1953
Sök

Kylarproblem BMW 330i 2017års modell

4 Inlägg
17 april 2023
Trådstartare
#1
Hej, detta är mitt första inlägg här på garaget.org. Har läst reglerna och ska försöka göra mitt bästa för att förhålla mig till de.

Har ett problem med min BMW 330i från 2017.

Jag tappar glykol från expansionskärlet. Har provtryckt både det kärlet samt det stora till kylaren. Resulterade i att systemet var tätt. Men jag tappar som sagt glykol från expansionskärlet, och behöver fylla på med glykol kanske varannan dag, bara lite, men tillräckligt för det ska vara ett fel.

När bilen står på tomgång med växel i, så märker man att bilen går upp lite i varv, inte mycket men lite. Och man hör hur den jobbar. Har försökt luska lite genom att läsa mig fram om det men blir inte klok(är heller inte så kunnig inom detta område). Var på en verkstad då de provtryckte det, och kunde inte hitta läckage och allt höll sitt tryck. Deras gissningar var så spridda så vet inte vart jag ska ta vägen. De nämnde i stort sett tre alternativ :
1- termostaten
2- vattenpumpen
3- att det kunde vara en liiiten spricka i kylaren någonstans som det sipprar ut lite kylarvätska.

Jag tror inte på alternativ 3. Då ingen vätska försvinner från kylarvätska tanken.

Ringde mechanum, och de sa att de kunde lokalisera problemet. Men de debiterar nästan 2000kr bara för att hitta felet.

Så min fråga till er, är om någon suttit på samma problem som jag gör, eller hört någon annan som varit med om samma problem? Samt bor någon i närheten av Malmö som kanske kan försöka lokalisera problem/felsöka sig fram till vad det kan vara?

Svar uppskattas! Mvh Simon

6 483 Inlägg
17 april 2023
#2
På din beskrivning låter det som att topplockspackningen gått åt h....!
Ett enkelt sätt att kontrollera (men inte till 100% säkert tyvärr) är att mäta om det finns avgaser i expansionskärlet. Biltema säljer en sats för ca 700:- som man enkelt själv kan avläsa om det finns avgaser i expansionskärlet.
Varför jag påstår att testet inte är 100% säkert beror på att topplockspackningen kan ha en spricka som gör att vatten läcker ut från blocket eller toppen, men att  gaser från förbränningsrummen inte kommer i kontakt med kylarvattnet.


4 Inlägg
17 april 2023
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
På din beskrivning låter det som att topplockspackningen gått åt h....!
Ett enkelt sätt att kontrollera (men inte till 100% säkert tyvärr) är att mäta om det finns avgaser i expansionskärlet. Biltema säljer en sats för ca 700:- som man enkelt själv kan avläsa om det finns avgaser i expansionskärlet.
Varför jag påstår att testet inte är 100% säkert beror på att topplockspackningen kan ha en spricka som gör att vatten läcker ut från blocket eller toppen, men att  gaser från förbränningsrummen inte kommer i kontakt med kylarvattnet.

Så tacksam för detta svaret. Fick ett liknande tips att det kan vara det. Men också fått tips om att det kan vara locket till expansionskärlet som är kass. Tätningen där. Men ska givetvis luska vidare i detta. Stort tack till dig!

Forummoderator
18 302 Inlägg
17 april 2023
#4
Det är nog toppen som gått. Byt/renovera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
17 april 2023
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Det är nog toppen som gått. Byt/renovera.

Kan man köra så ett tag? eller vad säger du?

4 Inlägg
19 april 2023
Trådstartare
#6
Hybrid_ skrev:
Det är nog toppen som gått. Byt/renovera.

Konstigt nog, testade köra ac på full effekt. Då uppstod inte problemet med att bilen började varva när den låg i drive…

Ruter Knekt
748 Inlägg
19 april 2023
#7
Simpwow skrev:
Hybrid_ skrev:
Det är nog toppen som gått. Byt/renovera.

Konstigt nog, testade köra ac på full effekt. Då uppstod inte problemet med att bilen började varva när den låg i drive…

Maskerar nog bara ett fel. Inte så konstigt egentligen, men låter bli att spekulera snillrikt.

Något sen på bollen


Sök