skogstoken skrev:
Köpte begagnad bil av bilfirma för en tid sedan. Den var såklart rekondad, och de verkar ha tvättat golvmattor, bagagerumsmatta och typ halva inredningen med något silikonaktigt, de är svinhala! Man blir dessutom (fortfarande efter flera veckor!) "hal" om händerna efter man tagit mycket i inredningen, skitirriterande.
Hur får jag dem på ett hyfsat skonsamt sätt "normala" igen?! De behöver inte se skinande blanka ut, vill bara ha de "rena" och att det inte känns som att man tvättat skor och händer med silikonspray efter man kliver ur bilen.
Råkade kliva med strumpor på bagagerumsmattan när jag klippte till en tygmatta att lägga över - nu är både strumpor, innersulan på skorna och vardagsrumsgolvet hala som såpa... jävla idiotrekondare

Jag hade nog börjat med att kontakta bilfirman jag köpte bilen på och låta deras talanglösa "rekondare" fixa problemet.
Men om du vill göra det själv så gissar jag på att dom lagt på något medel som är typ som däckglans, och eftersom det troligtvis är nåt slags fett eller nåt sånt så skulle jag börja prova med nåt fettlösande. Typ köksrengöring på spray brukar vara fettlösande.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."