1642
Sök

Galaxy stannar under körning men startar igen, verkstaden hittar inget fel

1 Inlägg
27 februari 2023
Trådstartare
Hej,

Ford Galaxy 2.0 FlexiFuel MK III 2010

Efter ca 10 min körning lyser batterilampan (ihållande) och efter cirka 10 minuter slocknar allt och motor dör. Jag försöker att starta den igen men det händer inget, försöker flera gånger men blir inte bättre. När bärgaren kom mätte hon batteriet och det fungerade sa hon. Hon fick ingång bilen med startkablar och den fungerade, mätte igen och sa då att den genererade ingen ström, sa att det var något fel (som jag glömt) och att det var bäst att den bärgades.

Jag tog den till en fordverkstad. Där fungerade den utan problem, de gjorde felsökning och hittade följande:

"Felkoder talar om låg spänning i olika elektronikkomponenter då generatorn laddar bra samt 12V batteri ej kan konstateras som urladdat/cellfel har felkoder raderats samt bilen provkörts upp till arbetstemperatur. Fel har ej uppstått under provkörning, möjligt om intermittent fel från generatorn alternativt kabelfel men detta kan i dagsläget ej fastställas pga god drift under körning"

Så inget reparerades. Det hände en gång till för någon dag sen men då gick bilen att starta efter några minuter.

Jag är rädd att den stannar mitt på motorvägen med alla barn i bilen. Ska jag lämna den till någon annan mekaniker? Finns det något man kan byta ut. Hoppas på hjälp smile

Med vänlig hälsning,
Emma

6 483 Inlägg
27 februari 2023
Vänta ett tag! "Generatorn laddar bra"!  Vad betyder det?  För oss här på Garaget betyder det att generatorn ger ca 14V spänning till batteriet!  -Såg du det eller litade du bara på vad reparatören sa?!

Skaffa en multimeter och en batteriladdare , detta är grejer man alltid bör ha hemma för man kan inte alltid lita på vad folk säger.
I ditt fall verkar det vara så att antingen ger generatorn inte tillräcklig spänning eller att batteriet är "slut" och kan inte ta emot spänningen/strömmen.

* Voff voff *
10 982 Inlägg
28 februari 2023
Om bärgaren konstaterade att generatorn inte laddar så var det ju så, då är det i eller kring den som felet ligger. Detta styrks ju helt klart av att laddningslampan lyste innan bilen stannade.

Oturligt nog verkar ju den ha börjat ladda igen när du kom till verkstaden...

Men lyste batterilampan även andra gången detta hände?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 481 Inlägg
28 februari 2023
kolla generatorn med multimeter,, mät på batteriet, den ska ha minst 13,5 volt gärna över 14 volt,,  hade en Cossie som ibland gick piss å ibland som en skållad råtta,, vi sökte å sökte,, men en kväll då jag körde såg jag hur allt dimmades ner inne i bilen, å den gick som en påse skit,, sen lös allt upp å den gick bra,, dagen efter bytte jag generator, och monterade en voltmätare i den wink

Forummoderator
18 302 Inlägg
28 februari 2023
Ja, om den laddar lite då och då kommer ju att sluta med att bilen tokdör mitt i en korsning med hungriga ungar ombord som ska ut och snurra i trafiken. Då tycker jag nog det är värt att byta generatorn innan detta händer...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök