Lucif3r skrev:
Även utan oljebyte på sen bilen var ny ska det inte kunna bli så där. För att det ska bli så där på kort tid behöver det i princip vara snustorrt på olja.
Inte ens "alldeles nyss" tänd oljelampa orsakar sånt där, man lär köra skapligt länge innan det gnager i sig så mycket metall.
Igensatt oljekanal? Visst, det är möjligt, men långsökt på en så pass ny bil
(såvida det inte är ett välkänt problem på den motorn). Det är f.ö. inget man kan se på en service, om man inte har världens tur att problemet sitter precis under oljelocket då, men inte ens då är det säkert att man reagerar på det. Definitivt inget som ingår i någon som helst service iaf.
För mig finns det bara ett scenario som kan skyllas på verkstaden, och det är att dom glömt fylla på olja alt. inte dragit åt oljeplugg/filter så all olja sprutat ut. Med fotnoten att du kört alldeles för länge med lysande varningslampa("ja men det var ju bara 2 mil hem och jag var jä.. pissnödig, det överlever den nog..." t ex).
Om inte, så har problemet funnits där väldigt länge, och det är en slump att raset hände efter service.
Och andra sidan, om så är fallet, så borde den gamla oljan haft väldigt mycket metallspån i sig, vilket man kan tycka dom skulle sett när dom tömde oljan... Fast jag vet att många verkstäder bara lossar pluggen och går och gör något annat medans oljan rinner ut, utan att kolla den. Tidseffektivt, men man kan då missa sånna här saker då...