Taunus 20M TS Hardtop, 1966 modell, full renovering av original bil

Ford Taunus 20M kjøpt i Falkøping i januar. Helt original teknisk. Full renovering nødvendig. Ikke vært registrert siden 1981.
  • 8 Följare
  • 1 462 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 februari
FredGaute
5 februari · 810 Inlägg

Her kommer en tråd etter hvert, om renovering av en svensksolgt, nå norskimportert, 1966 20M TS HT.
Bilen var tatt av skiltene i Sverige allerede i 1981. Da hadde rust allerede blitt problematisk, og bilen har  i den sammenheng blitt rengjort/sandblåst under.
Deretter har man gjort forsøk på å sveise karosseri, ikke spesielt vellykket, men man har grunnet opp blankt metall under. Hjulbuene er derimot ikke ivaretatt utvendig.

Bilen er helt original, til og med har den nummerlik motor, og så komplett at jeg pr tid kun ser at alu-listene til dørstokkene mangler.
Teknisk er det som man må forvente på en bil som har stått lagret i 40 år+. Alt må gåes over og renoveres.

Karosseriet trenger mye jobb, men det er mest rent platearbeid, lite på bærende konstruksjon.
Mye av karosseriarbeidet er å ta opp/bort det som allerede er forsøkt reparert, og gjøre det skikkelig. Kommer til å kreve sin mann av en ufaglært som meg, men tar utfordringen.

Motoren går ikke rundt, men det er sagt at den gikk normalt da den ble parkert, så det er i utgangspunktet et håp om å klare å renovere den.
Fikk med en ekstra motor av gammeltypen, og har en til som er havarert. Til sammen skal det vel gå å få til en som sviver.

Senast redigerat av FredGaute (19 februari )

FredGaute
5 februari · 810 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-770ebfb5cc87561b23822c9efa0759ee.jpg

Under opplasting, litt støvete hehe.

FredGaute
5 februari · 810 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-b40688073fd449c78ea5c7676610bb8d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-bd765ed7d8676c4f220df198dc0f7a30.jpg

Et par bilder fra der den nå er mellomlagret i påvente av bedre kjøreforhold opp til Nord-Norge.

Litt utfyllende.
Ekstra bagasjeluke siden den originale har rustskader nederst bak.
Døra er den originale HT-døra til H/S. Har kollisjonsskade.
Den som står på er en sedan-dør. Her må jeg se om jeg flytter dørspeilet over fra sedandøra for originalitetens skyld, eller sveiser på den lille flippen som er forskjellen. Selve dørramma ser ok ut. Førerdøra er en HT-dør som en proff har byttet dørspeil på. Skikkelig fint gjort.

Sidetrekkene har totalt defekt dørpapp, så her kan jeg bli nødt til å lage ny. Trekkene i seg selv er ikke fine, men de er relativt hele.
"Crom-stripene" på dem må i alle fall fikses. Pappen er også gåen på trekkene til C-stolpene men trekkene ser kanskje ut til å kunne reddes.
Setetrekkene har jeg ikke sjekket så mye enda, men førersetet som normalt er verst har kun en liten rift i sitteputa, og et hull ved ryggutløserspaken (som forøvrig er bøyd utover...kom i konflikt med det uoriginale stoltrekket.

HT-vinduslistene med endestykker er i veldig bra stand! Taktrekket har et neste hull (lite rundt et).
Selve taket har jeg ikke sett skader på utvendig, og C-stolpene ser fine ut mtp den vanlige rusten ved HT-emblemene.
Rutene ser ok ut, uten at jeg har vasket for å se nøye. Det er byttet frontrute til uoriginal med farge. (kanskje den originale på V-8'ern må over på den røde..)
Alt listverk bortsett fra dørstokklistene er der, og ser rimelig bra ut.

Den er original med 6 volt og med en-krets bremser m/bremsekraftforsterker. Vi får se hva jeg gjør med det sett opp mot drifts og kjøresikkerhet. Disse delene har jeg jo mesteparten av allerede fra den hvite, for 12V og to-krets oppgradering.

I sum en bil det går an å få tilbake til tilnærmet HELT original stand, om man ikke tar på seg kravet om strøkent. Interiøret er nærmest umulig å finne brukt i topp stand, og om man skulle gjøre det har de samme pris som hønsetenner...
Originaliteten var det jeg så verdien i, for så å kjøpe den og hente den nesten 2000 km unna. Noen her i miljøet er nok enig, mens andre vil vel si at jeg er kokko...

Senast redigerat av FredGaute (5 februari )

FredGaute
10 februari · 810 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-c89480478fad03811a8cb22d4f721420.jpg

Karosserideler handles inn.
Disse er byttet før, men ser ikke bra ut. Skal gjøres på nytt.

jarleb
10 februari · 907 Inlägg

Så stilig p5 coupe er jaggu det fineste som er laga - ønsker meg en selv
følger så klart

FredGaute
10 februari · 810 Inlägg

Jeg er enig i det.
Fasongen klikker rett inn i min computer også, akkurat som andre fasonger og former..hehe!

De er blitt sjeldne å finne, spesielt urenovert. Som du ser måtte jeg 200 mil sørover herifra...

Senast redigerat av FredGaute (10 februari )

FredGaute
10 februari · 810 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-fe2f1d78cf90a45f0342b331111b19b9.jpg

Fikk tak på et sett topp-pakninger også, trodde både selger og jeg. Finn en feil.

FredGaute
20 februari · 810 Inlägg

Fikk ettersendt en pakke med originale papirer til bilen, og her var det mye fint!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-91a0b6e98198f90aeb5a814bd22ecc7f.jpg
Originalt vognkort?
Kan noen av dere eldre svensker bekrefte at det er nettopp det??

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-959140c59827dec58ec8543c0f161518.jpg
Interimsbevis før den faktisk ble registrert!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-7bf991c7775736d7e5c2405efb96bb91.jpg
Originale hefter og smørekort. Bekrefter lav km-stand!

Senast redigerat av FredGaute (21 februari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang