Toyota Avensis 2015 (Gen 3) släcka TPMS/TPWS lampan

hekatomb
4 april 2023 · 1 Inlägg

Hej,

Jag har TPMS/TPWS installerat på sommar- och vinterhjul. På grund av detta har jag alltid gjort hjulskifte varje säsong hos firman jag köpte bilen då de har verktyg att kalibrera TPMS/TPWS vid skifte så man slipper varningslampan.

Då jag bor en bit bort från firman skulle jag gärna göra skiftet hos en annan firma som ligger mycket närmare. Men de saknar verktygen att kalibrera TPMS/TPWS.

Googlade lite och hittade detta klippet som visar att det borde gå att ställa in detta själv https://youtu.be/I9AUNTIEGlI
Har sökt runt mer och hittat blandad information, vissa säger att det går bra att släcka lampan själv medan andra hävdar att det inte är möjligt.

Är det någon som har erfarenhet av detta och vet att det går att göra på egen hand via bilens meny (utan några speciella verktyg)? Vore fantastiskt om jag kunde utföra hjulskiften utan att behöva åka 30 minuter enkel resa och istället bara åka 5 minuter smile

Tack på förhand!

Utmarks-Loke
4 april 2023 · 5 850 Inlägg

Det är ju Toyotas egen officiella youtubekanal så det dom säger borde stämma. Jag har själv en helt annan bil och på den gör jag det enkelt i menyerna så jag kan inte tänka mig att det är "omöjligt" på Toyota

Mossan1
5 april 2023 · 2 836 Inlägg

Toyota från typ 2014/15 ska man kunna få systemet att byta sensorer.  Men jag TROR att dom måste finnas inprogrammerade. Alltså minne för 8 sensorer.

Det går INTE på Toyota 2013 och ev tidiga 2014.
Då finns bara minne för 4st sensorer. Thats it. Man måste då lära in 4 "nya".
Frugans Rav4 är en av dom.
Nästan konstigt pinsam miss av annars så kloka Toyota.

Det finns i Sverige inget lagkrav på FUNGERANDE TPMS.  Dvs kan besika med lysande TPMS lampa utan problem. Undantag just p.g.a säsongshjul.
Men irriterande är den.

Sensorer (med batteirer) i däcken är överkomplicerat, när det fungerar tillfredställande med att Abs håller kollen som på dom flesta bilar.
= bara mjukvara. Ingen mer hårdvara.

Senast redigerat av Mossan1 (5 april 2023)

aufgedyng
16 april 2023 · 2 Inlägg

Tjena,
Såg detta och hittade även en liknande film, hoppades att et skulle vara så enkelt som att klicka på lilla resetknappen men icke. Jag har även jag gjort allt skifte via firman och även kört förvaring tidigare men ej längre. Har en Auris Hybrid 2016...enligt manualen verkar det som att det ska vara möjligt men inga metoder fungerar för mig, korrekt tryck i däcken och dom satt på bilen förra säsongen.

Lampan fortsätter blinka, för något år sedan hända samma sak efter ett skifte hos firman och då krävde dom mig på 1000 :- för byte av sensor. Nåon som har några råd?

--Mats

Saittam
7 maj 2023 · 79 Inlägg

Även jag har detta problem. Har en Auris 2016 HSD, visst ska den ha minne för 8 sensorer?

Vinterdäcken gick inte att kalibrera, visade sig att bilfirman sålt oss däck med sensorer som inte passar till Auris utan dom var till en CHR. Lämnade in däckn för att byta sensor.

Lampan fortsatte vara släckt några dagar när vi bytte tillbaks till sommardäcken men nu lyser den igen! Eventuellt kan det ju vara fel sensorer i dom med men fattar inte varför lampan var släckt i typ 4-5 dagar isf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang