Motorhaveri - Varför

Steff240
18 april 2023 · 1 018 Inlägg

draags skrev:

Mossan1 skrev:

draags skrev:

Den är servad men har gjort det på icke märkesverkstäder. Dessvärre.

Det är irrelevant att det är icke märkesverkstäder som servat, så länge det är gjort enl schema.
Men för att få ett så kraftigt lagerhaveri har det gått många tusentals mil för länge. (Om det skulle vara orsaken)

Lagerhaveriet på bilden kan jag inte se hur det skulle skapa oljeläckage.  Om en vevstake slår ut genom blocket = ja.
Oljeläckaget låter som orsaken.

VAR det läckte är superintressant!
För det är sannolikt grundfelet!

Lossnad oljeplugg eller oljefilter är felmontering vid service. Punkt.
Plötsligt annat fel är möjligt, men osannolikt.
Börja med frågorna och energin där.

Glömdes påfyllningen har jag svårt att se att annat än en blygsam mängd skvätt ut.  Brukar sitta plastkåpa strax under så det INTE ska spruta på locket.

Okej om vi leker med tanken att jag köper en bil från 2017 och som inte varit servad och sen lämnar den på service etc. Är det då att räkna med att detta kan hända.

Försöker lära mig lite mer om bilar när jag köper nästa bil begagnad.

Köper du en 6 år gammal bil som aldrig varit inne på service så ber du om problem...
(förutsatt att det inte är en riktig lågmilare, typ 1000-1500 mil)

Lucif3r
18 april 2023 · 2 215 Inlägg

Även utan oljebyte på sen bilen var ny ska det inte kunna bli så där. För att det ska bli så där på kort tid behöver det i princip vara snustorrt på olja.
Inte ens "alldeles nyss" tänd oljelampa orsakar sånt där, man lär köra skapligt länge innan det gnager i sig så mycket metall.
Igensatt oljekanal? Visst, det är möjligt, men långsökt på en så pass ny bil(såvida det inte är ett välkänt problem på den motorn). Det är f.ö. inget man kan se på en service, om man inte har världens tur att problemet sitter precis under oljelocket då, men inte ens då är det säkert att man reagerar på det. Definitivt inget som ingår i någon som helst service iaf.

För mig finns det bara ett scenario som kan skyllas på verkstaden, och det är att dom glömt fylla på olja alt. inte dragit åt oljeplugg/filter så all olja sprutat ut. Med fotnoten att du kört alldeles för länge med lysande varningslampa("ja men det var ju bara 2 mil hem och jag var jä.. pissnödig, det överlever den nog..." t ex).

Om inte, så har problemet funnits där väldigt länge, och det är en slump att raset hände efter service.
Och andra sidan, om så är fallet, så borde den gamla oljan haft väldigt mycket metallspån i sig, vilket man kan tycka dom skulle sett när dom tömde oljan... Fast jag vet att många verkstäder bara lossar pluggen och går och gör något annat medans oljan rinner ut, utan att kolla den. Tidseffektivt, men man kan då missa sånna här saker då...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2023 · 17 485 Inlägg

Lucif3r skrev:
Även utan oljebyte på sen bilen var ny ska det inte kunna bli så där. För att det ska bli så där på kort tid behöver det i princip vara snustorrt på olja.
Inte ens "alldeles nyss" tänd oljelampa orsakar sånt där, man lär köra skapligt länge innan det gnager i sig så mycket metall.
Igensatt oljekanal? Visst, det är möjligt, men långsökt på en så pass ny bil(såvida det inte är ett välkänt problem på den motorn). Det är f.ö. inget man kan se på en service, om man inte har världens tur att problemet sitter precis under oljelocket då, men inte ens då är det säkert att man reagerar på det. Definitivt inget som ingår i någon som helst service iaf.

För mig finns det bara ett scenario som kan skyllas på verkstaden, och det är att dom glömt fylla på olja alt. inte dragit åt oljeplugg/filter så all olja sprutat ut. Med fotnoten att du kört alldeles för länge med lysande varningslampa("ja men det var ju bara 2 mil hem och jag var jä.. pissnödig, det överlever den nog..." t ex).

Om inte, så har problemet funnits där väldigt länge, och det är en slump att raset hände efter service.
Och andra sidan, om så är fallet, så borde den gamla oljan haft väldigt mycket metallspån i sig, vilket man kan tycka dom skulle sett när dom tömde oljan... Fast jag vet att många verkstäder bara lossar pluggen och går och gör något annat medans oljan rinner ut, utan att kolla den. Tidseffektivt, men man kan då missa sånna här saker då...

Nej. Inga återkallelser gått ut på det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 april 2023 · 13 744 Inlägg

det är ju lätt att vara efterklok men om man får problem kort efter en service så ska man alltid undvika att få bilen körd till den verkstaden innan man verkligen vet att dom inte gjort något fel.. för har dom bilen kan dom dölja det dom gjort fel.

den har ju helt klart gått utan olja..  för det där råkar inte bara hända.
första stället som blir utan olja är ju toppen.   
det man ska ta sig en funderar på är vart oljan tagit vägen när den valde att inte vara kvar i motorn..    man borde se rätt tydliga spår över läckage.. 

jag har varit med om oljefilter som tätningen släpper och man tömmer ur all olja.   dåligt dragen oljeplugg är ju återkommande problem i hela världen..    det börjar med att det små droppar men kan sluta med att pluggen trillar ur helt.   långt ifrån ett ovanligt problem efter oljebyte... någon stressar på för att bli klara snabbt för att tjäna mer pengar så dom skruvar i pluggen förhand för att sen hämta verktyget för att dra fast pluggen och glömmer att dra åt den i stressen..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
19 april 2023 · 7 290 Inlägg

Growe skrev:
det är ju lätt att vara efterklok men om man får problem kort efter en service så ska man alltid undvika att få bilen körd till den verkstaden innan man verkligen vet att dom inte gjort något fel.. för har dom bilen kan dom dölja det dom gjort fel.

den har ju helt klart gått utan olja..  för det där råkar inte bara hända.
första stället som blir utan olja är ju toppen.   
det man ska ta sig en funderar på är vart oljan tagit vägen när den valde att inte vara kvar i motorn..    man borde se rätt tydliga spår över läckage.. 

jag har varit med om oljefilter som tätningen släpper och man tömmer ur all olja.   dåligt dragen oljeplugg är ju återkommande problem i hela världen..    det börjar med att det små droppar men kan sluta med att pluggen trillar ur helt.   långt ifrån ett ovanligt problem efter oljebyte... någon stressar på för att bli klara snabbt för att tjäna mer pengar så dom skruvar i pluggen förhand för att sen hämta verktyget för att dra fast pluggen och glömmer att dra åt den i stressen..

mm en jag känner kör bärgningsbil, han hämtade en Volvo från ÅF, 600 meter fint spår på gatan då den glömt dra fast oljefilter

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
draags
20 april 2023 · 26 Inlägg

Jag har äntligen fått svar och så här säger dom:

Vi gjorde en service 72 månaders service på din bil 26/1 2023 vid mätarställning 116388 km. Sedan lämnades bilen till oss 02/24 2023 då du informerade att servicelampan fortfarande varnade för service.  När bilen tas in för kontroll visar det sig att bilen har tänt motorlampan. Vi läser av felkod P2096 (bränsleinställning efter katalysator trimsystem för mager bank1. Vi raderar felkod och lämnar ut bil till kund.

Bilen kommer till oss med bärgare 03/30 2023, fel på bilen enligt bärgarens uppdragsrapport är elfel, startar inte urladdat batteri. Mätarställning 119638 km.

Felsökning genomförs, uppladdning batteri bil startar ej, mekaniker misstänker kamkedja p.g.a dålig kompression. Demontering ventilkåpa för kontroll av kamkedja samt inställningar.  Vid detta arbete konstateras att avgaskamaxel ej rör sig.  Bulten till avgaskamaxeldrevet brusten. Vid demontering överfall avgaskamaxel så konstateras att avgaskamaxel har skurit, troligtvis på grund bristnade smörjning. Demont lageröverfall insugskamaxel utan anmärkning.

Vi förklarade att ett motorbyte med begagnad motor skulle vara en lämplig åtgärd. Kund  hämtade sedan bilen.

draags
20 april 2023 · 26 Inlägg

draags skrev:
Jag har äntligen fått svar och så här säger dom:

Vi gjorde en service 72 månaders service på din bil 26/1 2023 vid mätarställning 116388 km. Sedan lämnades bilen till oss 02/24 2023 då du informerade att servicelampan fortfarande varnade för service.  När bilen tas in för kontroll visar det sig att bilen har tänt motorlampan. Vi läser av felkod P2096 (bränsleinställning efter katalysator trimsystem för mager bank1. Vi raderar felkod och lämnar ut bil till kund.

Bilen kommer till oss med bärgare 03/30 2023, fel på bilen enligt bärgarens uppdragsrapport är elfel, startar inte urladdat batteri. Mätarställning 119638 km.

Felsökning genomförs, uppladdning batteri bil startar ej, mekaniker misstänker kamkedja p.g.a dålig kompression. Demontering ventilkåpa för kontroll av kamkedja samt inställningar.  Vid detta arbete konstateras att avgaskamaxel ej rör sig.  Bulten till avgaskamaxeldrevet brusten. Vid demontering överfall avgaskamaxel så konstateras att avgaskamaxel har skurit, troligtvis på grund bristnade smörjning. Demont lageröverfall insugskamaxel utan anmärkning.

Vi förklarade att ett motorbyte med begagnad motor skulle vara en lämplig åtgärd. Kund  hämtade sedan bilen.

Vad tänker ni proffs om detta?

Lucif3r
20 april 2023 · 2 215 Inlägg

Att du kört alldeles för länge med en lysande MOTORLAMPA, och tydligen inte kan se skillnad på en SERVICE lampa och en MOTORlampa.

Det enda jag motsäger mig ang. verkstaden är att dom lämnade ut en bil som hade felkod på att den gick för magert...

W123-76
20 april 2023 · 72 Inlägg

Kammen skurit och vridit lös/av bulten, Tror mer på att något gett sig i motorn, kanske drivning till oljepumpen?
Kan inget om kia men en del moderna motorer har en kuggrem i tråget som driver pumpen, Går den av eller rensar tänderna tappar man allt oljetryck och i vissa fall skär kammen fort och såklart tar även andra lager i motorn skada med. Ifall de glömt dra oljepluggen borde du sett oljefläckar innan den skar. o ifall de inte fyllt olja alls skulle den inte fungerat problemfritt i 1 månad.
Varit med om en fordmotor som skurit på kammen, då satt nån sorts gummitätning fast å täppte i oljekanalen till toppen. Gick inte förklara hur den kommit dit heller.

Senast redigerat av W123-76 (20 april 2023)

Das beste oder nichts!
xXSammy
21 april 2023 · 6 576 Inlägg

Kan hända mycket på ~300 mil

Ligger i ägarens ansvar att hålla koll på oljenivån, även om bilen är nyservad. Bör kontrolleras varje, varannan tankning av bilen likså övriga vätskenivåer som bromsvätska och kylvätska.

Gångerna fd. kollegor har glömt att dra åt/satt dubbla packningar så märktes det direkt, samma dag eller dagen efter. Eller att ägaren kommer in och säger att bilen drar olja/varnar för låg nivå (Ej tryck).

Trots klassikern på okunskap med "radera felkoder och prova för bilen sätter dessa nog bara på skoj" så har den felkoden ingenting med oljetryck eller smörjning att göra.

De/Dem
draags
21 april 2023 · 26 Inlägg

Lucif3r skrev:
Att du kört alldeles för länge med en lysande MOTORLAMPA, och tydligen inte kan se skillnad på en SERVICE lampa och en MOTORlampa.

Det enda jag motsäger mig ang. verkstaden är att dom lämnade ut en bil som hade felkod på att den gick för magert...

Att jag är okunnig kanske är en sak men jag körde inte för länge - åkte in direkt.

draags
21 april 2023 · 26 Inlägg

xXSammy skrev:
Kan hända mycket på ~300 mil

Ligger i ägarens ansvar att hålla koll på oljenivån, även om bilen är nyservad. Bör kontrolleras varje, varannan tankning av bilen likså övriga vätskenivåer som bromsvätska och kylvätska.

Gångerna fd. kollegor har glömt att dra åt/satt dubbla packningar så märktes det direkt, samma dag eller dagen efter. Eller att ägaren kommer in och säger att bilen drar olja/varnar för låg nivå (Ej tryck).

Trots klassikern på okunskap med "radera felkoder och prova för bilen sätter dessa nog bara på skoj" så har den felkoden ingenting med oljetryck eller smörjning att göra.

Jag har kollat detta men kanske inte den tiden mellan service och haveri.

draags
21 april 2023 · 26 Inlägg

Lucif3r skrev:
Att du kört alldeles för länge med en lysande MOTORLAMPA, och tydligen inte kan se skillnad på en SERVICE lampa och en MOTORlampa.

Det enda jag motsäger mig ang. verkstaden är att dom lämnade ut en bil som hade felkod på att den gick för magert...

Dom påstår att jag påtalar servicelampan vilket jag inte gjorde. men men Jag påtalade vid första servicen att jag vill ha koll så att motorn inte brakar och även den gången efter.

Senast redigerat av draags (21 april 2023)

draags
21 april 2023 · 26 Inlägg

W123-76 skrev:
Kammen skurit och vridit lös/av bulten, Tror mer på att något gett sig i motorn, kanske drivning till oljepumpen?
Kan inget om kia men en del moderna motorer har en kuggrem i tråget som driver pumpen, Går den av eller rensar tänderna tappar man allt oljetryck och i vissa fall skär kammen fort och såklart tar även andra lager i motorn skada med. Ifall de glömt dra oljepluggen borde du sett oljefläckar innan den skar. o ifall de inte fyllt olja alls skulle den inte fungerat problemfritt i 1 månad.
Varit med om en fordmotor som skurit på kammen, då satt nån sorts gummitätning fast å täppte i oljekanalen till toppen. Gick inte förklara hur den kommit dit heller.

Det var olja på platsen när den skar.

Low
21 april 2023 · 3 313 Inlägg

Om den har läckt olja, hur ser din parkeringsplats ut?...

jaka54
21 april 2023 · 5 734 Inlägg

"Dom påstår att jag påtalar servicelampan vilket jag inte gjorde. men men Jag påtalade vid första servicen att jag vill ha koll så att motorn inte brakar och även den gången efter."

Vad menar du??? Förstår inte ett dugg!

draags
21 april 2023 · 26 Inlägg

Low skrev:
Om den har läckt olja, hur ser din parkeringsplats ut?...

Jag har ingen egen men där jag brukar stå så verkar det vara olja på backen.

draags
21 april 2023 · 26 Inlägg

jaka54 skrev:
"Dom påstår att jag påtalar servicelampan vilket jag inte gjorde. men men Jag påtalade vid första servicen att jag vill ha koll så att motorn inte brakar och även den gången efter."

Vad menar du??? Förstår inte ett dugg!

Sorry otydlig. menar på att jag inte snackade om någon service lampa.

Och att jag vid service påtalade att jag var orolig kring motorn och att jag inte ville råka ut för haveri.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 april 2023 · 17 485 Inlägg

Tidigare servicar är av intresse här. Ämnet har ju varit uppe innan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
21 april 2023 · 3 110 Inlägg

draags skrev:

Lucif3r skrev:
Att du kört alldeles för länge med en lysande MOTORLAMPA, och tydligen inte kan se skillnad på en SERVICE lampa och en MOTORlampa.

Det enda jag motsäger mig ang. verkstaden är att dom lämnade ut en bil som hade felkod på att den gick för magert...

Att jag är okunnig kanske är en sak men jag körde inte för länge - åkte in direkt.

Är det oljetryckslampan som tänds ska man stanna omedelbart (helst stanna motorn direkt och rulla in till vägkanten) och även då är det oftast för sent då lager etc tagit skada av så låg oljenivå att trycket gått ner.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang