V70 2.4 drar mycket olja

Davveboi
30 juni 2023 · 38 Inlägg

Har en v70n från 06 29k mil som varnade för låg oljenivå för ca 1.5 månader sen. Hade då kört ungefär 200 mil sen senaste servicen.
Kunde fylla upp hela 0.8 liter. Har haft koll på stickan och mycket riktigt krymper oljan på stickan. Fyllde på ytterliggare 0.2 l igår, och då har jag kört knappt 60 mil sen sist. Jag har läst alla andra trådar angående detta men jag vill ha lite mer svar angående felsökningen.
Har även läst att volvo hävdar att 1l/100mil är normalt.
Bilen läcker ingenting, den är torr. Ingen olja i kylarvattnet heller, ryker inte varken från avgasröret eller i från oljestickehålet. Vevhuset är INTE kollat men det finns inget som indikerar att det är täppt. Vad finns det mer för saker att felsöka isåfall? Är just nu 5w-30 olja i motorn.
Har även läst till mig att jag kan prova lite tjockare olja, tex 5w-40, men enligt instruktionsboken ska det vara olja som är märkt med a5/b5 men 5w-40 verkar ej ha den märkningen, däremot märkt a3b3/a4b4, isåfall kan jag prova det vid nästa service. (Om det funkar då)
Verkstad är inte alternativ just nu nu nu.
Men det kanske är som volvo säger att det är normalt?.. Min s70 2.5 drog ingen olja alls, så. Ja, tips mottages tacksamt vart mer man kan felsöka. Ska ändå kolla vevhuset snart.

xXSammy
30 juni 2023 · 6 580 Inlägg

Varken kolvringar eller ventiltätningar lär ju vara i toppskick efter 29.000 mil
Om det nu inte sitter en turbo i den, kan förbruka olja den vägen

De/Dem
Davveboi
30 juni 2023 · 38 Inlägg

2.4 sugis.

Mossan1
30 juni 2023 · 2 836 Inlägg

Hade själv en V70N 2005 140hk sugis för några år sen som (Då) gått nästan 40k mil när jag avyytrade den till en bekant som kör den ÄN utan större mankemang.  Orginal koppling!

Drog ingen olja. Alls. 
Jag hade 5w40 ACEA A3B4 och bytte var 1500mil, men 5w30 viscositet är knappast problemet.
0w30 möjligen.
(Volvo rek ACEA A5B5, som inte finns som 5w40, men byter man oftare än bilens servicepåminnelse går A3B4 lika bra)

Skulle den dra så mycket olja borde den blåryka och lukta bränt.

Vevhusventilationen är en förbisedd servicepunkt på dom där.  Turbo framför allt, men även sugisarna korkar igen till slut med övertryck som följd.

Jag bytte aldrig själv på den, men var nybytt när den införskaffades med ca 20k på mätaren.

Senast redigerat av Mossan1 (30 juni 2023)

Davveboi
30 juni 2023 · 38 Inlägg

Skumt! Bilen ryker ingenting eller luktar bränt
Går som en klocka. Därför jag är så fundersam..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang