torsen skrev:
Märkligt att så många ungdomar faller för ett par av marknadens kvalitetsmässigt sämsta bilar, speciellt som begagnade.
Flera ungdomar jag känner har lärt sig en läxa för livet genom att just köpa AUDI och BMW - gärna med starka motorer - som första bil.
Vet om flera bilar som står, eller har hämtats med bärgare, för att de är så dyra att reparera, med tanke på vad de som begagnade är värda.
Men man har ju själv varit ung så..............
en audi kanske inte är världens hållbaraste bil.. men när du kör dom så andas det sjuk bra kvalite.
sen vad som är kvalite är så olika för olika personer.
har ju en polo vw är inte kända för att vara speciellt bra kvalite på. och förvisso har jag haft lite små fel.. men nu snackar vi misshandlad bil. felen har varit billiga att laga.. vilket är det posetiva med att köpa en vag bil. det är inte bara en modell som har tex samma bromskiva utan det kanske finns 10-15 fordon med samma bromsar...
tex min polo har samma bromsar som tex Audi a1/a2 seat ibiza skoda fabia och säkert många fler. det gör att istället för att kosta tusentals kronor att byta bromskivor och belägg runt om så kostar det hundralappar med skivor och belägg runt om.
samma sak med motordelar.. min då som är en 1.6liters diesel med turbo den motorn sitter alltså i mängder med vag bilar.
audi a1/a3 Vw polo/golf/passat seat ibiza mfl. alltså standard grejer det gör att delarna blir sjukt billiga.. man får 4spridare för halva priset vad en spridare kostar till många bilar.
det gör ju att delar blir väldigt billiga så dom få gångerna man får problem så är delarna åtminstånde billiga..
jag har gjort följande på min polo
sedan inköp i april 2019 rullar cirka 3k om året.
bromskivor runt om med belägg tror dom kostade runt 700kr
tryckgivare till dpf alltså den som känner tryck skillanden före och efter partikelfilter 300kr
4st halvljuslampor
oljekylare/filterhållare 500kr inkl nytt filter och alla packningar.
nu har jag tyvärr tappat laddtryck till och från så det är vnt regulatorn som måste bytas inte riktigt hunnit med då jag jobbar 10-15timamar om dagen ofta 6dagars veckor. den kostar 1100kr
det är allt jag haft problem med.. bilen har varit optimerad sedan vecka 2 som ägare.. och körs riktigt riktigt hårt. alltså växlingar vid 5000rpm dagligen. rullar 7.8mil om dagen till och från jobbet.
så jag är ganska nöjd med den bilen.. den har rullat igenom med blankt papper utom sista bes. då hade ena framdäcket blivit lite för slitet.
men det var knappast bilens fel för jag visste hur dåliga dom var

jag gör allt jobb själv. jag har kanske lagt ner 2.5timme totalt på bilen sedan inköp så det är ju inte så att det är svårmekat.
oljefilterhållaren var inte skitskoj att byta men det var mest pga avsaknaden av rätt verktyg på jobbet.
sen vet jag om alla fel som kan hända och räknat med att alla saker ska hända..
endå känner jag att jag räknat hem det mot att köpa något annat där en del säkert kostat mer än allt jag totalt lagt ut på den.. eller att det är svårmekat så jag måste lämna i väg det..
delarnas pris är anledningen att jag valde en Polo...
jag har ju även en Peugeot 407 och den blev stånde när en bakfjäder gick av.. för att det är på gränsen för krångligt att byta för att jag ska orka med det.. redan bytt en fram och det var inte skitskoj kan jag säga
för krångliga bilar när något händer.. även om det är sköna bilar att köra..
men allt är svårt att fixa.