Katie skrev:
Helt plötsligt när jag körde bilen så blev det trögt att få in växlarna. inget missljud annars från bilen ingen lampa som lyser och motorn går bra
Vad kan det vara för fel?
När jag läser ditt inlägg så minns jag ett liknande fenomen på hustruns Citroen AX, som köptes ny, och som vid runt 10.000 ml gick allt tyngre att växla.
Jag examinerade det mesta mellan växelspaken och växellådan, och kom fram till att det var nylonblocket, som växelspaken löper igenom, som var boven i dramat.
Först försökte jag smörja med grafitpulver, men det "räckte" endast en kort tid, innan problemet var tillbaka.
Då demonterade jag växelspaken med nylonblocket.
Mätte växelspaken och stången samt nylonblockets hål och fann att de var 8 mm.
Brotschade då upp hålen i nylonblocket till 8,1 mm.
Vips var problemet löst.
Kontaktade Citroens serviceavdelning, men dom hade inte hört talas om problemet, men tog tacksamt till sig tipset att brotscha upp nylonblocket, om problem skulle anmälas till dom.
Till saken hör att bilen var mycket tidig = typprovningsexemplaret - så fabriken ändrade i produktionen.
Om det nu är samma konstruktion på växelanordning på din bil så fixar du det lätt själv på några minuter.
Temporärt smörjer du med grafitpulver - INTE GRAFITOLJA!
Lycka till.