Stereon har lagt av (eftermarknad)

Nevadacontra
12 maj 2023 · 234 Inlägg

Brådhis skrev:

Nevadacontra skrev:

Brådhis skrev:

Eftersom det ser ut som dålig kontakt, så menar jag att du kan dra en kabel förbi kontakten och det stiftet som är dåligt. Från tex baksidan av kontakterna.

Det bör inte vara några som helst problem att mäta en multimeter från baksidan av kontakterna, se till att du får kontakt med metallen på stiftet bara.

Jaha du menar så, jag har ju dock fått en likadan ny kabel med bra kontakt och det fungerar fortfarande inte, men ska försöka mäta i bilens egna kontakt.

Behöver bilen vara på eller räcker det med att tändningen är påslagen när jag mäter?

Sannolikt räcker det med tändning på, men varför inte kolla både och?

Du ska ju ha en konstantplus och en tändningsplus samt jord. Utan dessa blir det ingenting för stereon.

Ska testa båda.

Jag borde veta vad de termerna betyder men nej. Jag tror att konstantpuls är att strömmen hålls igång hela tiden och tändningspuls är att det skickas en signal till stereon att sättas på. Jord vet jag ju vad det är.

Det ska alltså visa 12V ungefär när jag sticker in piggarna i kontakten? Det jag är osäker på är om det spelar roll vilken färg jag sticker in vart, röd och svart.

Köpte enbart multimetern för att kolla mitt batteri haha

Brådhis * Voff voff *
12 maj 2023 · 10 279 Inlägg

Nevadacontra skrev:

Brådhis skrev:

Nevadacontra skrev:

Jaha du menar så, jag har ju dock fått en likadan ny kabel med bra kontakt och det fungerar fortfarande inte, men ska försöka mäta i bilens egna kontakt.

Behöver bilen vara på eller räcker det med att tändningen är påslagen när jag mäter?

Sannolikt räcker det med tändning på, men varför inte kolla både och?

Du ska ju ha en konstantplus och en tändningsplus samt jord. Utan dessa blir det ingenting för stereon.

Ska testa båda.

Jag borde veta vad de termerna betyder men nej. Jag tror att konstantpuls är att strömmen hålls igång hela tiden och tändningspuls är att det skickas en signal till stereon att sättas på. Jord vet jag ju vad det är.

Det ska alltså visa 12V ungefär när jag sticker in piggarna i kontakten? Det jag är osäker på är om det spelar roll vilken färg jag sticker in vart, röd och svart.

Köpte enbart multimetern för att kolla mitt batteri haha

Exakt, du har en konstant matning för stereons minne mm. Sedan har du en som slås på när du slår på tändningen som så att säga väcker stereon.

Försvinner tex tändningsstyrda spänningen kommer stereon inte vakna när du startar.

Röd är plus och svart är minus (jord). Det spelar i praktiken ingen roll hur du sätter dom i just det här fallet.

Dom du ska leta efter i kontaktstycket är röd, gul och svart.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nevadacontra
12 maj 2023 · 234 Inlägg

Brådhis skrev:

Nevadacontra skrev:

Brådhis skrev:

Sannolikt räcker det med tändning på, men varför inte kolla både och?

Du ska ju ha en konstantplus och en tändningsplus samt jord. Utan dessa blir det ingenting för stereon.

Ska testa båda.

Jag borde veta vad de termerna betyder men nej. Jag tror att konstantpuls är att strömmen hålls igång hela tiden och tändningspuls är att det skickas en signal till stereon att sättas på. Jord vet jag ju vad det är.

Det ska alltså visa 12V ungefär när jag sticker in piggarna i kontakten? Det jag är osäker på är om det spelar roll vilken färg jag sticker in vart, röd och svart.

Köpte enbart multimetern för att kolla mitt batteri haha

Exakt, du har en konstant matning för stereons minne mm. Sedan har du en som slås på när du slår på tändningen som så att säga väcker stereon.

Försvinner tex tändningsstyrda spänningen kommer stereon inte vakna när du startar.

Röd är plus och svart är minus (jord). Det spelar i praktiken ingen roll hur du sätter dom i just det här fallet.

Dom du ska leta efter i kontaktstycket är röd, gul och svart.

Vad bra, då hade jag rätt iallafall, tjohoo.

Jag har nu testat och piggarna går inte in där kablarna är, förstör mer än gör nytta känns det som.

Sen upptäckte jag en annan sak när jag gjorde en noggrann undersökning. Bifogar bilder. Den med gröna cirklar https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-205d00e2624d24451078b4096be2a174.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-707173ecb3ad58ec062179efaf6aefbd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-4e53fb109ec43dc21ab0ecc155a9980f.jpg

Brådhis * Voff voff *
12 maj 2023 · 10 279 Inlägg

Men nu visar du bilder på något helt annat kontaktstycke än det som tråden handlade om från början?!

Men ja, har dom skalat jorden sådär dåligt så lär ju fler saker vara skavt...

Senast redigerat av Brådhis (12 maj 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nevadacontra
12 maj 2023 · 234 Inlägg

Brådhis skrev:
Men nu visar du bilder på något helt annat kontaktstycke än det som tråden handlade om från början?!

Men ja, har dom skalat jorden sådär dåligt så lär ju fler saker vara skavt...

Ja det kontaktstycket jag skickade på först var den kabeln som var trasig, den fick jag ju ny av säljaren, skrev det i början. Alltså kabel härvan som följde med stereon. Det jag skickade på nu är bilens egna.

Öppnade stereon och mycket riktigt så är det svart på kretskortet där kabeln som smält suttit. Frågan är hur detta ska fixa sig.

Nevadacontra
12 maj 2023 · 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-7c95c5d1dc63254652e02dea72d8e65e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-1128bc580f839ab5ab8ad149506dd83a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-76e27a24cd69b6a8c930501eed8a7293.jpg

Röda kabel är tydligen till dvd spelaren om jag inte har fel. Känns som denna är oreparerbar

MammDiin
14 maj 2023 · 2 019 Inlägg

Nevadacontra skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-7c95c5d1dc63254652e02dea72d8e65e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-1128bc580f839ab5ab8ad149506dd83a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-76e27a24cd69b6a8c930501eed8a7293.jpg

Röda kabel är tydligen till dvd spelaren om jag inte har fel. Känns som denna är oreparerbar

Personligen hade jag testat att göra om lödningen där det är bränt och se om det löser problemet. Och om kontakten är bränd (svart) så hade försökt få den slipad så den blir blank med att skrapa med en flat mejsel eller försökt slipa med lite fint sandpapper. Och eventuellt tryckt ihop stiften i den kontakten lite mera för bättre kontakt.

Vad menar du är fel med den röda kabeln som går till vad jag antar är en motor till CD-läsaren?

Nevadacontra
15 maj 2023 · 234 Inlägg

MammDiin skrev:

Nevadacontra skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-7c95c5d1dc63254652e02dea72d8e65e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-1128bc580f839ab5ab8ad149506dd83a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-76e27a24cd69b6a8c930501eed8a7293.jpg

Röda kabel är tydligen till dvd spelaren om jag inte har fel. Känns som denna är oreparerbar

Personligen hade jag testat att göra om lödningen där det är bränt och se om det löser problemet. Och om kontakten är bränd (svart) så hade försökt få den slipad så den blir blank med att skrapa med en flat mejsel eller försökt slipa med lite fint sandpapper. Och eventuellt tryckt ihop stiften i den kontakten lite mera för bättre kontakt.

Vad menar du är fel med den röda kabeln som går till vad jag antar är en motor till CD-läsaren?

Jag skulle kunna göra det men då måste jag köpa en löd startset och jag är inte jätte high på att löda så jag skickar tillbaka allting till säljaren så får han titta på den. Han bad att jag skulle skicka allting till honom så det ordnar sig nog.

Den röda kabeln var lite lös i kopparn. De kollar väl på den också.

Den kabeln som är bränd använder jag inte för har fått en ny likadan.

Nevadacontra
17 maj 2023 · 234 Inlägg

Tänkte på detta med lödningen.
Räcker det med den här från Kjell&Co för att utföra arbetet? Tänkte jag måste ju få bort den gamla lödningen först. Rengöra med isopropanol är väl också viktigt?
Flux?
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v … 0-w-p40060

Senast redigerat av Nevadacontra (17 maj 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 maj 2023 · 17 478 Inlägg

Nevadacontra skrev:
Tänkte på detta med lödningen.
Räcker det med den här från Kjell&Co för att utföra arbetet? Tänkte jag måste ju få bort den gamla lödningen först. Rengöra med isopropanol är väl också viktigt?
Flux?
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v … 0-w-p40060

Har denna. Den är bra.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v … 8-w-p40747

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nevadacontra
17 maj 2023 · 234 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Nevadacontra skrev:
Tänkte på detta med lödningen.
Räcker det med den här från Kjell&Co för att utföra arbetet? Tänkte jag måste ju få bort den gamla lödningen först. Rengöra med isopropanol är väl också viktigt?
Flux?
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v … 0-w-p40060

Har denna. Den är bra.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v … 8-w-p40747

Det ingick ingen tenn där. Försöker komma undan så billigt som möjligt.

Behövs flux också?

MammDiin
17 maj 2023 · 2 019 Inlägg

Nevadacontra skrev:
Tänkte på detta med lödningen.
Räcker det med den här från Kjell&Co för att utföra arbetet? Tänkte jag måste ju få bort den gamla lödningen först. Rengöra med isopropanol är väl också viktigt?
Flux?
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v … 0-w-p40060

Om du suger bort lödtennet som är där så borde du klara dig utan flux för det finns vanligtvis färdigt i lödtennet som du tillsätter.
Går ju även att värma upp det som är där så de smälter ut igen och tar fast, men då brukar flux behövas så det flyter ut fint.
Finns ''No Clean'' fluxmedel som inte kräver rengöring efteråt.

Nevadacontra
21 maj 2023 · 234 Inlägg

MammDiin skrev:

Nevadacontra skrev:
Tänkte på detta med lödningen.
Räcker det med den här från Kjell&Co för att utföra arbetet? Tänkte jag måste ju få bort den gamla lödningen först. Rengöra med isopropanol är väl också viktigt?
Flux?
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v … 0-w-p40060

Om du suger bort lödtennet som är där så borde du klara dig utan flux för det finns vanligtvis färdigt i lödtennet som du tillsätter.
Går ju även att värma upp det som är där så de smälter ut igen och tar fast, men då brukar flux behövas så det flyter ut fint.
Finns ''No Clean'' fluxmedel som inte kräver rengöring efteråt.

Okej tack för svar. Har faktiskt aldrig lödit något så ska bli spännande. Men det jag tänkte på angående bilderna jag skickade på kretskortet. Jag vet inte om du sett det men runt själva lödtennet så ser det ut som att det är typ "smält" eller "glansigt". Vad beror det på och gör det något att det är så?

Så jag ska ta bort det gamla lödtennet och sedan löda dit nytt lödtenn, är det klart sen? Och behöver jag bara avlöda den som är svart, inte de andra runt om?

Senast redigerat av Nevadacontra (21 maj 2023)

MammDiin
21 maj 2023 · 2 019 Inlägg

Nevadacontra skrev:

MammDiin skrev:

Nevadacontra skrev:
Tänkte på detta med lödningen.
Räcker det med den här från Kjell&Co för att utföra arbetet? Tänkte jag måste ju få bort den gamla lödningen först. Rengöra med isopropanol är väl också viktigt?
Flux?
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v … 0-w-p40060

Om du suger bort lödtennet som är där så borde du klara dig utan flux för det finns vanligtvis färdigt i lödtennet som du tillsätter.
Går ju även att värma upp det som är där så de smälter ut igen och tar fast, men då brukar flux behövas så det flyter ut fint.
Finns ''No Clean'' fluxmedel som inte kräver rengöring efteråt.

Okej tack för svar. Har faktiskt aldrig lödit något så ska bli spännande. Men det jag tänkte på angående bilderna jag skickade på kretskortet. Jag vet inte om du sett det men runt själva lödtennet så ser det ut som att det är typ "smält" eller "glansigt". Vad beror det på och gör det något att det är så?

Så jag ska ta bort det gamla lödtennet och sedan löda dit nytt lödtenn, är det klart sen? Och behöver jag bara avlöda den som är svart, inte de andra runt om?

Kretskorten brukar ha en lack som skyddar så troligtvis den som smält av värmen. Eller så är det fluxmedlet som smält och spritt ut sig runt lödningen.

Du behöver bara löda den som är dålig, de andra ser bra ut på bilderna.  Sen så är det att kolla så säkringen bakpå stereon också är hel ifall du inte gjort det.

Sen när de löder så värmer du upp det som ska lödas med spetsen och tillsätter lödtenn från andra sidan. Du ska inte smälta lödtennet på lödspetsen utan det du löder ska vara varmt så lödtennet smälter när du trycker lödtråden mot det du ska löda ihop i detta fall mot benet och kopparn på kretskortet.

Sen så behöver du vanligen smälta lite lödtenn på spetsen först så du får större kontaktyta som leder värmen mot det du ska löda ihop.
Och när lödtennet flutit ut fint runt benet så tar du bort lödspetsen och förhoppningsvis får en blank och fin lödning.

Nevadacontra
21 maj 2023 · 234 Inlägg

MammDiin skrev:

Nevadacontra skrev:

MammDiin skrev:

Om du suger bort lödtennet som är där så borde du klara dig utan flux för det finns vanligtvis färdigt i lödtennet som du tillsätter.
Går ju även att värma upp det som är där så de smälter ut igen och tar fast, men då brukar flux behövas så det flyter ut fint.
Finns ''No Clean'' fluxmedel som inte kräver rengöring efteråt.

Okej tack för svar. Har faktiskt aldrig lödit något så ska bli spännande. Men det jag tänkte på angående bilderna jag skickade på kretskortet. Jag vet inte om du sett det men runt själva lödtennet så ser det ut som att det är typ "smält" eller "glansigt". Vad beror det på och gör det något att det är så?

Så jag ska ta bort det gamla lödtennet och sedan löda dit nytt lödtenn, är det klart sen? Och behöver jag bara avlöda den som är svart, inte de andra runt om?

Kretskorten brukar ha en lack som skyddar så troligtvis den som smält av värmen. Eller så är det fluxmedlet som smält och spritt ut sig runt lödningen.

Du behöver bara löda den som är dålig, de andra ser bra ut på bilderna.  Sen så är det att kolla så säkringen bakpå stereon också är hel ifall du inte gjort det.

Sen när de löder så värmer du upp det som ska lödas med spetsen och tillsätter lödtenn från andra sidan. Du ska inte smälta lödtennet på lödspetsen utan det du löder ska vara varmt så lödtennet smälter när du trycker lödtråden mot det du ska löda ihop i detta fall mot benet och kopparn på kretskortet.

Sen så behöver du vanligen smälta lite lödtenn på spetsen först så du får större kontaktyta som leder värmen mot det du ska löda ihop.
Och när lödtennet flutit ut fint runt benet så tar du bort lödspetsen och förhoppningsvis får en blank och fin lödning.

Ah då förstår jag. Tänkte att kretskortet var helt sönder kanske.
Japp då tar jag bara den. Säkringen har jag kollat och den är hel, borde inte den pajat också egentligen?

Bra och informativt skrivet, förstår lite mer hur lödning går till nu, plus att jag kollar YouTube.

MammDiin
21 maj 2023 · 2 019 Inlägg

Nevadacontra skrev:

MammDiin skrev:

Nevadacontra skrev:

Okej tack för svar. Har faktiskt aldrig lödit något så ska bli spännande. Men det jag tänkte på angående bilderna jag skickade på kretskortet. Jag vet inte om du sett det men runt själva lödtennet så ser det ut som att det är typ "smält" eller "glansigt". Vad beror det på och gör det något att det är så?

Så jag ska ta bort det gamla lödtennet och sedan löda dit nytt lödtenn, är det klart sen? Och behöver jag bara avlöda den som är svart, inte de andra runt om?

Kretskorten brukar ha en lack som skyddar så troligtvis den som smält av värmen. Eller så är det fluxmedlet som smält och spritt ut sig runt lödningen.

Du behöver bara löda den som är dålig, de andra ser bra ut på bilderna.  Sen så är det att kolla så säkringen bakpå stereon också är hel ifall du inte gjort det.

Sen när de löder så värmer du upp det som ska lödas med spetsen och tillsätter lödtenn från andra sidan. Du ska inte smälta lödtennet på lödspetsen utan det du löder ska vara varmt så lödtennet smälter när du trycker lödtråden mot det du ska löda ihop i detta fall mot benet och kopparn på kretskortet.

Sen så behöver du vanligen smälta lite lödtenn på spetsen först så du får större kontaktyta som leder värmen mot det du ska löda ihop.
Och när lödtennet flutit ut fint runt benet så tar du bort lödspetsen och förhoppningsvis får en blank och fin lödning.

Ah då förstår jag. Tänkte att kretskortet var helt sönder kanske.
Japp då tar jag bara den. Säkringen har jag kollat och den är hel, borde inte den pajat också egentligen?

Bra och informativt skrivet, förstår lite mer hur lödning går till nu, plus att jag kollar YouTube.

Vet inte hur känsliga säkringar är av extern värme men det är strömmen som går igenom den som skapar värmen som gör att tråden i säkringen går av. Säkringen kan eventuellt ha blivit påverkad av värmen som uppstått men det är ju en bra bit till säkringen från där det varit dålig kontakt så borde inte vara några problem, men bra att kolla det så man vet att den är hel.

Beroende på vad det är för förbrukare så kan spänningsfall leda till högre strömförbrukning.
Exempelvis ledramper kompenserar för lägre spänning med att öka på strömmen för att få samma effekt till dioderna. Medans en halogenlampa minskar lite i strömförbrukning när det kommer till spänningsfall.
Men i detta fall så är det ingen större skillnad när det gäller strömförbrukningen.

Nevadacontra
21 maj 2023 · 234 Inlägg

MammDiin skrev:

Nevadacontra skrev:

MammDiin skrev:

Kretskorten brukar ha en lack som skyddar så troligtvis den som smält av värmen. Eller så är det fluxmedlet som smält och spritt ut sig runt lödningen.

Du behöver bara löda den som är dålig, de andra ser bra ut på bilderna.  Sen så är det att kolla så säkringen bakpå stereon också är hel ifall du inte gjort det.

Sen när de löder så värmer du upp det som ska lödas med spetsen och tillsätter lödtenn från andra sidan. Du ska inte smälta lödtennet på lödspetsen utan det du löder ska vara varmt så lödtennet smälter när du trycker lödtråden mot det du ska löda ihop i detta fall mot benet och kopparn på kretskortet.

Sen så behöver du vanligen smälta lite lödtenn på spetsen först så du får större kontaktyta som leder värmen mot det du ska löda ihop.
Och när lödtennet flutit ut fint runt benet så tar du bort lödspetsen och förhoppningsvis får en blank och fin lödning.

Ah då förstår jag. Tänkte att kretskortet var helt sönder kanske.
Japp då tar jag bara den. Säkringen har jag kollat och den är hel, borde inte den pajat också egentligen?

Bra och informativt skrivet, förstår lite mer hur lödning går till nu, plus att jag kollar YouTube.

Vet inte hur känsliga säkringar är av extern värme men det är strömmen som går igenom den som skapar värmen som gör att tråden i säkringen går av. Säkringen kan eventuellt ha blivit påverkad av värmen som uppstått men det är ju en bra bit till säkringen från där det varit dålig kontakt så borde inte vara några problem, men bra att kolla det så man vet att den är hel.

Beroende på vad det är för förbrukare så kan spänningsfall leda till högre strömförbrukning.
Exempelvis ledramper kompenserar för lägre spänning med att öka på strömmen för att få samma effekt till dioderna. Medans en halogenlampa minskar lite i strömförbrukning när det kommer till spänningsfall.
Men i detta fall så är det ingen större skillnad när det gäller strömförbrukningen.

Aah okej, nä men tråden i säkringen är hel så det ska inte vara några problem. Borde jag byta den till en annan 10A bara för att? Tror att jag hade en i reserv i bilen nämligen, skadar ju inte.

Okej då vet jag. Ska försöka införskaffa mig en lödstation så snart som möjligt så problemet blir löst.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 maj 2023 · 17 478 Inlägg

Tråden till säkringen kan "se hel ut" men den kan vara förbrukad ändå. Byt till någon annan och kolla! Dags att inköpa en multimeter. Med en sådan kan man även "ringa säkringen" och kolla så den är hel, då piper multimetern. De kostar ca 150:- och gör mer nytta i framtiden. Min biltema är väl snart 10 år gammal...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nevadacontra
22 maj 2023 · 234 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tråden till säkringen kan "se hel ut" men den kan vara förbrukad ändå. Byt till någon annan och kolla! Dags att inköpa en multimeter. Med en sådan kan man även "ringa säkringen" och kolla så den är hel, då piper multimetern. De kostar ca 150:- och gör mer nytta i framtiden. Min biltema är väl snart 10 år gammal...

Jag har en multimeter.
Testade förut att ställa multimetern på Vdc 20V och sätta ledningarna mot säkringen men inget händer på metern. Testar att byta den. Är det något så simpelt så blir jag ju glad. Men jag tror ändå jag behöver löda om.

MammDiin
22 maj 2023 · 2 019 Inlägg

Nevadacontra skrev:

Hybrid_ skrev:
Tråden till säkringen kan "se hel ut" men den kan vara förbrukad ändå. Byt till någon annan och kolla! Dags att inköpa en multimeter. Med en sådan kan man även "ringa säkringen" och kolla så den är hel, då piper multimetern. De kostar ca 150:- och gör mer nytta i framtiden. Min biltema är väl snart 10 år gammal...

Jag har en multimeter.
Testade förut att ställa multimetern på Vdc 20V och sätta ledningarna mot säkringen men inget händer på metern. Testar att byta den. Är det något så simpelt så blir jag ju glad. Men jag tror ändå jag behöver löda om.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu … ultimetrar
Näst längst ner på den sidan finns ett stycke som heter ''Mätning av förbindelse / kortslutning'' med instruktioner på hur man ska gå tillväga för att veta exempelvis om en säkring är hel (exemplet är med en lampa men samma princip).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang