Ska gå lätt att snurra, som mest ska det vara att man precis hör ett svagt skrapande.
Du har inte dragit hjullagret för hårt? Tänkte så det inte är lagret som motar. Lagermuttern på bilar med koniska lager räcker att bara dra så hårt man orkar när man greppar muttern med tummen och pekfingret.
Har du justerat handbromsvajrarna efter bytet? Med spaken två klick uppåt från helt släppt ska man spänna vajrarna till det börjar gå tungt att snurra hjulet.
Bromsbackarna är väl lika som MK2? Är ju då bara en fjäderdragen kil som justerar ut backarna, se till så den rör sig lätt.
Ska gå lätt att snurra, som mest ska det vara att man precis hör ett svagt skrapande.
Du har inte dragit hjullagret för hårt? Tänkte så det inte är lagret som motar. Lagermuttern på bilar med koniska lager räcker att bara dra så hårt man orkar när man greppar muttern med tummen och pekfingret.
Har du justerat handbromsvajrarna efter bytet? Med spaken två klick uppåt från helt släppt ska man spänna vajrarna till det börjar gå tungt att snurra hjulet.
Bromsbackarna är väl lika som MK2? Är ju då bara en fjäderdragen kil som justerar ut backarna, se till så den rör sig lätt.
Handbromsvajern har jag tagit av från handbromsen så den spänner ingenting, den automatiska justeringen (kilen) drog jag upp så mycket som det gick innan jag satte på trumman. Jag ska testa lätta lite på trumman imorgon och se om det hjälper
Jag btukar säga att man ska kumna rotera HJULET utan ansträngning när man monterat nya backar.
Kan gå halvtungt att snurra på bara trumman. Kan bli varmt första färden, men inte så det skulle fräsa av vatten. Efter några kilometer ska anliggningen vara borta. Lyckas man med detta är allt som det ska.
Om du har trummor och koniska lager ...tänk på att inte dra muttern hårt!!! Brickan bakom ska gå att skjuta i sidled med struvmejsel. Alltså! Man drar först lagret hårt ( så "allt sätter sig") sen lossar man muttern så mycket så att brickan bakom går att trycka i sidled med en skruvmejsel! Sen är det klart. Det enda som ska höras är ett tyst pyyyysande när du snurrar hjulet . Ljudet kommer av att trumman tar i lite i bromsbackarna , men ljudet försvinner när du kört lite.
Kan vara lättare sagt än gjort om saxpinnehålen i muttern inte passar med saxpinnehålen i axeln. Men annars rätt - man ska kunna skjuta brickan under axelmuttern, med visst motstånd, med skruvmejsel. Många verkstäder vet/kan inte detta. Fick lära upp meken hos Mekonomen i Eskilstuna detta, då han efter en garantireparation dragit åt muttrarna för kung och fosterland så att hjulen nästan inte gick att rotera. Fick även instruera hur man ställde in flankspel m m i samband med byte pinjong, kronhjul och differential vid en maskinskada. Idioten på Mekonomen hade plockat isär bakaxeln utan att märka upp lageröverfall och annat. Finns folk till allt - på Mekonomen!
Jag har bytt bromsbackar på min jetta mk1, jag kan snurra på trumman men det är ganska trögt. Är det OK? Det kanske löser sig med tiden tänker jag
Är det så att det bara "viskar", när du roterar trumman, är det inget problem. Slits snart in.
Pillade lite till, och nu är det så det viskar om den men det är inget motstånd, går att snurra lätt för hand. Man hör det in i bilen så det är ju lite irriterande dock blir besiktningen nöjd blir jag nöjd