Skulle överväga någon flamsköld samt avstånd mot ACn, småkul om den smäller när grenröret börjar glöda (beroende på vad det är för gas) för att inte nämna att den lär kyla sämre ... den kanske inte ens används?
Härligt jobb i alla fall ! Löjligt mycket enklare att fixa taket med rutan ur.
De kommer planeras om, eventuellt flytta om 2ans rör men får se. De är originalgasen från 97, tror den heter r134a. Kommer som sagt linda grenröret i avgasbandage sen eventuellt bygga någon sköld mellan absolut
Ja utan att ta rutan är de omöjligt Sitter punkter där med
Bra gjort med takbytet! Ser att färgen inte stämmer mellan och dör,som du även nämner, men tyvärr så hjälper inte en slip/polering detta!
Tackar! Ne precis, bilen e redan omlackad innan med troligtvis annan grundfärg (inte nöjd alls med resultatet av lackeraren). Detta var helt och hållet tillfälligt och mycket för att få lära sig själv. Lutar emot någon honda eller vw-vit inför hellacken sen
Motorn har hittat hem, b202 kåpan är på och den är dessutom provstartad! Grenröret blev inte som tänkt tyvärr, går att få det att funka men blir mycket mer jobb än tänkt. Besiktar bilen med original och har redan inhandlat ett nytt grenrör som ska få extern wg och monteras efter besiktning! Framrutan hamnade även på! Inväntar nya damasker till drivaxlar, AN kopplingar till en ny oljepickup (gamla började läcka som en galning vid uppstarten) sen så är det nästan rock n roll dags!
Det som gjordes med motorn denna vinter: Nya ventiltätningar, slipat in alla ventiler (avgas e nya alla 8). Värmeplattan borttagen. Nya kedjor, div nya packningar, toppen planad. Div nytt runt omkring så som DO88 slang, nytt vattenrör, målat block, målat upp en del runt omkring. Nya motorkuddar (bakre är brickat ett par MM för att gynna drivaxlarna), gula poly till övre fästet & även växellåda. Byggt för att hålla ett bra tag nu, motorn är så gott som helrenoverad rent slitagemässigt! Flög även på en 6 puck sinterlamell
Skulle överväga någon flamsköld samt avstånd mot ACn, småkul om den smäller när grenröret börjar glöda
Lite sent svar, men är det R134a så är den inte brandfarlig alls. Med andra ord kan du leka med en öppen flamma medans det läcker gas, så det är ingen fara
Ps. Kul att se nån lägga energi på den sista "riktiga" Saaben, keep it up!
Skulle överväga någon flamsköld samt avstånd mot ACn, småkul om den smäller när grenröret börjar glöda
Lite sent svar, men är det R134a så är den inte brandfarlig alls. Med andra ord kan du leka med en öppen flamma medans det läcker gas, så det är ingen fara :)
Ps. Kul att se nån lägga energi på den sista "riktiga" Saaben, keep it up!
Nåja, en AC+gas som är varm kyler inte, så funktionen försvinner hur som helst om det sig så vill.
Gas expanderar när den ökar i temp, nog fan kan man smälla ACn. Eller har R134a några egenskaper som är avvikande från all annan gas?
Skulle överväga någon flamsköld samt avstånd mot ACn, småkul om den smäller när grenröret börjar glöda
Lite sent svar, men är det R134a så är den inte brandfarlig alls. Med andra ord kan du leka med en öppen flamma medans det läcker gas, så det är ingen fara
Ps. Kul att se nån lägga energi på den sista "riktiga" Saaben, keep it up!
Nåja, en AC+gas som är varm kyler inte, så funktionen försvinner hur som helst om det sig så vill.
Gas expanderar när den ökar i temp, nog fan kan man smälla ACn.
Fast gasen är alltid varm ut kompressorn, det är vid expansionsventilen gasen kyls ned igen och den sitter oftast på torpedväggen eller innanför torpedväggen.
Javisst, det har du helt rätt i. Men då krävs det rätt rejäl värmeutveckling då många bilar har kompressorn 5-10 cm från grenrör och liknande original
Lite sent svar, men är det R134a så är den inte brandfarlig alls. Med andra ord kan du leka med en öppen flamma medans det läcker gas, så det är ingen fara
Ps. Kul att se nån lägga energi på den sista "riktiga" Saaben, keep it up!
Nåja, en AC+gas som är varm kyler inte, så funktionen försvinner hur som helst om det sig så vill.
Gas expanderar när den ökar i temp, nog fan kan man smälla ACn.
Fast gasen är alltid varm ut kompressorn, det är vid expansionsventilen gasen kyls ned igen och den sitter oftast på torpedväggen eller innanför torpedväggen.
Javisst, det har du helt rätt i. Men då krävs det rätt rejäl värmeutveckling då många bilar har kompressorn 5-10 cm från grenrör och liknande original
Näe, är den varm när den kommer ur kompressorn? Och nu på bild är den uppskattningsvis anliggande mot grenröret, utan flamsköld. Kommer ju vara lugnt tills det inte är det, är enda jag skrev. Ser inte någon anledning att bjäffsa emot en sådan sak.
Vet inte om jag vill kalla det "bjäffsa", kallar det mer för diskussion. Försöker inte vara otrevlig alls, hoppas du inte uppfattar det så, vet bara att många tror att R134a är brandfarlig.
Men ja, gasen är i högt tryck(=högre temperatur) ur kompressorn, sen vid expansionsventilen sänks trycket snabbt vilket innebär att gasen kyls innan den går in i förångaren vid kupéfläkten.
Vet inte om jag vill kalla det "bjäffsa", kallar det mer för diskussion. Försöker inte vara otrevlig alls, hoppas du inte uppfattar det så, vet bara att många tror att R134a är brandfarlig.
Men ja, gasen är i högt tryck(=högre temperatur) ur kompressorn, sen vid expansionsventilen sänks trycket snabbt vilket innebär att gasen kyls innan den går in i förångaren vid kupéfläkten.
Summa summarum så kan man smälla ACn om den blir på för varm, vilket var det jag sade och inget annat. Sedan har ACn mindre effekt när gasen har en högre temp. Var en vänlig inrådan jag lämnade, som du började jiddra om att det inte är möjligt, jo tycker det är bjäffs. Passar inte in i en projekttråds ämne hur som helst.
Vet inte om jag vill kalla det "bjäffsa", kallar det mer för diskussion. Försöker inte vara otrevlig alls, hoppas du inte uppfattar det så, vet bara att många tror att R134a är brandfarlig.
Men ja, gasen är i högt tryck(=högre temperatur) ur kompressorn, sen vid expansionsventilen sänks trycket snabbt vilket innebär att gasen kyls innan den går in i förångaren vid kupéfläkten.
Summa summarum så kan man smälla ACn om den blir på för varm, vilket var det jag sade och inget annat. Sedan har ACn mindre effekt när gasen har en högre temp. Var en vänlig inrådan jag lämnade, som du började jiddra om att det inte är möjligt, jo tycker det är bjäffs. Passar inte in i en projekttråds ämne hur som helst.
Men det är ingen flambar gas i, så ska ju inte kunna smälla? R134A har jag för mig, är faktiskt samma gas som den alltid haft
Skulle överväga någon flamsköld samt avstånd mot ACn, småkul om den smäller när grenröret börjar glöda
Lite sent svar, men är det R134a så är den inte brandfarlig alls. Med andra ord kan du leka med en öppen flamma medans det läcker gas, så det är ingen fara
Ps. Kul att se nån lägga energi på den sista "riktiga" Saaben, keep it up!
Kul att höra Tycker 9000 är en väldigt robust och gedigen vagn men det är den sista precis som du säger!
Men det är ingen flambar gas i, så ska ju inte kunna smälla? R134A har jag för mig, är faktiskt samma gas som den alltid haft
Vad jag menade var att när gasen (134A) nått 30-65C så ligger den på ett tryck om 135-262.9psi, normal temp är 7-10C, vilket innebär 40-42psi, ingen aning vad kopplingar och slangar har för hållbarhet, menade inte att du får en inferno om det går sönder! Utan att det kanske går sönder. Bara en tanke när jag såg bilden, bra jobbat hur som
Men det är ingen flambar gas i, så ska ju inte kunna smälla? R134A har jag för mig, är faktiskt samma gas som den alltid haft
Vad jag menade var att när gasen (134A) nått 30-65C så ligger den på ett tryck om 135-262.9psi, normal temp är 7-10C, vilket innebär 40-42psi, ingen aning vad kopplingar och slangar har för hållbarhet, menade inte att du får en inferno om det går sönder! Utan att det kanske går sönder. Bara en tanke när jag såg bilden, bra jobbat hur som
Ok förstår, inte många som kör extraktor med AC har jag märkt Nu blev det inget av detta grenrör dock av andra anledningar. Men har köpt ett nytt så får se hur det hamnar, troligtvis inte lika tajt men inte mer än ett par CM till godo troligen. Tack
Testkörde bilen igår, känns riktigt fin! Små fix bara men först ska den bessas såklart Koppling känns bra å allt verkar lira fint hittills! Dessa fälgar kommer jag ej köra på, fick dom med i ett tidigare bilköp. Kommer fortsätta med mina 59 north wheels!
Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :( Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!