Hala golvmattor och ytor i rekondad bil - hur får jag dem "normala" igen??

skogstoken
5 mars 2023 · 12 Inlägg

Köpte begagnad bil av bilfirma för en tid sedan. Den var såklart rekondad, och de verkar ha tvättat golvmattor, bagagerumsmatta och typ halva inredningen med något silikonaktigt, de är svinhala! Man blir dessutom (fortfarande efter flera veckor!) "hal" om händerna efter man tagit mycket i inredningen, skitirriterande.

Hur får jag dem på ett hyfsat skonsamt sätt "normala" igen?! De behöver inte se skinande blanka ut, vill bara ha de "rena" och att det inte känns som att man tvättat skor och händer med silikonspray efter man kliver ur bilen.

Råkade kliva med strumpor på bagagerumsmattan när jag klippte till en tygmatta att lägga över - nu är både strumpor, innersulan på skorna och vardagsrumsgolvet hala som såpa... jävla idiotrekondare roll

Senast redigerat av skogstoken (5 mars 2023)

MrHyde
5 mars 2023 · 654 Inlägg

skogstoken skrev:
Köpte begagnad bil av bilfirma för en tid sedan. Den var såklart rekondad, och de verkar ha tvättat golvmattor, bagagerumsmatta och typ halva inredningen med något silikonaktigt, de är svinhala! Man blir dessutom (fortfarande efter flera veckor!) "hal" om händerna efter man tagit mycket i inredningen, skitirriterande.

Hur får jag dem på ett hyfsat skonsamt sätt "normala" igen?! De behöver inte se skinande blanka ut, vill bara ha de "rena" och att det inte känns som att man tvättat skor och händer med silikonspray efter man kliver ur bilen.

Råkade kliva med strumpor på bagagerumsmattan när jag klippte till en tygmatta att lägga över - nu är både strumpor, innersulan på skorna och vardagsrumsgolvet hala som såpa... jävla idiotrekondare roll

Jag hade nog börjat med att kontakta bilfirman jag köpte bilen på och låta deras talanglösa "rekondare" fixa problemet.
Men om du vill göra det själv så gissar jag på att dom lagt på något medel som är typ som däckglans, och eftersom det troligtvis är nåt slags fett eller nåt sånt så skulle jag börja prova med nåt fettlösande. Typ köksrengöring på spray brukar vara fettlösande.

Live long, and prosper.
Oreggad Ruter Knekt
5 mars 2023 · 651 Inlägg

Överflödat med fettsyra estrar sannolikt, i princip bara att avfetta (mekanisk skrubb eller kemiskt med tensider typ diskmedel) och lägga på nytt om man inte kan gnugga in det med mekanisk skrubbning. Är inte fett i sådan bemärkelse utan något flyktigt, värme gör att det torkar in i ytan till slut. Men blir skit på ytan om det är övermättat.

Senast redigerat av Duvetdet (5 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mossan1
5 mars 2023 · 2 824 Inlägg

Vi hade samma problem med hala golvmattor när frugans Rav4 inhandlades. Främst den i skuffen. Inget stod stilla....

Jag tog ur alla gummimattorna och gnuggade lite med en borste och vanligt Yes-diskmedel.
Det blev bra.

Borde funka på alla ytor som tål diskmedel.

Senast redigerat av Mossan1 (5 mars 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2023 · 17 478 Inlägg

Mossan1 skrev:
Vi hade samma problem med hala golvmattor när frugans Rav4 inhandlades. Främst den i skuffen. Inget stod stilla....

Jag tog ur alla gummimattorna och gnuggade lite med en borste och vanligt Yes-diskmedel.
Det blev bra.

Borde funka på alla ytor som tål diskmedel.

Håller med. YESblandnig i sprayflaska och eftertorka.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
6 mars 2023 · 10 279 Inlägg

Tex Biltemas interiörrengöring (den gröna) funkar fint på det. Tog bort vinylglans på instrumentbrädan på min XC70 med det när jag köpte den.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
6 mars 2023 · 2 214 Inlägg

Hushållsrengörning funkar alldeles utmärkt i interiören, t ex yes, ajax, osv.
Sen kan man såklart efterbehandla det med specialmedel för bilinteriörer om man känner för det smile
Själv anser jag att det är mest läder man bör "specialbehandla", så det inte torkar och spricker i förtid. Men läderbehandling är ju densamma oavsett vart lädret sitter, så det går ju utmärkt att köpa läderbehandling för soffor man har i vardagsrummet t ex.

Oreggad Ruter Knekt
6 mars 2023 · 651 Inlägg

Lucif3r skrev:
Hushållsrengörning funkar alldeles utmärkt i interiören, t ex yes, ajax, osv.
Sen kan man såklart efterbehandla det med specialmedel för bilinteriörer om man känner för det smile
Själv anser jag att det är mest läder man bör "specialbehandla", så det inte torkar och spricker i förtid. Men läderbehandling är ju densamma oavsett vart lädret sitter, så det går ju utmärkt att köpa läderbehandling för soffor man har i vardagsrummet t ex.

Stalltips är de lädervårdsprodukter som finns på hööks, säljs för att smörja sadlar och träns värt 50-100 papp (dvs inte grisen i säcken om det funkar/har "hjälpämnen"/lämnar fläckar) och har mest naturliga grejer i sig.

Bra tips om interiörtvätt, rätt meckigt att få bort diskmedel trots allt.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang