Missljud vid tomgång (Audi A6 C7, 2.0TDI, Automat)

Toni1234
7 juni 2023 · 3 Inlägg

Hej,
Nyligen köpt en Audi A6, 2.0TDI, 2018.
Jag hör ett märkligt ljud när bilen står i P och N-läge. Låter inte alls i D/R. Har någon upplevt liknande ljud?

Bilen har gått 13000 mil så har svårt att tro att ljudet kommer från dålig kamrem. Är det växellådan eller annan drivrem? Frihjulsgenerator? Låg oljenivån i lådan?
Växellådan fungerar utmärkt i övrigt.

Lyssna gärna på ljudet i videon nedan:

https://youtu.be/qq46Y7yhr78

Tack!

Mossan1
8 juni 2023 · 2 823 Inlägg

Otroligt svårt att svara på.
Hördes sådär.

Dubbelmassesvänghjul brukar i alla fall skramla/banka mer än detta ljud.

Får nog skaffa steroskop för ändamålet och försöka hitta området.

Toni1234
8 juni 2023 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
Otroligt svårt att svara på.
Hördes sådär.

Dubbelmassesvänghjul brukar i alla fall skramla/banka mer än detta ljud.

Får nog skaffa steroskop för ändamålet och försöka hitta området.

Hej,

Tack för ditt svar!

Träffade en mekaniker idag och lyfte bilen. Med stor sannolikhet kommer ljudet från området mellan motor och växellåda, utan djupare inspektion mer än att följa ljudet så misstänkte han, precis som du, att det kommer från dubbelmassesvänghjulet.
Han sa att det här ljudet är vanligt just bland dessa bilar (jobbat inom Audi många år) och att det inte ska vara något att oroa sig för så länge det endast låter när bilen står i P/N. Skulle det låta även i D alt. att växellådan spökar när man kör så bör man se över det igen.

Lite synd då jag stör mig på ljudet generellt, köpte bilen för tre veckor sedan och har skapat ett garantiärende hos säljaren men vet inte hur detta kommer arta sig - om de anser att bytet behöver göras och de står för det eller ej. Låter inte billigt när jag läser omkring forum etc. sad

Senast redigerat av Toni1234 (8 juni 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang