Eldriven bil barn??

Raggarn84
5 juni 2023 · 387 Inlägg

Detta är kanske inte rätt kategori, men tänkte att det är en elbil, fast leksak...

Mina barn har en eldriven Jeep som är jätte slö.
Den har ett 6v 4ah batteri i.
Jag testade att köpa ett till fast 6v 4,5 ah och kopplade ihop så de ska bli dubbelt ah..
Men tycker inte den kändes mycket starkare för det, dock är det ena inte hundra uppladdat när jag testade (har laddat upp den över natten nu, men inte hunnit testa än)

Någon som vet om det går att få den starkare samt så batteriet inte tar slut efter några meter?

Jesper328
5 juni 2023 · 2 366 Inlägg

Seriekoppla så att du får 12v istället. smile

Up the RA
Raggarn84
5 juni 2023 · 387 Inlägg

Jesper328 skrev:
Seriekoppla så att du får 12v istället. smile

Det är bara så den pallat det, vet inte var instruktionsboken är

jaka54
5 juni 2023 · 5 719 Inlägg

Du måste höja spänningen för att få mer styrka. två 6V batterier i serie eller ett 12V batteri!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juni 2023 · 17 466 Inlägg

Hur länge går den tidsmässigt? Några ungar i kvarteret åker omkring i en XC90 elbil men jag frågade pappan och vi kom fram till att den har 12v och 10Ah batteri. Går cirka 30-35 minuter på en laddning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Noobnisse
5 juni 2023 · 181 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hur länge går den tidsmässigt? Några ungar i kvarteret åker omkring i en XC90 elbil men jag frågade pappan och vi kom fram till att den har 12v och 10Ah batteri. Går cirka 30-35 minuter på en laddning.

Bättre räckvidd än en Honda E!

Mossan1
5 juni 2023 · 2 801 Inlägg

2x paralellkopplade 6v 4Ah batterier så går den i teorin dubbelt så länge, men inte starkare.
Samma spänning dubbla Ah.

Två seriekopplade 6v 4Ah batterier =12v 4Ah.  Dubbla spänningen samma Ah.  Troligen går den något längre på 12v 4Ah än 6V 4Ah med samma belastning, pga mindre förluster, men....
Är motorn avsedd för 6v kommer den bli avsevärt starkare och snabbare med 12v, men risken att något går sönder finns.   Även om den är analog och inte OMEDELBART tar skada av 12v, men elmotorn och någon form av transmission kanske inte pallar så mycket starkare.

Finns elektronik så kan det vara över genast med 12v. Vissa är fjärrstyrda, har ljus/ljud tex....

Senast redigerat av Mossan1 (5 juni 2023)

Raggarn84
5 juni 2023 · 387 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hur länge går den tidsmässigt? Några ungar i kvarteret åker omkring i en XC90 elbil men jag frågade pappan och vi kom fram till att den har 12v och 10Ah batteri. Går cirka 30-35 minuter på en laddning.

Våran tar sig knappt fram hemma, vi har en grusplan hemma.

Batteriet håller väl kanske 3-5 minuter eller nått då den får arbeta hårt

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juni 2023 · 17 466 Inlägg

Raggarn84 skrev:

Hybrid_ skrev:
Hur länge går den tidsmässigt? Några ungar i kvarteret åker omkring i en XC90 elbil men jag frågade pappan och vi kom fram till att den har 12v och 10Ah batteri. Går cirka 30-35 minuter på en laddning.

Våran tar sig knappt fram hemma, vi har en grusplan hemma.

Batteriet håller väl kanske 3-5 minuter eller nått då den får arbeta hårt

Hm. Är det någon "billigare modell"?

Köpte något liknande denna till mina ungar när de var små. Bra mycket mer mos i maskin på den...
https://www.superbilligt.se/atv/atv-bar … U8EALw_wcB

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
6 juni 2023 · 2 801 Inlägg

Raggarn84 skrev:
Våran tar sig knappt fram hemma, vi har en grusplan hemma.

Batteriet håller väl kanske 3-5 minuter eller nått då den får arbeta hårt

Är den avsedd för utonhusbruk då?

Mina ungar hade också en eldriven ATV men avsedd för inomhus. Där hade den riktigt bra batteritid, men funkade öht inte alls ute. (På asfalt kanske, men det finns inte hos oss)
Men det var den ju inte avsedd för heller, så jag köpte en liten Kina ATV för utomhus.  Den överträffade förväntningarna istället.

Lucif3r
6 juni 2023 · 2 208 Inlägg

Mossan1 skrev:
2x paralellkopplade 6v 4Ah batterier så går den i teorin dubbelt så länge, men inte starkare.
Samma spänning dubbla Ah.

Nja, riktigt så enkelt är det inte... Varje battericell kan bara leverera X antal ampere(runt 25A är väl gränsen för 18600 celler), och ju fler celler man har desto mer kraft(ampere) kan man ta ut.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juni 2023 · 13 736 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Raggarn84 skrev:

Hybrid_ skrev:
Hur länge går den tidsmässigt? Några ungar i kvarteret åker omkring i en XC90 elbil men jag frågade pappan och vi kom fram till att den har 12v och 10Ah batteri. Går cirka 30-35 minuter på en laddning.

Våran tar sig knappt fram hemma, vi har en grusplan hemma.

Batteriet håller väl kanske 3-5 minuter eller nått då den får arbeta hårt

Hm. Är det någon "billigare modell"?

Köpte något liknande denna till mina ungar när de var små. Bra mycket mer mos i maskin på den...
https://www.superbilligt.se/atv/atv-bar … U8EALw_wcB

dom där går som fan...   vi hade en som blev stulen på mitt jobb ungarna åkte på den men även jag...  den gick fort som fan med mig på.. smile
billigt skräp men helt klart värt pengarna    enda negativt är att dom gör lätt 30blås utan minsta tvekan säkert fortare än så med en 3-5åring på dom smile

hade lite problem med att luften gick ut rätt fort..      har för mig att man kunde spärra dom något.     min dotter försökte ta livet av sig en gång på den där.. fick tag i henne just när hon styrde ner i ett dike i full fart.. smile  men när hon var 11bast så körde hon runt med en 800cc 4hjuling utan problem.. dom lär sig fort bara man släpper taget lite ibland smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang