1955
Sök

Audi A6 Avant 2,8 FSI Quattro år 2008 - visar felmeddelande om "Daytime running light" trots att lysena funkar?

1 Inlägg
9 april 2023
Trådstartare
Hej,

Detta är en Audi A6 Avant 2,8 FSI Quattro med ca 25 000 mil på nacken....

Jag får felmeddelande vid start om "Side light/daylight running lights", både vänster och höger sida. MEN, halvljusen funkar så det är konstigt att jag får dessa felmeddelanden. Misstänker något fel i något styrdon. Häromdagen fick jag också  under körning meddelande om att ESP slutat funka...motorservice ikonen blinkade. Stannade vid en mack och stängde av bilen ett tag. Vid uppstart så var just ESP felet borta. Felet med running lights kvarstår dock.

Någon som vet om detta kan bero på felaktigt elektroniskt styrdon eller liknande? Tänkte i så fall hitta begagnad del och försöka byta ut den?

Jag har en annan sak som jag upplevt med bilen och det är att den ibland skakar till lite vid gaspådrag, den växlar gärna vid ca 3 000 varv när den är kall....så var den inte när hon var ung och fräsch...är det bara en ålders grej kanske. På Audi säger de att man igen byter växellådsolja om man inte misstänker ngt fel. Kostar dessutom runt 6 000 kr för en bil som kanske är värde 50 000 så inte motiverat för att testa. Någon föreslog att tändspolarna behövde bytas kanske? Bytte tändstift vid 24 000 mil.

Diagnostiskt test visar också att lambda sonden behöver bytas för två banker. Men kan det påverka ryckigheten som jag beskriver ovan?

Stort tack för alla tips och idéer!

Peter på Lidingö

Sök