B230 börjar misstända och dö.

HenrikEdvardsson
6 april 2023 · 6 Inlägg

Tjenare, har ett problem med min volvo 940 (b230fd). Den startar och går hur bra som helst men efter man kört ett tag så börjar den misstända som fan innan den tillslut dör. Jag är sä jävla kass på felsökning men skulle tippa på att det är tändingen eller bränslet, problemet löser sig om jag pillar och trycker på sladden från tändspolen till fördelarn men problemet kommer tillbaka, det kan dock bara vara än slump. Någon som vet vad detta kan bero på?

Utmarks-Loke
6 april 2023 · 5 847 Inlägg

Om du misstänker tändkablarna så byt dom, det kostar bara några hundralappar och behöver göras med jämna mellanrum ändå. Men annars är svänghjulsgivaren känd för att kunna vara temperaturkänslig när den börjar bli dålig. Den funkar när den är kall men ger sämre och sämre signal när den blir varm. Det kan också bli vacuum i tanken om inte avluftningen funkar som den skall och då orkar inte bränslepumpen suga fram tillräckligt med bensin. Prova köra utan tanklock och se om det hjälper. Men detta är väl ett ganska ovanligt fel.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 april 2023 · 14 076 Inlägg

HenrikEdvardsson skrev:
Tjenare, har ett problem med min volvo 940 (b230fd). Den startar och går hur bra som helst men efter man kört ett tag så börjar den misstända som fan innan den tillslut dör. Jag är sä jävla kass på felsökning men skulle tippa på att det är tändingen eller bränslet, problemet löser sig om jag pillar och trycker på sladden från tändspolen till fördelarn men problemet kommer tillbaka, det kan dock bara vara än slump. Någon som vet vad detta kan bero på?

Då är det väl kabelbrott där, eller glappkontakt i nån kabelanslutning?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang