Motorhaveri - Varför

draags
17 april 2023 · 26 Inlägg

Hej,

Ny här.

Jag har en Hyundai i20 från 2017 som för några veckor sedan inte gick igång. Bogserades till verkstaden.

En dryg månad tidigare hade den varit inne på service hos verkstaden. Oljebyte, etc etc.

Jag undrade varför det hänt eftersom de precis gjort service.

Jag fick dessa bilder på felet. Jag är en novis på bilar - så därför skulle jag vilja höra mer utförligt från de som kan.

Mina kollegor som kan lite mer nämner att det låter konstigt då de servat bilen och att det på bilderna ser ut som om det typ inte varit olja länge i bilen. Men de måste väl ha fyllt på olja?

När bilen stannade och bärgaren flyttade bilen så hade det läckt olja.

Vad är era tankar?


https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246051/246051-3cdd89d4856ea064f9c08b5851898e51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246051/246051-83de8c892a1cfd7f8e1b4ad7dba4b1b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246051/246051-8daeedb78321685047d9816eaf32c59b.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 april 2023 · 17 485 Inlägg

Ingen varningslampa som tänds i bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
draags
17 april 2023 · 26 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ingen varningslampa som tänds i bilen?

Oljelampan lös - jag fyllde på olja och åkte en bit sen så la den av.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 april 2023 · 17 485 Inlägg

draags skrev:

Hybrid_ skrev:
Ingen varningslampa som tänds i bilen?

Oljelampan lös - jag fyllde på olja och åkte en bit sen så la den av.

Sitter bottenpluggen kvar under i motorn? Den som man tömmer ut oljan med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
draags
17 april 2023 · 26 Inlägg

Hybrid_ skrev:

draags skrev:

Hybrid_ skrev:
Ingen varningslampa som tänds i bilen?

Oljelampan lös - jag fyllde på olja och åkte en bit sen så la den av.

Sitter bottenpluggen kvar under i motorn? Den som man tömmer ut oljan med.

Det vet jag inte - eftersom verkstaden som också servat bilen haft den så kanske de satt dit den igen.

De påstår att det är mitt fel.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 april 2023 · 17 485 Inlägg

draags skrev:

Hybrid_ skrev:

draags skrev:

Oljelampan lös - jag fyllde på olja och åkte en bit sen så la den av.

Sitter bottenpluggen kvar under i motorn? Den som man tömmer ut oljan med.

Det vet jag inte - eftersom verkstaden som också servat bilen haft den så kanske de satt dit den igen.

De påstår att det är mitt fel.

"Aj fan" på ren svenska.
Läs denna tråd och bli illa berörd:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=342938

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
draags
17 april 2023 · 26 Inlägg

Hybrid_ skrev:

draags skrev:

Hybrid_ skrev:

Sitter bottenpluggen kvar under i motorn? Den som man tömmer ut oljan med.

Det vet jag inte - eftersom verkstaden som också servat bilen haft den så kanske de satt dit den igen.

De påstår att det är mitt fel.

"Aj fan" på ren svenska.
Läs denna tråd och bli illa berörd:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=342938

Tack. Ja det låter som för mig typ.

Om en motor skär sig som de säger. Brukar det då läcka olja?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 april 2023 · 17 485 Inlägg

draags skrev:

Hybrid_ skrev:

draags skrev:

Det vet jag inte - eftersom verkstaden som också servat bilen haft den så kanske de satt dit den igen.

De påstår att det är mitt fel.

"Aj fan" på ren svenska.
Läs denna tråd och bli illa berörd:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=342938

Tack. Ja det låter som för mig typ.

Om en motor skär sig som de säger. Brukar det då läcka olja?

Det varierar lite. Men att en Hyundai från 2017 ska ha slukat så mycket olja på en månad så den tar slut på den korta tiden känns inte rimligt. Sen gjorde ni ett generalfel: Om oljelampan tänds efter en så kort tid efter service är det röd flagg på. Något har hänt. Men är man okunnig om bilar så? Alla kan inte veta detta.

Scenario 1: Bottenplugg ej åtdragen, oljan rann ut.

Scenario 2: Verkstaden som fyllde på olja har en fatpump motorolja med autoavslag. Ska den ha 4,8 liter olja och teknikern ställer in 0,48 liter olja i stället så kan den mycket väl överleva en månad. Men då borde den rullat ett tag till om ni fyllde på korrekt nivå. Eller så var det försent.

Scenario 3: Någon som har en idé???

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
draags
17 april 2023 · 26 Inlägg

Hybrid_ skrev:

draags skrev:

Hybrid_ skrev:

"Aj fan" på ren svenska.
Läs denna tråd och bli illa berörd:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=342938

Tack. Ja det låter som för mig typ.

Om en motor skär sig som de säger. Brukar det då läcka olja?

Det varierar lite. Men att en Hyundai från 2017 ska ha slukat så mycket olja på en månad så den tar slut på den korta tiden känns inte rimligt. Sen gjorde ni ett generalfel: Om oljelampan tänds efter en så kort tid efter service är det röd flagg på. Något har hänt. Men är man okunnig om bilar så? Alla kan inte veta detta.

Scenario 1: Bottenplugg ej åtdragen, oljan rann ut.

Scenario 2: Verkstaden som fyllde på olja har en fatpump motorolja med autoavslag. Ska den ha 4,8 liter olja och teknikern ställer in 0,48 liter olja i stället så kan den mycket väl överleva en månad. Men då borde den rullat ett tag till om ni fyllde på korrekt nivå. Eller så var det försent.

Scenario 3: Någon som har en idé???

Dom påstår att det beror på att jag inte bytt olja tillräckligt ofta.

Men frågan är. Det var oljefläckar när bärgaren kom. Kan detta bero på att motorn skurit sig?

Jag borde såklart bogserat den direkt. Men jag är helt rudis på bilar. Vilket gör att allt det säger på verkstan inte säger mig nått. Men när jag ifrågasatte dem så blev de irriterade och kasta allt tillbaka på mig. Kändes som de försökte svära sig fria från ansvar.

draags
17 april 2023 · 26 Inlägg

Vad skulle ni rekommendera att jag kan göra?

Svårt för mig att bevisa saker.

jaka54
17 april 2023 · 5 734 Inlägg

Hej!
Sorgligt att se...men det där är ju "bara" ett av kamaxellagringarna! Man måste visserligen byta topplocket men...motorhaveri?! _Nej! Inte om allt annat på motorn är OKI.

Steff240
17 april 2023 · 1 018 Inlägg

draags skrev:

Hybrid_ skrev:
Ingen varningslampa som tänds i bilen?

Oljelampan lös - jag fyllde på olja och åkte en bit sen så la den av.

Hur länge lös den innan du fyllde på?
Hur mycket hällde du i?
Slocknade oljelampan efter påfyllning?

Steff240
17 april 2023 · 1 018 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Sorgligt att se...men det där är ju "bara" ett av kamaxellagringarna! Man måste visserligen byta topplocket men...motorhaveri?! _Nej! Inte om allt annat på motorn är OKI.

Risken är väl rätt stor att övriga lager i motorn är i liknande skick om motorn gått med bristfällig smörjning ett tag...

draags
17 april 2023 · 26 Inlägg

Steff240 skrev:

draags skrev:

Hybrid_ skrev:
Ingen varningslampa som tänds i bilen?

Oljelampan lös - jag fyllde på olja och åkte en bit sen så la den av.

Hur länge lös den innan du fyllde på?
Hur mycket hällde du i?
Slocknade oljelampan efter påfyllning?

Oj kort tid.

Jag hällde i en flaska.

Ja då slocknade den

jaka54
17 april 2023 · 5 734 Inlägg

Visst kan vevaxelager också ha skadats!
"draags" Kollade du inte oljenivån? Finns det ingen oljesticka ?

Low
17 april 2023 · 3 313 Inlägg

Har du följt alla service intervaller tidigare?

draags
17 april 2023 · 26 Inlägg

jaka54 skrev:
Visst kan vevaxelager också ha skadats!
"draags" Kollade du inte oljenivån? Finns det ingen oljesticka ?

Jag kollade inte innan jag hällde på eftersom jag enbart tänkte att få i olja. Det var såklart fel. Men blev orolig när det lös och ja det är så klart inte bra.

Senast redigerat av draags (17 april 2023)

Steff240
17 april 2023 · 1 018 Inlägg

Hur är det på dessa bilar, är det gul oljeNIVÅ-varning och röd OLJETRYCK-VARNING?

Isåfall vilken lampa lös?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 april 2023 · 17 485 Inlägg

Steff240 skrev:
Hur är det på dessa bilar, är det gul oljeNIVÅ-varning och röd OLJETRYCK-VARNING?

Isåfall vilken lampa lös?

I egenskap av Hyundai-guru som jobbar med dessa dagligen borde jag veta detta men det gör jag inte. Jobbar bara med fabriksnya bilar. Det lyser aldrig oljelampor på nya bilar (Inte på de 5 år jag haft jobbet iaf)...

Men TS hällde i olja och lampan slocknade. Den borde verkligen rullat ett tag då. Att den läckte olja senare som slutade i motorhaveri luktar verkstadsfel. Skruva på locket där man häller på oljan ordentligt är också en bra grej att göra. Men hoppade det av så bör ju motorrummet se ut som fan...

Hur långt har bilen gått?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
17 april 2023 · 5 087 Inlägg

Om verkstaden hade slarvat borde oljevarningen tänts när du åkte från verkstaden kan jag tycka. Om dom inte missat att dragit oljepluggen så den lossnat eller oljefiltret sett löst och trillat av.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang