Opel Combo -07 1.3cdti Kokar

LundenM
1 juni 2023 · 4 Inlägg

Hej!

Nygammal medlem med nytt konto när är lite kris situation.
Fick hjälp av en kille att serva bilen, efter detta vart det glapp i turboslangen och den byttes hos en verkstad.
På vägen hem börjar bilen bli överhettade och en slang som går till termostat/egr blir hål i och kylarvatten läcker.
Bytte detta hos en ny mekaniker men lämnade inte några garantier och mycket riktigt bilen blir fortfarande varm.

Åkte kort bit hem och den blir gradvis varmare och stängde av bilen när vi kom hem. Öppnade expansionskärlet långsamt för att släppa på trycket vilket var väldigt högt och lätt den kyla av för att fylla på mer. Starta bilen på nytt lätt den stå på tomgång och den går över 90 även enbart på tomgång.

Fläkten går, kände på kylaren och tycker att den var ljummen/varm.
Kupéfläkten ger både varmt och kallt.
Tror att topplockspackning är intakt då jag inte ser någon vit i oljan.

Allt gott, Mattias

Mossan1
1 juni 2023 · 2 751 Inlägg

Lossades nån kylarslang eller nått för åtkomst till turboslangen vid bytet?

Om det är luft i systemet menar jag...

LundenM
1 juni 2023 · 4 Inlägg

Mossan1 skrev:
Lossades nån kylarslang eller nått för åtkomst till turboslangen vid bytet?

Om det är luft i systemet menar jag...

Det skulle jag inte tro (och inte enligt dom heller) då den sitter väldigt lätt tillgängligt.
Dock är det väldigt konstigt att det händer direkt efter den varit på verkstad.
Ska dock tillägas att bilen har körts en del ca 50-60mil med turboslangen delvis trasig/läckage men den har inte rasat.

Om det är luft i systemet blir den så varm då, på tomgång och när den körs?

Senast redigerat av LundenM (1 juni 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang