Krav ombyggt fordon

PLarsson945
12 mars 2023 · 24 Inlägg

Tjenare, första gången jag skriver här så får hoppas att de blev rätt kategori

Det jag undrar om är hur man ska regga om till ombyggt fordon, samt ungefär hur mycket det skulle kosta

Jag har en Volvo 945 ltt -95a inte helbilsgodkänd, den är också en föredetta turbo+ så har t31b motorn ändrad.
Jag har just nu inte bytt allt för mycket, hx40, grenrör, 3,5" dp med 3" utan katt, spridare, kam å lite portning så jag planerar att bara byta tillbaks till originalgrejerna när det är dags för besiktning.

Jag har dock planer på att bygga en ordentlig motor, 2,7l, h profil, o ringat, 531 seriöst portad me större ventiler å sen blir de väl nått insug å intercooler. Det känns lite väl mycket att byta allt till original då.
Så jag har funderat på att regga om som ombyggt fordon för att slippa det och inte ha problem med farbror blå.

Jag har läst en hel del om detta men har inte riktigt fattat, man behövde väl ändra 3 saker, men det var något om att man inte bara kunde ändra lite på motorn utan att byta helt och hållet.

Är tacksam för all hjälp å tips alternativt andra vägar att gå
Mvh Patrik

besiktningsmicke
12 mars 2023 · 9 Inlägg

Det du vill göra är nästan omöjligt som privatperson med dagens regler se text jag tagit från sfro sidan.


Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras, prata med din besiktningsman om den saken.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.



Annars är det bästa att ringa en besiktningsingenjör eller en sfro besiktare och fråga dom om hur och om det går att lösa på något sätt
att ringa kostar inget och dom brukar ha bra alternativa vägar att ta om man frågar snällt och lyssnar på dom

Senast redigerat av besiktningsmicke (12 mars 2023)

Putteliten
12 mars 2023 · 9 079 Inlägg

Här kan du läsa vad som krävs för ombyggt fordon. Bygger man motor och vill ha effekt så krävs byte av framvagn, bakvagn, bromsar mm.

https://www.autoracing.se/vad-kravs-for-ombyggt-fordon

Senast redigerat av Putteliten (12 mars 2023)

simlar
13 mars 2023 · 5 526 Inlägg

Reglerna för ombyggt fordon har nyss förenklats, finns ett inlägg om det på SFROs facebooksida.

Vad jag förstått ska det nu räcka med att byta diff (t.ex torsen-diff i org bakaxel), bromsar och växellåda för att det ska kunna klassas som ombyggt fordon.

Effektgränsen är dock fortfarande max 15kw/100kg med möjlighet att söka dispens om 20kw/100kg.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
torsen
13 mars 2023 · 7 238 Inlägg

simlar skrev:
Reglerna för ombyggt fordon har nyss förenklats, finns ett inlägg om det på SFROs facebooksida.

Vad jag förstått ska det nu räcka med att byta diff (t.ex torsen-diff i org bakaxel), bromsar och växellåda för att det ska kunna klassas som ombyggt fordon.

Effektgränsen är dock fortfarande max 15kw/100kg med möjlighet att söka dispens om 20kw/100kg.

Hoppla hoppla - det här har jag missat som monterat såväl torsen som Lock Right samt bytt/ändrat växellådor/fördelningslådor m a p utväxling.
Krävs alltså regbes - eller har jag missförstått?

För länge sedan har jag bytt motor i 2CV från 12 hk till 16 hk och då vid bes fått anteckning i pappren "motor utbytt".
Reglerna på den tiden sa max 10% effektökning.
10% effektökning blir 1,2 hk.
4 hk effektökning blir 33%!

simlar
13 mars 2023 · 5 526 Inlägg

torsen skrev:

simlar skrev:
Reglerna för ombyggt fordon har nyss förenklats, finns ett inlägg om det på SFROs facebooksida.

Vad jag förstått ska det nu räcka med att byta diff (t.ex torsen-diff i org bakaxel), bromsar och växellåda för att det ska kunna klassas som ombyggt fordon.

Effektgränsen är dock fortfarande max 15kw/100kg med möjlighet att söka dispens om 20kw/100kg.

Hoppla hoppla - det här har jag missat som monterat såväl torsen som Lock Right samt bytt/ändrat växellådor/fördelningslådor m a p utväxling.
Krävs alltså regbes - eller har jag missförstått?

För länge sedan har jag bytt motor i 2CV från 12 hk till 16 hk och då vid bes fått anteckning i pappren "motor utbytt".
Reglerna på den tiden sa max 10% effektökning.
10% effektökning blir 1,2 hk.
4 hk effektökning blir 33%!

Tror inte enbart montering av diffbroms kräver regbes.

Men för att kunna registrera som ombyggt fordon kräver att flera komponenter byts ut enligt SFROs föreskrifter.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 mars 2023 · 13 744 Inlägg

för att från gå vad bilen är reggad att klara av kräver ju motivering varför den ska klara 15kw/100kg
så det räcker inte bara per automatik att ändra axel och låda tex.. 

i ditt fall blir det garanterat bromsar runt om. 
för max effekt är 328nm och 175kw  (238hk) är det på en 940   sen måste man motivera varför bilen klarar mer effekt. 

hur du än gör måste du lura systemet  det nya är oxå att dom kollar turbostorleken så det hjälper inte att bromsa motorn med öppen wg och få det på pappret eftersom dom kollar vad laddtrycket normalt sätt är vid en viss storlek på turbon osv.  så det går inte att rulla in med ett hx40 och säga att man bara har 210hk det går dom nämligen inte på.   

Lägg upp en exakt byggplan vad du tänkt göra eller har gjort.
köp byggboken på Sfro lusläs den när du känner att du har en bra plan för ett ombyggt fordon så kontaktar du sfro och startar procesesen dom kommer dessutom ge bra imput vad som inte är kommer fungera i din plan om något sånt finns. 

men det är ju inte skitlätt för vem som helst att förstå vad man får och inte får göra men det är det som är bra med sfro för dom gör inget annat än gör byggbes på ombyggda och amatörbyggda fordon.. och är mycket kunniga inom det.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
13 mars 2023 · 2 215 Inlägg

simlar skrev:
Reglerna för ombyggt fordon har nyss förenklats, finns ett inlägg om det på SFROs facebooksida.

Vad jag förstått ska det nu räcka med att byta diff (t.ex torsen-diff i org bakaxel), bromsar och växellåda för att det ska kunna klassas som ombyggt fordon.

Effektgränsen är dock fortfarande max 15kw/100kg med möjlighet att söka dispens om 20kw/100kg.

Skämtar du? Fan, det är ju isf kanon för oss med t ex "för nya" 940is som bara vill göra en "enkel" ändring, t ex kasta ner en T5a big_smile Tidigare krävdes ju att man typ byggde om halva bilen, så stämmer detta är det ju ett enormt framsteg.
Eller heck, med ombyggt fordon ska man ju kunna kasta ner en T6a... Hum... Kanske dags att damma av 945an och göra något vettigt med den...............


Growe skrev:
sen måste man motivera varför bilen klarar mer effekt.

Inte när gränsen är satt av tillverkarna själva, i det här fallet volvo. Det är när gränsen antingen överskrider, eller inte existerar, tillverkarnas gränser det måste motiveras.

Senast redigerat av Lucif3r (13 mars 2023)

simlar
13 mars 2023 · 5 526 Inlägg

https://m.facebook.com/story.php?story_ … 4650431142


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5eb521b9810235595f16705865c01d51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-263817129db516f0a55181f54d3f586e.jpg

Senast redigerat av simlar (13 mars 2023)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
1Adrian1
13 mars 2023 · 356 Inlägg

Jag har varit i kontakt med testa för att regga min Honda som ombyggt fordon.

"För att kunna regga den som ombyggt fordon brukar vi lite förenklat säga att man måste byta minst 4 större mekaniska komponenter till delar som inte satt i den bilmodellen från fabriken.
Det vanligaste är : motor, växellåda, bakaxel och bromsar. Eller fjädring."

Detta fick jag som svar.

I mitt fall har jag redan bytt växellåda, bromsar & fjädring. Det som återstår att byta ut är motorn som ska göras förr eller senare. Jag kommer även montera kompressor som inte ska vara något bekymmer så länge det inte överskrider 200hk per 1000kg utan dispens eller 270hk per 1000kg med dispens (som jag ska söka).

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 mars 2023 · 13 744 Inlägg

Lucif3r skrev:

simlar skrev:
Reglerna för ombyggt fordon har nyss förenklats, finns ett inlägg om det på SFROs facebooksida.

Vad jag förstått ska det nu räcka med att byta diff (t.ex torsen-diff i org bakaxel), bromsar och växellåda för att det ska kunna klassas som ombyggt fordon.

Effektgränsen är dock fortfarande max 15kw/100kg med möjlighet att söka dispens om 20kw/100kg.

Skämtar du? Fan, det är ju isf kanon för oss med t ex "för nya" 940is som bara vill göra en "enkel" ändring, t ex kasta ner en T5a big_smile Tidigare krävdes ju att man typ byggde om halva bilen, så stämmer detta är det ju ett enormt framsteg.
Eller heck, med ombyggt fordon ska man ju kunna kasta ner en T6a... Hum... Kanske dags att damma av 945an och göra något vettigt med den...............


Growe skrev:
sen måste man motivera varför bilen klarar mer effekt.

Inte när gränsen är satt av tillverkarna själva, i det här fallet volvo. Det är när gränsen antingen överskrider, eller inte existerar, tillverkarnas gränser det måste motiveras.

jo exakt det jag menar... om man överskrider tillverkarens uppgifter så behöver man ju en anledning att bilen klarar mer effekt än vad som är angivet.. 

nu vet jag inte vad en 940 med förare och full tank väger så svårt att veta om man är över gränsen med  15kw/100kg eller ej..  redan från start.. 


men med en 2.7:A och hx40 så är man lååååååååångt över gränsen med all säkerhet..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
PLarsson945
13 mars 2023 · 24 Inlägg

Tack som fan för alla svar
Det är alltså 4 större grejer som krävs inklusive motor då?
Jag kommer snart byta till bilstein b8 sportdämpare me 60/40 sänkfjädrar, skulle de räcka för att nå fjädring
Jag kommer nog även  byta till nån zf låda i samband med den vassare motor, då får man la växellåda.
Sen bromsar kanske jag kan byta till sånna s60r bromsar, men man behövde byta hela bromssytemet då, vad menas med det?

Sen motorn då, jag förstår de med effektbegränsningarna men man fick alltså inte bara trimma motorn för att det ska räknas, behövde man då e85 konvertera för att få trimma?
Å hur ska man göra med turbon då om man inte fick ha för stor trots papper på effekt?

Ska ta å ringa dom under veckan å även beställa boken eller om man plockar me en från elmia

Mvh Patrik

simlar
13 mars 2023 · 5 526 Inlägg

Eftersom du modifierat motorn är E85 och effektintyg ett måste för att kunna regga.

Växellåda lär du byta ändå om den ska hålla.

Bromssystemet brukar i regel räcka med skivor och ok.
Huvudcylinder kan behövas om den blir feldimensionerad för dom större bromsoken.
Även viktigt att frambromsarna låser hjulen innan bakbromsarna.

Sen är ju frågan då vilken effekt man kan få godkänt med endast diffbroms med dom nya föreskrifterna.

Men knåpa ihop ett recept och kontakta sfro så får du svar om dom anser det rimligt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
PLarsson945
13 mars 2023 · 24 Inlägg

simlar skrev:
Eftersom du modifierat motorn är E85 och effektintyg ett måste för att kunna regga.

Växellåda lär du byta ändå om den ska hålla.

Bromssystemet brukar i regel räcka med skivor och ok.
Huvudcylinder kan behövas om den blir feldimensionerad för dom större bromsoken.
Även viktigt att frambromsarna låser hjulen innan bakbromsarna.

Sen är ju frågan då vilken effekt man kan få godkänt med endast diffbroms med dom nya föreskrifterna.

Men knåpa ihop ett recept och kontakta sfro så får du svar om dom anser det rimligt.

Va bra så jag kan  liksom "bara" trimma på då så länge jag håller effekten, men hur var det med storlek på turbo, hade helst reggat med hx40n men går de inte så gör de inte de, går la å få reggad me mindre stor turbo sen byta efter.

De e ju abs på den så däcken kommer ju inte riktigt låsa sig, men behövs de några papper på bromsfördelning?

Tar å skriver ner lite grejer å kontaktar dom 🙂

Mvh Patrik

simlar
13 mars 2023 · 5 526 Inlägg

Tvivlar starkt på att en HX40 släpps igenom.
Spridare och turbo ska vara dimensionerade för effekten du reggar med.
Så 630cc spridare och hx30 eller eventuellt hx35 kan gå att få igenom för ca 300hk
15kw/100kg på 1500kg = 306hk.

Då borde det vara lugnt att bara slänga på större skivor och ok.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 mars 2023 · 13 744 Inlägg

simlar skrev:
Tvivlar starkt på att en HX40 släpps igenom.
Spridare och turbo ska vara dimensionerade för effekten du reggar med.
Så 630cc spridare och hx30 eller eventuellt hx35 kan gå att få igenom för ca 300hk
15kw/100kg på 1500kg = 306hk.

Då borde det vara lugnt att bara slänga på större skivor och ok.

japp min tanke oxå  en hx40 är garanaterat körd..     nu skulle jag aldrig använda sån hedenhös snurra i huvudtaget om man vill ha lite fart i grejerna över hela registret..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
PLarsson945
13 mars 2023 · 24 Inlägg

Lite synd men så e de, går ju alltid å byta efter bess å så länge den e reggad me mer effekt å stor turbo å så så lär de inte va större problem me polisen
Å som de e nu så e hx40n andelles för stor börjar ju ladda vi typ 3k men därför ska de byggas 2,7l 😁

Lucif3r
13 mars 2023 · 2 215 Inlägg

Growe skrev:
nu vet jag inte vad en 940 med förare och full tank väger så svårt att veta om man är över gränsen med  15kw/100kg eller ej..  redan från start..

Tjänstevikten är 1580kg på en kombi med 75L tank, 1450kg på en sedan med 60L tank smile

therealpinto
14 mars 2023 · 39 Inlägg

Till TS; Kontakta oss på SFRO (info@sfro.com) så hjälper vi dig med de konkreta tipsen du vill ha.

Kort sagt, vill du få en 945 med 2.7 liters B23x att klassa in som ombyggt fordon idag, så behöver du även byta växellåda, helst bakaxel (men det "räcker" med innehållet i axeln förutsatt att du använder en typ av diff som inte fanns original till 900-serien), och HELA bromssystemet dvs skivor och ok fram och bak SAMT huvudcylinder.

Det finns sätt som vi kan hjälpa dig med där runt 400-420 hk går att få godkänt men då ska det vara ett seriöst bygge som fungerar bra med rejäla bromsar. En HX40 tenderar ändå att bli väl stor men i detta sammanhang är det ju en bagatell att ordna en lite mindre turbo som lirar bättre.

Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
PLarsson945
14 mars 2023 · 24 Inlägg

therealpinto skrev:
Till TS; Kontakta oss på SFRO (info@sfro.com) så hjälper vi dig med de konkreta tipsen du vill ha.

Kort sagt, vill du få en 945 med 2.7 liters B23x att klassa in som ombyggt fordon idag, så behöver du även byta växellåda, helst bakaxel (men det "räcker" med innehållet i axeln förutsatt att du använder en typ av diff som inte fanns original till 900-serien), och HELA bromssystemet dvs skivor och ok fram och bak SAMT huvudcylinder.

Det finns sätt som vi kan hjälpa dig med där runt 400-420 hk går att få godkänt men då ska det vara ett seriöst bygge som fungerar bra med rejäla bromsar. En HX40 tenderar ändå att bli väl stor men i detta sammanhang är det ju en bagatell att ordna en lite mindre turbo som lirar bättre.

Yes perfekt, tar å mejlar direkt 😁

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang