1645
Sök

Citroën jumper -09 märklig startmotor

3 Inlägg
14 februari 2023
Trådstartare
Hej,

Behöver er hjälp då jag inte kommer längre i felsökningen.

Problem:
En dag så slutar startmotor helt plötsligt att sluta. Startmotorn knackar bara till men verkar inte snurra runt.

Felsökning:
Tar lös kablarna som sitter på startmotor och ser att dom inte är rena så jag slipar till dom så att det ska vara bra kontakt och knackar lite på startmotorn. Efter dethär så går startmotorn igång och bilen startar som vanligt. Perfekt tänker jag….

Någon dag senare uppstår samma fel igen, startmotorn vrider inte runt.

Tar ut batteriet och kör en recond med min ctek 25a. Kopplar in batterier men samma problem kvarstår. Kopplar då startkablar direkt på polerna på batteriet och testar att starta bilen med hjälp av en annan bil och bilen startar direkt. Tar lös startkablarna och testar direkt igen, då startar bilen med enbart mitt batteri (tillfälligt ”överladdat” så spänningen var hög?). Låter batteriet vila och testar sen igen och då startar inte bilen.

Dåligt batteri tänker jag och köper nytt….startmotorn knackar fortfarande bara till men går inte runt….

Nu behöver jag er hjälp för jag blir inte riktigt klok. Hur felsöker jag vidare?

3 676 Inlägg
14 februari 2023
Felet är inte nödvändigtvis batteriet.
Hur beter sig tillexempel belysning, mm, när startmotorn bara slår till?
Slocknar, eller oberörd?

Vad är skicket på motorns jordanslutning?
Samt vid batteriet?
Starthjälp sätts i regel inte direkt på batteriet utan i alla fall minus direkt i motorn. Då spelar dålig jordanslutning ingen/mindre roll.
Kan ju testa med en startkabel mellan batteriminus och motor. Funkat det då?  Mellan chassie och motor om batteriet inte är i motorrrummet.

Funkar inte det kan du också testa att ge startmotorn en knack, typ med en hammare och se om den då vill några gånger.
Det är då ett tecken på slitna kol. Knacken gör att dom får kontakt med kollektorn. Om än tillfälligt.

Felet kan också vara kontakten som sluts innuti när solenoiden slår till. Den som startar slälva elmotorn.  Lilla kontakten från tändlås/relä bara aktiverar solenoiden som slår fram startdrevet och sluter nämnda kontakten som i sin tur startar elmotorn i den.
Tar man isär solenoiden BRUKAR man kunna fila/putsa dom kontakterna.

6 483 Inlägg
14 februari 2023
Det låter som om solenoiden på startmotorn gett upp!
En sån kostar 300-400kr och är lätt att byta själv.

1 774 Inlägg
15 februari 2023
Hmm, kolla så att du har vettig jord mellan motor o batteri. Har du det- så byt startmotor. Ingen klabbar med att byta solenoider eller kol numer. O med tanke på ditt bilmärke, så lär det finnas hur mkt. billiga delar som helst. Finns ingen kvalité tanke alls där. Sätt dit en ny "Kina start" o vänta in nästa elfel. Lycka till
mvh/husse

2 852 Inlägg
16 februari 2023
Ja, slitna kol i startmotorn är det om den går igång när du knackar till den.

Enklast är att sätta dit en annan startmotor och be till gud att inte nästa fel uppkommer. Men det gör det säkert...så franskt som det är.

6 483 Inlägg
16 februari 2023
Byta solenoiden är väl inget konstigt jobb!
Bytte på min 1989 Audi 100 för tre år sedan. Tog några minuter att ta ner startmotorn och sedan bort med solenoiden. Det var kontaktytorna på de två stora polerna inuti solenoiden som var slitna.

2 852 Inlägg
16 februari 2023
jaka54 skrev:
Byta solenoiden är väl inget konstigt jobb!
Bytte på min 1989 Audi 100 för tre år sedan. Tog några minuter att ta ner startmotorn och sedan bort med solenoiden. Det var kontaktytorna på de två stora polerna inuti solenoiden som var slitna.

Tror nog det är lite mer jobb än några minuter att ta bort startmotorn på en citroen jämfört med en Audi 100 där det finns ganska gott om plats på.

Man vill nog inte sätta dit startmotorn på den bilen då man bytt solonoid och felet kvarstår.  Sätter en slant på kolen som sagt.

7 674 Inlägg
16 februari 2023
Du skriver inte hur långt din Jumper färdats på våra vägar, men har den rullat långt kan startmotorn vara "utsliten".
D v s kolen är så slitna att det blir "byrålådeeffekt" i deras lopp p g a de blivit så korta = de "kantrar" och fastnar/löper trögt.
I o m att kolen är slitna så har även fjädrarna, som trycker kolen mot kollektorn, i praktiken blivit svagare och orkar inte trycka ut kolen mot kollektorn.

Endera ser man till att man har en färdmekaniker som knackar på startmotorn(så att kolen lossnar) med en mindre kofot(själv hade jag bilprovningens av aluminium) samtidigt som man aktiverar startmotorn med tändningsnyckeln.

Eller så byter du kol och fjädrar.

Mitt förslag.

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
16 februari 2023
klickar den bara och man har över 12volt i batteriet och det inte droppar under 9volt eller något när man ska köra startmotorn så ska den dra runt startmotorn..  så byt startmotor.  allt tyder på startmotor fel   hade börjat där direkt eftersom den hoppade igång efter att du knackat på den.   Man ska aldrig krångla till och försöka hitta alternativa fel när allt pekar på startmotorn.
och det är en psa bil så en ny startmotorn är inga stora pengar.. gissar på att batteriet kostade mer pengar än en ny startmotor smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök