitt rätta ställe, den från generatorn satt inte på sitt rätta ställe. Sen var även en från ventilkåpan borta, så satt dit en ny. Tog även isär kontakterna som är till motorstyrningen och rengjorde dem noga.
Något av detta löste problemet. Vilket exakt det var vet jag inte smile

Nu till nästa problem. Gjorde ett komptest då jag upptäckte kondens i oljepåfyllnads locket, vit/grå olja. Komp testet gav 9:9:9:10 Ingen vit rök ur avgassystemet men det försvinner kylarvätska någonstans. Är det topp-packningen?

Senast redigerat av Arkalym (27 januari 2023)

jaka54
27 januari 2023 · 5 727 Inlägg

Ja!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang