Volvo v70n T5 mera vrid

Tez_Oldman
23 mars 2023 · 6 Inlägg

Hejsan har nyligen skaffat mig en gubbracer då jag behöver plats till ett par större hundar.
Det är en volvo v70 t5 2003a som ej är sönder skruvad eller ägd av unga ingenjörer.
Jag skulle önskar få lite mera vrid( tidigare turbotryck) ingen ambition att trimma för effektens skull utan mer att man kanske kan få lite lägre bränsleförbrukning utan att behöva varva bilen så mycket utan helt vanlig körning.
Har läst att en optimering är bra för just det, men blev även tipsad om att byta laddtrycksregulator så turbon kommer tidigare.
Vad finns och vad rekommenderar ni kunniga här? Är själv helt ointresserad av att meka eller liknande så den lämnas alltid bort till verkstade för åtgärder.

Tobzter
23 mars 2023 · 3 145 Inlägg

Ska du få bilen å varva mindre får du byta växellåda.  Och vill du sänka förbrukning så får du lätta på högerfoten . smile

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Tez_Oldman
26 mars 2023 · 6 Inlägg

Ja jag har väl kanske blivit lite klokare när jag läst och frågat runt.
Det är visst ATM ventil (magnet ventil) som jag kan byta för att få ner full turbo effekt från ca 1700rpm istället för 2500-3000rpm och därigenom inte behöva ligga på högre varv för att få mera vrid.
Så har jag förstått att det funkar, men jag saknar både kunskap och erfarenhet från det så vet igentligen inget om det.
Undrar därför om ni där ute förstår vad jag menar och kan förklara lite om det stämmer så som jag uppfatta det?

Lucif3r
26 mars 2023 · 2 207 Inlägg

Du tänker inte riktigt hela vägen här... Du har visserligen rätt i det du säger, men du har missat en extremt viktig detalj: Volvo satte laddtrycket så pass högt upp av en anledning. Att ha max laddtryck i så låga varv är en EXTREM påfrestning för vevstakar osv, och är ett perfekt recept på att få vevstakarna att flytta någon annanstans längs vägen.

Likaså så finns det ingen faktiskt fördel med tidigt ladd(på en motor designad för mellan-register ladd). Bilen kommer dra mer bränsle(mer turbotryck = mer luft = mer bränsle krävs) över hela registret, istället för att gå snålt i lägre register som den gör nu(eller ja, "snålt").

Slutligen så är det faktiskt riktigt jobbigt med en bil som laddar tidigt/lätt, man lär ha dubbla ägg under pedalen och nitiskt kolla hastigheten så den inte "smyger iväg". Jag har ju en 2.0L T5, den modellen både börjar och uppnår fullt laddtryck tidigare än 2.3L storebröderna. Den kan vara sjukt jobbig att hålla hastigheten med, speciellt runt 80km/h då det är precis där turbon börjar jobba. Men man vänjer sig ju, det gör man... Fast det man mest vänjer sig vid är vart alla fartkameror sitter big_smile

TL;DR, anpassa din körning och lär dig bilen i sitt ordinarie utförande är det bästa du kan göra. Mer vrid/effekt på lägre varv kommer bara slita onödigt mycket på motorn, dra mer bränsle, och vara onödigt jobbig att köra.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars 2023 · 13 731 Inlägg

tror det du behöver är en omprogramering så spjällhuset kan öppna snabbare..   
motorn tål över 300hk  utan problem. 

vill man ha maximalt ork på låga varv så borde en atm regulator ihop med optimering och ett 3" system med race kisse det gör att det blir helt andra bilar att köra över hela registret... som bonus får du en ganska snabb bil dessutom.  har åkt med en hel del optimerade v70n och dom blir väldigt trevliga känns inte ens som att det är samma motor som sitter i.

Senast redigerat av Growe (26 mars 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars 2023 · 13 731 Inlägg

Lucif3r skrev:
Du tänker inte riktigt hela vägen här... Du har visserligen rätt i det du säger, men du har missat en extremt viktig detalj: Volvo satte laddtrycket så pass högt upp av en anledning. Att ha max laddtryck i så låga varv är en EXTREM påfrestning för vevstakar osv, och är ett perfekt recept på att få vevstakarna att flytta någon annanstans längs vägen.

Likaså så finns det ingen faktiskt fördel med tidigt ladd(på en motor designad för mellan-register ladd). Bilen kommer dra mer bränsle(mer turbotryck = mer luft = mer bränsle krävs) över hela registret, istället för att gå snålt i lägre register som den gör nu(eller ja, "snålt").

Slutligen så är det faktiskt riktigt jobbigt med en bil som laddar tidigt/lätt, man lär ha dubbla ägg under pedalen och nitiskt kolla hastigheten så den inte "smyger iväg". Jag har ju en 2.0L T5, den modellen både börjar och uppnår fullt laddtryck tidigare än 2.3L storebröderna. Den kan vara sjukt jobbig att hålla hastigheten med, speciellt runt 80km/h då det är precis där turbon börjar jobba. Men man vänjer sig ju, det gör man... Fast det man mest vänjer sig vid är vart alla fartkameror sitter big_smile

TL;DR, anpassa din körning och lär dig bilen i sitt ordinarie utförande är det bästa du kan göra. Mer vrid/effekt på lägre varv kommer bara slita onödigt mycket på motorn, dra mer bränsle, och vara onödigt jobbig att köra.

testa att optimera din t5 du kommer inse att du slösat livet på att ha en slö bil ..   den vaknar upp över hela registret och den går inte heller sönder pga det.. 
det är ju inte så att turbon ger några 1.3bar vid 1000rpm vad du än gör.  men att få upp laddtrycket lite gör stor skillnad. 

min polo 1.6tdi var så där trött att man inte kunde köra om en bil på motorvägen utan att växla ner..  med en optimering kunde man ligga i 90 och bara lägga full gas och relativt okej ta sig upp till 140 utan nedväxling.  förvisso går den märkbart bättre om man går ner på 3:An och klipper på för den gör ju 150 på 3:an .  men vid normal körning även om man är 4st i bilen så gör tidigare laddtryck underverk.    det blir som man fått en ny bil    nu är det ju en slö bil redan från början med sina fjuttiga 90hk och 230nm vrid..  så att få upp vridet till 310nm gör ju sjuk skillnad. 

har åkt i många optimerade volvo 5:or och man får en sååååå mycket trevligare bil när dom är optimerade  över hela registret..  utom möjligen dom första 1000-1200rpm men sen är skillanden stor.     sen bryr man sig inte om utsläpp och sånt trams med en optimering så man får oftast en snålare bil om man kör likdant  tyvärr gör ju mer effekt att man oftast kör hårdare men det är en annan sak smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
26 mars 2023 · 2 207 Inlägg

Growe skrev:
testa att optimera din t5 du kommer inse att du slösat livet på att ha en slö bil ..

Det var chippad ett tag(jo, min gamla sork chippas), problemet är att "ingen" tillhandahåller mjukvara för 2.0orna(B5204T3 med M4.4) så man får nöja sig med 2.3-mjukvaran(B5234T3). Den är tillräckligt lik för att fungera men, det har negativ inverkan på lägre register iom. senare laddtryck och mer aggresiv begränsning på 2an. Mao, bilen blev slöare innan turbon väl kickade igång. Så jag kör med orginalchippet igen, fördelarna överväger nackdelarna helt enkelt.
Fördelen(?) med (orginal)2.0orna är ju just att dom är markant mycket piggare än 2.3orna. Dom "sticker iväg" mycket snabbare, men 2.3orna kommer såklart ikapp relativt fort. Det är ju därför bl.a. 0-100 tiderna är snudd på identiska, trots 15hk/20nm differans. smile 0-200 vinner dock 2.3orna på.
Att kalla en 2.0a för slö är dock väldigt skevt, för det är dom inte. Är dom så snabba dom kan bli? Givetvis inte. Men slöa? Nä... Jag hade ju en 855 2.3 T5 ett litet tag, automat visserligen, den kan jag hålla med om kändes duktigt slö mot V70in, och då ska det bara skilja 10nm mellan dom motorerna...

Tänkte att jag nångång skulle lära mig motronicsuite och göra egen mapp men... Det är komplicerade saker juh tongue Och ärligt talat kastar jag hellre i en T5a i någon av mina 900-serier och trimmar en sån istället än att leka med bruksbilen smile

Tez_Oldman
27 mars 2023 · 6 Inlägg

Ja du(Luci3r) kan nog ha mycket rätt i att det kan vara jobbigt att ha effekt kurvan så långt ner då det blir svårt att hålla en jämn fart i 80-90 området.
Har inte bilen tillgänglig att testa heller då det blev vev ras 35 mil efter köpet så den har varit på verkstad nu och är väl klar under veckan med helt nyrenoverad botten.
Jag tänkte testa på att göra en optimering de flesta verkar mena att det är det första rätta att göra så jag börjar väl där.
Det verka finnas flera olika programvaror (företag) att välja på vad rekommenderas/funkar bra och säkert?

Lucif3r
27 mars 2023 · 2 207 Inlägg

Ja, det är ju bara att prova. Fördelen med din bil är ju att du enkelt kan kasta tillbaka orginalmjukvaran om du inte blir nöjd med optimeringen smile
BSR har ju funnits "i hundra år", så det är väl ett rätt säkert köp. Skulle tro att dom flesta är mer eller mindre identiska dock, det är ju inga magiska, ovanliga, nya motorer längre smile

Tez_Oldman
27 mars 2023 · 6 Inlägg

Nej det är ju liksom en 20 år gammal motor och program så det är väl knappast någon större utveckling på dom. Det verkar som en del marknadsför med mer hk och vrid på en del ställen. Frågan är ju om det inte är glädjesiffror och drömmar blandat i de resultaten.
Några menar att det gör ca 30-40hk medans andra säger deras programvara ger omkring 60hk självklart är de ju de med mer hk några tusen dyrare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang