Första bil

Kallemansson
4 maj 2023 · 3 Inlägg

Tjenare! Jag har blivit 18år nu och är sugen på o köp en bil. Har runt 150-170 tusen att leka med. Har tittat runt både på Audi A3/A5 eller en bmw 320. Vill ha någon med lite hästar och en sportig bil, gärna sedan. Har ni några andra tips på bilar som är fina för den prislappen?

Mack Forum- och sitemoderator
5 maj 2023 · 26 149 Inlägg

Ingår i den budgeten försäkring/service/allmänt underhåll (parkering?) och eventualiteter?

Det är ofta lockande att ta det fräckaste och snabbaste men sen ska man ha råd med det också..
Bara ett vänskapligt tips.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 maj 2023 · 17 478 Inlägg

18 år och ska handla bil för 150k? Du måste ha jobbat rätt friskt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kallemansson
5 maj 2023 · 3 Inlägg

Mack skrev:
Ingår i den budgeten försäkring/service/allmänt underhåll (parkering?) och eventualiteter?

Det är ofta lockande att ta det fräckaste och snabbaste men sen ska man ha råd med det också..
Bara ett vänskapligt tips.

Det som ingår i de 150k är bara själva bilen. Försäkringen/service och allmänt underhåll har jag en egen budget till att använda. Vad skulle du rekommendera för något?

Kallemansson
5 maj 2023 · 3 Inlägg

Hybrid_ skrev:
18 år och ska handla bil för 150k? Du måste ha jobbat rätt friskt...

Det har man. Knegat nu rätt länge samtidigt som man går i skolan så tycker jag är värd någon fin bil!

torsen
5 maj 2023 · 7 238 Inlägg

Märkligt att så många ungdomar faller för ett par av marknadens kvalitetsmässigt sämsta bilar, speciellt som begagnade.
Flera ungdomar jag känner har lärt sig en läxa för livet genom att just köpa AUDI och BMW - gärna med starka motorer - som första bil.
Vet om flera bilar som står, eller har hämtats med bärgare, för att de är så dyra att reparera, med tanke på vad de som begagnade är värda.
Men man har ju själv varit ung så..............

Noobnisse
9 maj 2023 · 181 Inlägg

Jag fann mig själv i en liknande sits som dig när jag var 18 och valde en Nissan Sunny från 1992 som första bil. Har sedan inköp för 10 år/10 000 mil sedan reparerat och servat för under 10 000kr totalt.

Är man 18 ska man köra en Mazda 323, Toyota Corolla eller en Honda Civic så att när man skrapar i en betongsugga eller träd så skrattar man bara åt saken och det värsta som kan hända är att man tappar bort bilen och man gått 10-15k back.

150 000kr som 18-åring är toppen, lägg det på börsen och månadsspara 4000-5000kr i månaden kan du nog räkna med att vara miljonär inom 10 år ju. tongue

Brådhis * Voff voff *
9 maj 2023 · 10 279 Inlägg

Kallemansson skrev:
Tjenare! Jag har blivit 18år nu och är sugen på o köp en bil. Har runt 150-170 tusen att leka med. Har tittat runt både på Audi A3/A5 eller en bmw 320. Vill ha någon med lite hästar och en sportig bil, gärna sedan. Har ni några andra tips på bilar som är fina för den prislappen?

Kul! För dom pengarna får du en vettig bil, och det är helt rätt tid i livet att njuta av vad du kör. Köp en kul bil!

Mitt förslag blir Lexus IS250. Snyggare, bättre och i viss mån sportigare än dom du räknat upp... smile

Senast redigerat av Brådhis (9 maj 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 maj 2023 · 17 478 Inlägg

Jag fick inte välja bil när första bilköpet skulle göras. Kanske tur det? Lustigt nog fick jag en Audi. Men på den tiden var det fina bilar som var pålitliga! Förstår att det kliar i fingrarna på TS. Denna får man säkert för 165 lax:

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … /106269559

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
9 maj 2023 · 10 279 Inlägg

Hybrid_ skrev:
18 år och ska handla bil för 150k? Du måste ha jobbat rätt friskt...

Eller snälla föräldrar? Eller ett arv...? Inte någons sak att rota i det kan jag tycka... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 maj 2023 · 17 478 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
18 år och ska handla bil för 150k? Du måste ha jobbat rätt friskt...

Eller snälla föräldrar? Eller ett arv...? Inte någons sak att rota i det kan jag tycka... smile

Jag är inte den som ska yttra mig när jag tänker efter... Mest bara så inte TS ska köpa på avbet tänkte jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 maj 2023 · 13 742 Inlägg

torsen skrev:
Märkligt att så många ungdomar faller för ett par av marknadens kvalitetsmässigt sämsta bilar, speciellt som begagnade.
Flera ungdomar jag känner har lärt sig en läxa för livet genom att just köpa AUDI och BMW - gärna med starka motorer - som första bil.
Vet om flera bilar som står, eller har hämtats med bärgare, för att de är så dyra att reparera, med tanke på vad de som begagnade är värda.
Men man har ju själv varit ung så..............

en audi kanske inte är världens hållbaraste bil..  men när du kör dom så andas det sjuk bra kvalite.

sen vad som är kvalite är så olika för olika personer.

har ju en polo   vw är inte kända för att vara speciellt bra kvalite på. och förvisso har jag haft lite små fel..  men nu snackar vi misshandlad bil. felen har varit billiga att laga.. vilket är det posetiva med att köpa en vag bil.    det är inte bara en modell som har tex samma bromskiva utan det kanske finns 10-15 fordon med samma bromsar... 

tex min polo har samma bromsar som tex Audi a1/a2 seat ibiza skoda fabia och säkert många fler.  det gör att istället för att kosta tusentals kronor att byta bromskivor och belägg runt om  så kostar det hundralappar med skivor och belägg runt om. 

samma sak med motordelar..    min då som är en 1.6liters diesel med turbo  den motorn sitter alltså i mängder med vag bilar.
audi a1/a3 Vw polo/golf/passat  seat ibiza  mfl.  alltså standard grejer det gör att delarna blir sjukt billiga..  man får 4spridare för  halva priset vad en spridare kostar till många bilar.   

det gör ju att delar blir väldigt billiga så dom få gångerna man får problem så är delarna åtminstånde billiga..

jag har gjort följande på min polo
sedan inköp i april 2019  rullar cirka 3k om året.

bromskivor runt om med belägg  tror dom kostade runt 700kr
tryckgivare till dpf alltså den som känner tryck skillanden före och efter partikelfilter   300kr
4st halvljuslampor
oljekylare/filterhållare 500kr inkl nytt filter och alla packningar.
nu har jag tyvärr tappat laddtryck till och från så det är vnt regulatorn som måste bytas inte riktigt hunnit med då jag jobbar 10-15timamar om dagen ofta 6dagars veckor.    den kostar 1100kr 


det är allt jag haft problem med..  bilen har varit optimerad sedan vecka 2 som ägare.. och körs riktigt riktigt hårt. alltså växlingar vid 5000rpm dagligen. rullar 7.8mil om dagen till och från jobbet.

så jag är ganska nöjd med den bilen..     den har rullat igenom med blankt papper utom sista bes.   då hade ena framdäcket blivit lite för slitet.
men det var knappast bilens fel för jag visste hur dåliga dom var smile

jag gör allt jobb själv.  jag har kanske lagt ner 2.5timme totalt på bilen sedan inköp så det är ju inte så att det är svårmekat.   
oljefilterhållaren var inte skitskoj att byta men det var mest pga avsaknaden av rätt verktyg på jobbet.


sen vet jag om alla fel som kan hända och räknat med att alla saker ska hända..
endå känner jag att jag räknat hem det mot att köpa något annat där en del säkert kostat mer än allt jag totalt lagt ut på den.. eller att det är svårmekat så jag måste lämna i väg det..

delarnas pris är anledningen att jag valde en Polo...   

jag har ju även en Peugeot 407 och den blev stånde när en bakfjäder gick av..  för att det är på gränsen för krångligt att byta för att jag ska orka med det..  redan bytt en fram och det var inte skitskoj kan jag säga smile
för krångliga bilar när något händer.. även om det är sköna bilar att köra..
men allt är svårt att fixa.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 maj 2023 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
18 år och ska handla bil för 150k? Du måste ha jobbat rätt friskt...

Eller snälla föräldrar? Eller ett arv...? Inte någons sak att rota i det kan jag tycka... smile

Jag är inte den som ska yttra mig när jag tänker efter... Mest bara så inte TS ska köpa på avbet tänkte jag.

mm helt klart ska man hålla sig borta från sånt skit..   man ska alltid vara beredd på att förlora alla pengar.  att äga en bil kan lätt bli jävligt dyrt.. ett motorras så är det minst 50k  om man inte kan skruva själv.    då gäller det att kunna förlora bilens hela värde eller laga den för 50k..

har som sagt dömt ut lite bilar där folk haft dom på lån och kostnaden på motorbytet är lika stort som dom har lån på.   dom har mer eller mindre brytit ihop totalt.      derför tycker jag personligen att bilar får 100-150k  är väldigt dåliga köp.   det är en tickande bomb som kan smälla när som helst. 

många som tror att deras bil är odödliga men det behövs så lite för att man ska skjuta en motor..
även ett kopplingsbyte blir lätt väldigt dyrt..     kan man inte skruva själv ska man ha en ny bil eller en skrotbil. inget där imellan.. man ska helt enkelt ha garantier eller att man har råd att förlora alla pengar dagen efter man köpt bilen.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
9 maj 2023 · 7 238 Inlägg

Lite mer "på gränsen till o t"-tips.
Köp ALLTID:
en bils sista årsmodell = finns ingen bil som som inte är som bäst när den läggs ner = ersätts av nästa oprövade modell.
en 1-ägarbil
en norrlandsbil, som enbart gått i inlandet = i regel på osaltade vägar
en pensionärsägd/-körd bil = i regel ompysslad bil
en japansk bil = bättre kvalitet och driftsäkerhet än "andra" bilar
en icke populär modell = sämre andrahandsvärde för att den inte är så eftertraktad
en privatannonserad bil(nästan oavsett pris), i den lägre prisklassen, kan du räkna med att bilhandlaren vill tjäna 20 - 30.000:- på.
MRF-anslutna bilhandlare(i regel seriösa) befattar sig inte med bilar i prisklassen under 100.000:-.
Gör Inte affär med MENA!

Kolla upp bilen och säljaren, som bör vara samma som ägaren, på Transportstyrelsen, biluppgifter.se, car.info och ev pris på bilpriser.se som alla är gratis.

Är du ändå osäker, och inte har någon KUNNIG att ta med vid provkörningen, vänd dig till närmaste bilprovning och låt göra en konditionstest.

Men du ska även välja en bil som du tror du kommer att trivas med = ha överseende med små repor, obetydliga bucklor(från varuhusparkeringar).

Visst är jag tjatig! Ja ja vet! Jag stör axiom!

Jesper328
9 maj 2023 · 2 371 Inlägg

Lite sportigare?
Audi S3, Golf R MK6, Scirocco R, Cupra?
Rätt så roliga bilar, men de har ju allt som oftast gått hårt.

Up the RA
xXSammy
9 maj 2023 · 6 570 Inlägg

Välkommen till garaget.org, här hatar majoriteten billån ; )

Funderar du på BMW finns det bra guider på Autopower.se

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 maj 2023 · 13 742 Inlägg

xXSammy skrev:
Välkommen till garaget.org, här hatar majoriteten billån ; )

Funderar du på BMW finns det bra guider på Autopower.se

köper man nytt är ju en sak men att köpa beg är som att be om problem man köper en bil man inte har råd med så när det går sönder är det ridå ner.. då sitter man fast med ett 100k lån på bilen men har inte råd att laga den och bilen har ett värde på 20k trasig..  det är liksom ingen bra ide. smile
visst det är i värsta fall men man ska alltid ta höjd i allt man gör och förvänta sig att det värsta kommer hända.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang