Grovleken är det som avgör.. inte längden. visst ska man inte ha en längre jordkabel än pluskabel utan att gå upp i storlek. men framför allt inte när man har saker inkopplade som drar mycket ström. därför man väljer att alltid ha jord minst lika tjock eller tjockare än +kabeln så man aldrig riskerar att överbelasta jordkabeln.
i ditt fall kommer nog inte den risken vara speciellt stor.
men man ska ändå ta sikte på i värsta fall.
sen är det totalt onödigt att dra jordkablar fram och tillbaka. bara det finns något bra ställe i karossen att jorda. och se till att ta bort färg och allt där man ansluter en jordkabel i karossen.
nu är ju inte min ritning skitbra.. försökte göra ett bättre försök men ser förjävligt ut så gav upp

men satsa på iallafall 30mm2 kabel eller tjockare. mellan startbatteriet och förbrukningsbatterierna. så ska det ju räcka gott och väl.
biltema har ganska mycket passande grejer på sin båtavdelning
så som säkringshållare och dylikt.
strömkablar kan man med fördel köpa på tex Brl eller annan bilstereo affär eller online
dessa kablar är väldigt följsamma till skillnad mot batterikablarna som säljs på tex biltema som är väldigt stela och svåra att dra snyggt.
sen kan du koppla alla - tillvarandra om du vill men det är inte ett krav. och onödigt om dom är långt från varandra. där du monterar batterier och säkringar och dylig extra utrustning så kan man göra en stor jord anslutning där man drar all utrustning som ska jordas men främre och förbrukningsbatterierna behöver inte kopplas ihop på jord sidan.
utan det räcker med en + kabel från främre batteriet till förbrukningsbatterierna sen jordar du förbrukningsbatterierna i närheten av dom batterierna..
om du kollar runt lite på youtube finns det många som visar hur dom gjort i sina campervans.. men du får kolla på folk från usa för här klara dom inte av att göra några vettiga videor som man lär sig något på.