Batteriet laddas inte under körning

Jaaag123
13 februari 2023 · 8 Inlägg

Saab 9-3 Aero ng, 2003
Bytte nyligen den undre ballasten på ena halvljuset (xenon), och direkt när jag startar bilen efter bytet står det ”batteriet laddas ej, stanna snarast, kontakta verkstad” på skärmen uppe, och lyktorna och lampor inuti slocknar. Detta har aldrig hänt förut och kan inte se att de borde ha något att göra med ballast-bytet? Går att starta bilen nu med startboost men när man tar av den dör bilen efter en stund, och den laddar runt 7 kanske. Finns det nån annan lösning eller är det bara generatorn som kan vara felet??😫

MrHyde
13 februari 2023 · 654 Inlägg

Brukar finnas stora säkringar(60-100A) till exempelvis generator och liknande, har du kollat så allt det är helt?

Live long, and prosper.
Jaaag123
20 februari 2023 · 8 Inlägg

MrHyde skrev:
Brukar finnas stora säkringar(60-100A) till exempelvis generator och liknande, har du kollat så allt det är helt?

Vart sitter dessa säkringar? Kanske har letat på fel ställe men kunde inte hitta nån som går till generatorn?

Mossan1
20 februari 2023 · 2 825 Inlägg

Inte till generatorn så, men till styrdon osv som styr det mesta. Inkl laddning.
Eller avkänningen iaf

MrHyde
20 februari 2023 · 654 Inlägg

Mossan1 skrev:
Inte till generatorn så, men till styrdon osv som styr det mesta. Inkl laddning.
Eller avkänningen iaf

Det är nog jag som var ute och cyklade, tänkte på startmotorns säkring roll

Det kanske är laddningsregulatorn som gett upp för TS?

Live long, and prosper.
Brådhis * Voff voff *
21 februari 2023 · 10 279 Inlägg

MrHyde skrev:

Mossan1 skrev:
Inte till generatorn så, men till styrdon osv som styr det mesta. Inkl laddning.
Eller avkänningen iaf

Det är nog jag som var ute och cyklade, tänkte på startmotorns säkring roll

Det kanske är laddningsregulatorn som gett upp för TS?

Iaf på vissa Volvo är det samma eftersom det är samma kabel som går batteri -> startmotor -> generator.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
21 februari 2023 · 5 731 Inlägg

Har du mätt spänningen vid batteriet när du startat motorn?
Eller mätt spänningen på batteriet innan du försökt starta ?

Jaaag123
21 februari 2023 · 8 Inlägg

jaka54 skrev:
Har du mätt spänningen vid batteriet när du startat motorn?
Eller mätt spänningen på batteriet innan du försökt starta ?

Jo, innan start var det normalt, sen efter start så sjunker de konstant tills bilen dör somsagt.

Jaaag123
21 februari 2023 · 8 Inlägg

MrHyde skrev:

Mossan1 skrev:
Inte till generatorn så, men till styrdon osv som styr det mesta. Inkl laddning.
Eller avkänningen iaf

Det är nog jag som var ute och cyklade, tänkte på startmotorns säkring roll

Det kanske är laddningsregulatorn som gett upp för TS?

Sitter laddningsregulatorn i generatorn eller e de en separat? Konstigt att saker bara kan stå o gå sönder.

Mossan1
21 februari 2023 · 2 825 Inlägg

Regulatorn sitter i generatorn tillsammans med kolhållaren.

Utmarks-Loke
21 februari 2023 · 5 839 Inlägg

Lyser laddningslampan när du sätter på tändningen? (med startbooster eller startkablar) I såna fall, slocknar den när motorn startats?

Jaaag123
21 februari 2023 · 8 Inlägg

Jaaag123 skrev:
Saab 9-3 Aero ng, 2003
Bytte nyligen den undre ballasten på ena halvljuset (xenon), och direkt när jag startar bilen efter bytet står det ”batteriet laddas ej, stanna snarast, kontakta verkstad” på skärmen uppe, och lyktorna och lampor inuti slocknar. Detta har aldrig hänt förut och kan inte se att de borde ha något att göra med ballast-bytet? Går att starta bilen nu med startboost men när man tar av den dör bilen efter en stund, och den laddar runt 7 kanske. Finns det nån annan lösning eller är det bara generatorn som kan vara felet??😫

Kan ju nämna också att samtidigt som detta hände så har rattlåset slutat funka samt att de går trögt att vrida ”nyckeln”

Jaaag123
24 februari 2023 · 8 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Lyser laddningslampan när du sätter på tändningen? (med startbooster eller startkablar) I såna fall, slocknar den när motorn startats?

Finns de en laddningslampa ens på denna modell? Kan inte se nån?

Mossan1
24 februari 2023 · 2 825 Inlägg

Jaaag123 skrev:
Kan ju nämna också att samtidigt som detta hände så har rattlåset slutat funka samt att de går trögt att vrida ”nyckeln”

Magneriseras inte generatorn laddar den inte. Jag skulle med denna nya info börja där.

Har hittils inte sett någon bil som saknat laddlampan.
Ofta en batterisymbol.
SKA lysa när tändningen slås på och slockna när motor startat.
Att den slocknar som den bör innebär inte 100% att den funkar, men lysande eller ALDRIG lysande = något fel till 100%.

Utmarks-Loke
24 februari 2023 · 5 839 Inlägg

Förmodligen saknas ström till laddningslampan, och kanske andra funktioner i instrumentpanelen. Kanske för att tändningslåset krånglar, eller så är det någon säkring som brunnit.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang