Hybrid_
Forum- och sitemoderator
26 april 2023
· 17 485 Inlägg
Mossan1 skrev:
Den länkade drar 2000w ca.
2000w / 12v =166 Ampere ungefär.
Lägg därtill förlusterna i en omvandlare.
Som att köra startmotorn i ganska många minusgrader.
Inte bara en herrejössesomvandlare och herrehössesbatteri utan troligen en extra generator i bilen behövs också.
Lämplig kontinuerlig 230v förbrukning från 12v i en standardbil under färd är nog typ 200w = 16A vid 12v.
(Ev klarar den något (Lite) mer, beroende på bilmodell och hur den körs.)
Annars blir det nog spänningsdippar på tomgång. Generatorn kanske är på 140A men bilen drar en del i sig, och den ger inte 140A på tomgång.
Sen behöver batteriet laddas upp också. Man kan inte ha hur stor strömomsättning som helst.
Måste räknat fel (Jag alltså) Men tack. Låter rimligt.
Som delvis OT kan jag nämna att det monterades en Kupévärmare (1400w) på hatthyllan bak i en MB 190D -87 för många år sedan. En inverter på max ut 1500W skulle fixa det. Nej... Däremot så gick den fint på halvfart, 650W. Så länge man körde...
Men bra vi pratar om detta. Vintern kommer. Måste fixa värme i Swift.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!