runda hjulbultar

Skrotfors
6 februari 2007 · 53 Inlägg

Är det någon som vet hur man får väck en hjulbult som blivit rund??

/Skrotfors

CharlieW
6 februari 2007 · 227 Inlägg

dunkar på en lite för liten hylsa??

VVS:are Våga Vägra Saab ;)
Robban-vr6
6 februari 2007 · 159 Inlägg

enda tips är att svetsa fast en mutter på den runda bulten

Skrotfors
6 februari 2007 · 53 Inlägg

Ja, jag har testat båda! smile vad sägs om att värma upp bulten? men jag är rädd om alu-fälgen...

/Skrot

CharlieW
6 februari 2007 · 227 Inlägg

grispitt då??

VVS:are Våga Vägra Saab ;)
Skrotfors
6 februari 2007 · 53 Inlägg

det har jag inte testat..

Kristian_L
6 februari 2007 · 1 893 Inlägg

Banka på en för liten (12-kantig) hylsa (Som någon redan påpekade.) Ifall det inte fungerar, svetsa på en mutter på bulten (Som någon också påpekade.) Ifall du håller dig till att svetsa inne i muttern och kyler ner den innan den blir röd ända ut, så bör fälgen klara sig. Aluminium har en smältpunkt på 662 grader, när stål blir mörkröd, så är den ca 900 grader. Så man får ta det lite varsamt med värmen.

Börja med att ta bort de andra bultarna och banka med slägga på däcket (På gummit.) runt om så du lossar på hjulet. Ifall det bara är en bult som trilskas, så brukar det hjälpa.
Jag brukar lossa alla som går, ett par varv, sedan kör jag bilen färsiktigt en "liten" bit, det lossar hjulet från navet, sedan brukar sista muttern/bulten lossa snält.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Skrotfors
6 februari 2007 · 53 Inlägg

tack! ska försöka med det!

/Skrotfors

dusty Living in the fastlane
7 februari 2007 · 2 616 Inlägg

Kristian_V skrev:
Börja med att ta bort de andra bultarna och banka med slägga på däcket (På gummit.) runt om så du lossar på hjulet. Ifall det bara är en bult som trilskas, så brukar det hjälpa.
Jag brukar lossa alla som går, ett par varv, sedan kör jag bilen färsiktigt en "liten" bit, det lossar hjulet från navet, sedan brukar sista muttern/bulten lossa snält.

mycket bra tipps smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang