Köpråd: Portabel A/C till bil?

Jesper328
26 april 2023 · 2 373 Inlägg

Mors!

Nu är det ju såhär att jag har lyckats köpa en skåpbil utan A/C, och tänkte hitta någon vettig lösning på det problemet.

Har ni några erfarenheter av mindre och portabel luftkonditionering?
Jag har kikat lite på såna här pjäser man fyller med vatten vilket eventuellt skulle kunna funka?
Det är ju trots allt en skåpbil, så det är ju inga 10m3 som skall kylas ned.

Växelriktare har jag monterad i bilen så det kvittar om det går på 12v eller 230v.

Hilfe, vielen dank. smile

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
26 april 2023 · 10 280 Inlägg

Jesper328 skrev:
Mors!

Nu är det ju såhär att jag har lyckats köpa en skåpbil utan A/C, och tänkte hitta någon vettig lösning på det problemet.

Har ni några erfarenheter av mindre och portabel luftkonditionering?
Jag har kikat lite på såna här pjäser man fyller med vatten vilket eventuellt skulle kunna funka?
Det är ju trots allt en skåpbil, så det är ju inga 10m3 som skall kylas ned.

Växelriktare har jag monterad i bilen så det kvittar om det går på 12v eller 230v.

Hilfe, vielen dank. smile

Dom man fyller med vatten är helt odugliga... Men har du alltså tänkt ha en så´n AC på hjul man har hemma stående i bilen för at kyla den? big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 april 2023 · 17 485 Inlägg

Tänkte du på något i denna stilen?

https://outl1.se/portabel-ac?gclid=CjwK … GwQAvD_BwE

Hur mycket klarar din inverter? Dessa drar mycket. Räkna med 60-70A från bilens batteri.

P=U*I

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
26 april 2023 · 2 828 Inlägg

Den länkade drar 2000w ca.
2000w / 12v =166 Ampere ungefär.
Lägg därtill förlusterna i en omvandlare.
Som att köra startmotorn i ganska många minusgrader.

Inte bara en herrejössesomvandlare och herrehössesbatteri utan troligen en extra generator i bilen behövs också.
Lämplig kontinuerlig 230v förbrukning från 12v i en standardbil under färd är nog typ 200w = 16A vid 12v.
(Ev klarar den något (Lite) mer, beroende på bilmodell och hur den körs.)
Annars blir det nog spänningsdippar på tomgång. Generatorn kanske är på 140A men bilen drar en del i sig, och den ger inte 140A på tomgång.
Sen behöver batteriet laddas upp också. Man kan inte ha hur stor strömomsättning som helst.

Senast redigerat av Mossan1 (26 april 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 april 2023 · 17 485 Inlägg

Mossan1 skrev:
Den länkade drar 2000w ca.
2000w / 12v =166 Ampere ungefär.
Lägg därtill förlusterna i en omvandlare.
Som att köra startmotorn i ganska många minusgrader.

Inte bara en herrejössesomvandlare och herrehössesbatteri utan troligen en extra generator i bilen behövs också.
Lämplig kontinuerlig 230v förbrukning från 12v i en standardbil under färd är nog typ 200w = 16A vid 12v.
(Ev klarar den något (Lite) mer, beroende på bilmodell och hur den körs.)
Annars blir det nog spänningsdippar på tomgång. Generatorn kanske är på 140A men bilen drar en del i sig, och den ger inte 140A på tomgång.
Sen behöver batteriet laddas upp också. Man kan inte ha hur stor strömomsättning som helst.

Måste räknat fel (Jag alltså) Men tack. Låter rimligt.

Som delvis OT kan jag nämna att det monterades en Kupévärmare (1400w) på hatthyllan bak i en MB 190D -87 för många år sedan. En inverter på max ut 1500W skulle fixa det. Nej... Däremot så gick den fint på halvfart, 650W. Så länge man körde...

Men bra vi pratar om detta. Vintern kommer. Måste fixa värme i Swift.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
26 april 2023 · 5 526 Inlägg

Portabel AC och ett elverk borde ju funka tycker jag.
Man får ju dra ut elverkets avgasrör genom golvet så man inte kvävs men annars lär det funka om man kan leva med oljudet tongue

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Jesper328
26 april 2023 · 2 373 Inlägg

Brådhis & Hybrid:
Njaaa, en större pjäs som man har inomhus går bort direkt då jag varken har generator eller inverter nog att fixa en sådan.
Invertern ligger på 500w.. används mest för att driva batteriladdare, skrivare, osv.

Vill ju gärna ha en mindre gasvariant vilket verkar vara svårt att hitta.
Tråkigt att de vattenfyllda inte var något att ha då de inte verkar ha en så enorm strömförbrukning. big_smile

Senast redigerat av Jesper328 (26 april 2023)

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
27 april 2023 · 10 280 Inlägg

Jesper328 skrev:
Brådhis & Hybrid:
Njaaa, en större pjäs som man har inomhus går bort direkt då jag varken har generator eller inverter nog att fixa en sådan.
Invertern ligger på 500w.. används mest för att driva batteriladdare, skrivare, osv.

Vill ju gärna ha en mindre gasvariant vilket verkar vara svårt att hitta.
Tråkigt att de vattenfyllda inte var något att ha då de inte verkar ha en så enorm strömförbrukning. big_smile

Finns ett direkt samband där, det går åt energi för att transportera bort värme. smile Det går ju som bekant inte att skapa kyla...

Senast redigerat av Brådhis (27 april 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MammDiin
27 april 2023 · 2 019 Inlägg

Mossan1 skrev:
Den länkade drar 2000w ca.
2000w / 12v =166 Ampere ungefär.
Lägg därtill förlusterna i en omvandlare.
Som att köra startmotorn i ganska många minusgrader.

Inte bara en herrejössesomvandlare och herrehössesbatteri utan troligen en extra generator i bilen behövs också.
Lämplig kontinuerlig 230v förbrukning från 12v i en standardbil under färd är nog typ 200w = 16A vid 12v.
(Ev klarar den något (Lite) mer, beroende på bilmodell och hur den körs.)
Annars blir det nog spänningsdippar på tomgång. Generatorn kanske är på 140A men bilen drar en del i sig, och den ger inte 140A på tomgång.
Sen behöver batteriet laddas upp också. Man kan inte ha hur stor strömomsättning som helst.

Kyleffekten är väl ett resultat av förbrukning och energieffektivitet. Den länkade har EER på 2,6 vilket gör att den ger ut 2,6 gånger mera energi än den förbrukar. Så den drar runt 800W och kyleffekten är 2000W.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang