1977
Sök

Kupéfläkten på en Skoda fungerar normalt ibland, ibland inte.

4 Inlägg
14 april 2023
Trådstartare
Jag har en Skoda Octavia -10 som har en oförutsägbar AC.

Många gånger ger fläkten bara värme när man har inställningen på "high".
Sänker man bara ett steg ner till 26 grader, får man kyla.

Ibland kan fläkten dock fungera det närmaste problemfritt, där det blir normal värme på stegen under "high".
Men testade jag att få värme rakt fram, var det ändå en tydlig skillnad på höger och vänster, där det kom antingen värme eller kyla.

Nästan alltid får man värme till en början, det är sedan när man kört i några kilometer/mil som den börjar fungera oförutsägbart.

T.ex åkte jag Stockholm-Strängnäs två dagar i rad. Ena dagen fungerade AC:n som den skulle. Andra dagen gav den bara värme på "high".

Någon som har en idé vad problemet kan vara?
Senast redigerat av Rackarmackan (14 april 2023)

Forummoderator
18 302 Inlägg
14 april 2023
Undrar om inte spjällmotorn för värme/kyla ställer till det för dig? Eftersom skiten verkar fungera ibland så är det knappast själva huvudenheten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
14 april 2023
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Undrar om inte spjällmotorn för värme/kyla ställer till det för dig? Eftersom skiten verkar fungera ibland så är det knappast själva huvudenheten.

Tack för svar.
Kan detta vara något som visar sig direkt på en felkodsläsare?

Forummoderator
18 302 Inlägg
14 april 2023
Rackarmackan skrev:
Hybrid_ skrev:

Tack för svar.

En avancerad felsökning som läser av hela bilen så: ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
14 april 2023
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Rackarmackan skrev:
Hybrid_ skrev:

Tack för svar.

Ok, då blir följdfrågan, är avancerad felsökning något som bara verkstäder gör, eller funkar det med lite enklare felkodsläsare som gemene man har hemma?

Avstängd
10 388 Inlägg
14 april 2023
Rackarmackan skrev:
Hybrid_ skrev:
Rackarmackan skrev:

Tack för svar.

Ok, då blir följdfrågan, är avancerad felsökning något som bara verkstäder gör, eller funkar det med lite enklare felkodsläsare som gemene man har hemma?

Nej du behöver något som går utanför generiska motorfelkoder.

Men, för all del, ex.vis Biltemas VAG-läsare (åtminstone den dyrare, möjligen också deras billigare) löser det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 Inlägg
16 april 2023
Trådstartare
Jag ska försöka få till en avläsning av felkoder.

Jag undrar annars om det finns något att man kan felsöka vad det gäller klimatanläggningen?
Utifrån beskrivningen av problemet, är det något rör eller ventil man skulle kunna rengöra. Kan det vara något som glappar som man skulle kunna titta på?

Sök