17 april 2023
Trådstartare
Hej, detta är mitt första inlägg här på garaget.org. Har läst reglerna och ska försöka göra mitt bästa för att förhålla mig till de.
Har ett problem med min BMW 330i från 2017.
Jag tappar glykol från expansionskärlet. Har provtryckt både det kärlet samt det stora till kylaren. Resulterade i att systemet var tätt. Men jag tappar som sagt glykol från expansionskärlet, och behöver fylla på med glykol kanske varannan dag, bara lite, men tillräckligt för det ska vara ett fel.
När bilen står på tomgång med växel i, så märker man att bilen går upp lite i varv, inte mycket men lite. Och man hör hur den jobbar. Har försökt luska lite genom att läsa mig fram om det men blir inte klok(är heller inte så kunnig inom detta område). Var på en verkstad då de provtryckte det, och kunde inte hitta läckage och allt höll sitt tryck. Deras gissningar var så spridda så vet inte vart jag ska ta vägen. De nämnde i stort sett tre alternativ :
1- termostaten
2- vattenpumpen
3- att det kunde vara en liiiten spricka i kylaren någonstans som det sipprar ut lite kylarvätska.
Jag tror inte på alternativ 3. Då ingen vätska försvinner från kylarvätska tanken.
Ringde mechanum, och de sa att de kunde lokalisera problemet. Men de debiterar nästan 2000kr bara för att hitta felet.
Så min fråga till er, är om någon suttit på samma problem som jag gör, eller hört någon annan som varit med om samma problem? Samt bor någon i närheten av Malmö som kanske kan försöka lokalisera problem/felsöka sig fram till vad det kan vara?
Svar uppskattas! Mvh Simon