Är det här ett bra pris?

Blanke
6 februari 2023 · 268 Inlägg

Blev så less på ljudet att jag lämnade in den på en verkstad medans jag jobbade. Dom kom fram till att ljudet mest troligen är på grund av vattenpumpen. Offert för att byta: 5000kr. Rekommenderades också att byta kamremmen osv även fast jag har bytt detta för någon månad sen och då skulle det kosta 7000kr!

Originella 5000kr inkluderar dock även felsökningen och material och med tanke på att jag inte kan köra bilen därifrån om jag nekar så sa jag ja. Känns dock väldigt dyrt.

Lucif3r
6 februari 2023 · 2 173 Inlägg

På....... en moped eller?

Av den småtaskiga beskrivningen så antar jag dock att vattenpumpen är kamremsdriven, det betyder att för att byta pumpen måste HELA kamremsjobbet göras om. DÄrför kommer det kosta därefter.
Det var helt enkelt väldigt dumsnålt av dig att inte byta pumpen när du böt remmen wink

edit: priset låter f.ö. hyffsat vettigt, men det varierar enormt från motor till motor hur lätt/svårt det är, och givetvis hur dyra delarna är till nämnd motor.

Senast redigerat av Lucif3r (6 februari 2023)

Blanke
6 februari 2023 · 268 Inlägg

Lucif3r skrev:
På....... en moped eller?

Av den småtaskiga beskrivningen så antar jag dock att vattenpumpen är kamremsdriven, det betyder att för att byta pumpen måste HELA kamremsjobbet göras om. DÄrför kommer det kosta därefter.
Det var helt enkelt väldigt dumsnålt av dig att inte byta pumpen när du böt remmen wink

Haha ja, snacka om dumsnålt. Gissa om mina polare har retat mig. Men det jag inte förstod helt riktigt var varför det skulle kosta 7000kr om dom skulle byta spännare, rem osv när dom ändå redan är där. Blev väl lite irriterad också på att han skulle försöka sälja in en kamremsats när han redan sagt att kamrem, spännare osv såg väldigt bra ut.

Lucif3r
6 februari 2023 · 2 173 Inlägg

2000kr för ny rem, spännare och rullar är väl inte helt otänkbart i bara material. Bara för att dom redan är där så är ju dom nya delarna inte gratis för det(tyvärr!) big_smile

Blanke
6 februari 2023 · 268 Inlägg

Lucif3r skrev:
2000kr för ny rem, spännare och rullar är väl inte helt otänkbart i bara material. Bara för att dom redan är där så är ju dom nya delarna inte gratis för det(tyvärr!) big_smile

Ah juste, glömde bort att kamremsatsen kostar så pass mycket när man it köper via nätet. Men vad fan då blev ju 7000kr lite mer logiskt! Ajja när man it har alla hästar hemma så

Mossan1
7 februari 2023 · 2 733 Inlägg

Men om kamrem + detaljer bara är månader gammalt är det ju inte kapitalt idiotiskt att bara byta pumpen i detta fallet.
Att inte byta pumpen samtidigt DÅ var väl misstag, men är nu bara att tugga i sig, svälja rycka på axlarna och gå vidare med sitt liv...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang