1958
Sök

Höja halvlyset på BMW 320d

4 Inlägg
15 april 2023
Trådstartare
Hej, jag undrar hur jag gör för att höja halvlyset på en 320D XDRIVE - 2010

Tack på förhand

Forummoderator
18 302 Inlägg
15 april 2023
Xenon?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
15 april 2023
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Xenon?

ingen aning, men när man startar bilen så justeras de automatiskt ibland
men de ligger aldeles för låg

Forummoderator
18 302 Inlägg
15 april 2023
Aha. Då är det nog ställmotorerna som trilskas. Eller står bägge ljusen likadant?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
15 april 2023
Trådstartare
typ, men de står för lågt.
Har hört att det ska finnas en skruv som jag kan skruva på för att ställa upp dem, men jag hittar inte den

Forummoderator
18 302 Inlägg
15 april 2023
GarageNoob skrev:
typ, men de står för lågt.
Har hört att det ska finnas en skruv som jag kan skruva på för att ställa upp dem, men jag hittar inte den

Nej, du har inte den. Dessa ska reglera sig själva. Det är ju regleringen som spökar. Vet inte hur de är uppbyggda då jag aldrig behövt laga några men systemet innehåller elmotorer, kanske någon liten plastlänk (kolla det) och lägesgivare så de "vet" hur ljuset ska stå i förhållande till bilen.

EDIT: Ta en titt på denna tråden.

https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=494479
Senast redigerat av Hybrid_ (15 april 2023)

6 229 Inlägg
15 april 2023
Det sitter givare bakom hjulen som känner av hur länkarmarna står och därmed hur tungt bilen är lastad. Utifrån det ställer motorerna in höjden på lyset för att det inte skall blända. När du startar bilen och det är mörkt skall du se att lyset börjar längst ner och sedan höjs till normalläge. Men det finns också en skruv på varje lampa så man kan ställa höjden, bilen vet inte exakt hur lysena står utan bara att när givarna ger ett speciellt värde skall den köra upp motorerna till en viss höjd.

Så steg ett är att kolla så att motorerna verkligen kör upp lysena när man startar. Om bara ena går upp är den andra sönder, men om ingen går upp kan man ha problem med givarna. Jag har sett både att givare varit vattenskadade och att kabeln hängt lite lös och skavts sönder mot däcket. Men då skall man få felmeddelande från bilen.

4 Inlägg
15 april 2023
Trådstartare
Är det här något som man klarar själv, eller är det lika bra att lämna in bilen

6 229 Inlägg
16 april 2023
Det beror på om man är händig

Sök