tvbilagan skrev:
Lämnade in den i anslutning till felsökning hos verkstad nr 1 och då de inte hade en Citroendator kunde de inte ta fram felkoder
Nja, man kan få fram generiska koder, men dom.är ofta oprecisa så jag förstår faktiskt att man undvek. Dom vill ha på fötterna. Svar som: "Det är NOG....." = få hör ordet NOG och tar det för fakta man hålls för sen. Tro mig.
tvbilagan skrev:
nojig att det kommer tillbaka och kanske talar det för att det kan handla om avgasröret, att det ligger emot något och blir upphettat vilket leder till att systemet larmar?
Alltså, det finns inga felkoder för att avgasröret ligger mot något.
Så sofistikerat är det inte, må du tro.
Lysande lampa är att avgaskraven inte hålls. Kan vara billigt skitfel som sprucken vakuumslang och avsevärt dyrare som katalysatorn. Och allt däremellan.
Men eftersom bilen går som vanligt och lampan inte återkom omedelbart är det ingen omedelbar fara att köra.
Även om den tänds igen talar inget för att du blir stående. Tänd motorlampa skall ses som "översyn snarast". Inte "stopp, stäng av motorn genast" (som oljelampan)
Går bilen bra kan man köra hem även om man är 50mil hemifrån och sedan till verkstad för bedömning.
Snarast rimligt.
Blinkande motorlampa är en skarpare varning än lysande, men inte så man ska stanna i skogen i spöregn eller mitt i rusningstrafik...... Men kanske inte 50mil hem från semestern. Kör ej i onödan.
Vad som tänder motorlampan utan att påverka motorns gång är ingen ide att ens spekulera i utan att ha koderna.
Alldeles för många saker det kan vara att det är som att gissa lottorad nästan.
Värdelösa gissningar.
Uppenbara saker som slangsprickor och ev säkringen till lamdasondernas uppvärmning är enkelt och gratis att göra själv utan koder, men det gjorde nog verkstaden en koll på. Troligen....