Tjena, körde några full gas repor på motorvägen igår och efter det så blev bilen jätte konstig, hela instrumentpanelen dimmades ner och typ alla varningslampor förutom oljelampan och "överhettningslampan" tändes. Bilen kändes ok i övrigt just när det hände så jag tänkte att jag försöker hålla 80 till nästa avfart, men när jag kommit av motorvägen och skulle stanna på närmsta ficka så blev bilen orkeslös.
Kan tillägga att inte ens varningsblinkers funkade så jag fick blinka manuellt med positionsljusen och självklart hadde jag turen att bli stoppad av polisen mitt i allt, men dom var förstående som tur var
Efter det ville jag bara hem så envis som man var så startade jag om bilen och då funkade halv och heljuset iallafall, körde en bit ifrån där jag blev stannad för att kolla under huven i ro. Med huven öppen så såg jag att det hadde runnit lite syra från batteriet, tänkte att det är väl batteriet som håller på att packa ihop och lyckades limpa mig hem till min far vilket nog var på håret för bilen blev ännu segare och batteriet kokade när jag kom fram.
Morgonen efter så köpte vi nytt batteri, bilen gick fortfarande skit. Tänkte att det är något att den inte laddar som den ska så mätte på polerna med bilen igång och generatorn laddar på tok för mycket, 17 volt och då kom vi fram till att det måste vara laddningsregulatorn som gått sönder.
Frågan är nu kan jag klara mig genom att byta laddningsregulatorn eller har hela elsystemet tagit skada av att jag kört ca 4-5 lugna mil med felet? Är jäävligt orolig för det och att det ska kosta mer att fixa (själv) än vad bilen är värd (ca 20-30k). Ska försöka koppla bort generatorn och testa om bilen går som den ska imorgon.