2030
Sök

Skoda Felicia 1,6 -98

3 Inlägg
17 juni 2023
Trådstartare
Det blev stopp efter att bilen tankades och det tog slut på bränslet på macken.Endast 6 liter kom sedan stannade pumpen.Detta har troligen medfört en massa skit i bränslesystemet för nu går att inte bilen starta. Jag försöker just nu hitta bränslefiltret men vet inte om det sitter i eller under bilen.Någon som vet?

3 675 Inlägg
17 juni 2023
Den tar inte helt i botten på cisternen, så troligen inte skit.
Möjligen ren etanol eller en massa vatten.

Tappa ur lite bensin framme vid spridarna och ta det i en ljus behållare.
Låt den stå nån minut och ev vatten separerar från bensinen och lägger sig i "blåsor/bubblor" på botten.

Etanolhalten kan vara svårare att kolla.

Om du är OERHÖRT försiktig kan du också testa att bränna den "vätskan" du nyss tappat ur.

Är det jättemycket vatten brinner det dåligt.  Som diesel.

Samt, kommer inget bränsle där fram är smutsteorin nästa.  Kommer bränsle = troligen inte smuts.

Bensinen är så ren numera att flera bilar inte ens har bränslefilter att byta regelbundet längre.
Bensinfilter brukar annars sitta under bilen. Dieselfilter under huven.
Senast redigerat av Mossan1 (17 juni 2023)

Forummoderator
18 300 Inlägg
17 juni 2023
Kolla med startgas så du vet att det är bränslerelaterat (Högst troligt men...)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
18 juni 2023
Trådstartare
Nu har jag kollat med startgas men den tänder inte ändå.Det blir heller inte någon gnista på det tändstift jag tog ur och jordade med en startkabel.Så tydligen något med tändmodul eller vad det finns på denna bil.

Sök