Ford focus med intermittenta startproblem och motorfelsindikation

Ziggezork
25 mars 2023 · 36 Inlägg

Ford Focus (mk2) 2009

Sedan några veckor tillbaka tänds ibland alla varningslampor på instrumentpanel under färd. Det här uppstår helt random och det kan gå flera bilturer utan några som helst problem. När det händer lever mätarna sitt eget liv och Motorfel och "limp home" (begränsad hastighet) indikeras men bilen går trots det att framföra normalt.

Dessutom vill bilen med jämna mellanrum inte starta vid nyckelvridning. Motorn är då helt död, ingen som helst antydan till tändning. Det här händer ungefär var tredje gång jag ska ta en biltur. Det brukar då krävas ungefär 5-10 startförsök innan bilen startar (om jag har tålamod att vänta). Eftersom felkoden P1260-63 (Theft detected, vehicle immobilised) visas ligger det nära till hands att tro att det har med stöldskyddet att göra. Jag har testat att starta med både huvudnyckeln och reservnyckeln. Ingen skillnad.

Verkstaden hittade ingen orsak till dessa fel trots gedigen felsökning. Jag har själv med jämna mellanrum kontrollerat batteriets anslutningar, spänning och laddning och ser inget uppenbart fel där. Bilen går som sagt normalt vid färd och startar helt normalt (när problemet ovan inte visar sig). Den är alltså inte trögstartad.

Det enda i övrigt jag kan komma på att anmärka är att bilen ibland efter start kan vara lite svajig på tomgången och att jag då får trycka lite extra på gaspedalen för att den inte ska stanna, men det fenomenet fanns innan problemet jag diskuterar här först uppstod.

Min obd2-skanner ger en mängd olika felkoder. Ett urval:

* P0231-63  Låg kretsspänning i luft-/bränslesystem
* P1260-63 Stöld upptäckt, motorn avstängd
* P0571-63 System för fordonshastighet och tomgångskontroll
* C1956-20 Styrvinkelsensor, kretsfel
* U1900-E3 Can-bus-kommunikationsfel

Nån med insikter att dela med sig av eller som kan utröna nåt av min beskrivning?

Tack på förhand.

xXSammy
25 mars 2023 · 6 568 Inlägg

Med tiden blir lödningarna dåliga i kombiinstrumenten, vars startspärren sitter i så därav beteendet.
De fungerade även som en gateway modul, och motorns spjällhusregleringen går genom kombiinstrumentet också av okänd anledning.

Nytt eller bättre beg gäller, två nycklar krävs vid programmering startspärr

De/Dem
Ziggezork
25 mars 2023 · 36 Inlägg

xXSammy skrev:
Med tiden blir lödningarna dåliga i kombiinstrumenten, vars startspärren sitter i så därav beteendet.
De fungerade även som en gateway modul, och motorns spjällhusregleringen går genom kombiinstrumentet också av okänd anledning.

Nytt eller bättre beg gäller, två nycklar krävs vid programmering startspärr

Jag har båda nycklarna. Gissar att enbart omprogrammering kostar en hel del.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang