Lambdasond visar samma värde

t5snubben
16 maj 2023 · 9 Inlägg

Tjo!

B230F 2.4 LH    Volvo 744 -88

Satte på lambdasond på bilen då förra ägaren tagit bort katalysatorn inkl lambdasonden.

Jag kontrollmätte lambdasonden ifall den fungerade då den är begagnad och får värdet 0.52V

Vad jag läst på så är det så att den ska pendla mellan 0.7V till 0.3V... men min pendlar inte mellan dessa två värden utan den står helt still. Är den trasig eller hel är min fråga.

Koster
20 maj 2023 · 108 Inlägg

Pendlar den inte mellan de värden som Volvo angivit så är endera sonden trasig eller så är det något fel i ECU/tempgivare eller kablaget.
Var motorn uppe i drifttemp när du mätte? Lambdaregleringen går nämligen inte in i slutet läge(börjar reglera) förrän motortempen är uppe i 80 grader. Prova även att gasa upp i ca 2500rpm medan du mäter och se om den vaknar till liv då, på vissa bilar kallnar sonden för mkt när man står på tomgång och regleringen stannar då av.

Att använda sig av begagnade sonder är en riktigt dålig idè, dom är extremt känsliga för slag och föroreningar och lever i en otroligt svår miljö till att börja med så att använda en begagnad är att be om problem.
Räcker med att den blivit lite slö i svängningarna mellan 0.1-1V så stiger bränsleförbrukningen drastiskt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang